Understimulering & problembeteenden

Och_Aye

Trådstartare
Kanske en liten spin off på "avliva frisk hund-tråden", men jag blev lite nyfiken. Att hunden är understimulerad kan ju ge en mängd problembeteenden, de vanligaste är väl t ex jobbig i koppel, förstör saker, svårt att koppla av osv osv.

Men även vid större problem, t ex aggression och/eller rädsla undrar man ofta automatiskt hur mycket vettig stimulans hunden får.

Frågan är hur "allvarliga" problem som brukar eller kan bero på i princip enbart understimulans. Kort & gott; vad är de värsta beteendena ni sett som faktiskt blivit bättre näääästan bara av att hunden fick börja jobba med skalle och sinnen?

Sv: Understimulering & problembeteenden

En gång hjälpte jag en hundägare vars hund var (enligt matte) "helt opålitlig". Den hade huggit en människa rätt så allvarligt i armen, den gjorde rejäla utfall mot alla hundar den såg, försökte jaga cyklar och joggare och allt möjligt, var jobbig hemma osv.

Där gjorde vi så att jag tog hunden och gick med den lite, för att visa matte att hunden inte tänkte äta upp mig och inte heller drog i kopplet med mig. Inte konstigt alls, mig kände den inte och den blev väl lite paff när jag stövlade fram, tog tag i kopplet och gick iväg ;) När matte sedan såg att det var möjligt även för den hunden att uppföra sig så började vi prata igenom vad hon skulle ändra. Hunden fick därefter betydligt mer motion och mental stimulans och matte försökte att läsa av sin hund och lära sig lita på den. Dessutom gick hon till en utbildad instruktör för att få hjälp att lära sig hur de ska träna mentalt jobbiga grejer med hunden. (Tex lydnad, spår m.m.)

Ett tag senare mötte jag dem. Då gick hunden fint i kopplet, stannade och tittade på matte när de mötte en hund och matte såg ut att vara hur glad som helst. Det var en otroligt vacker syn och en av de största förändringar jag sett hos hund. På god andraplats kommer min egna Aysus utveckling, men där var det nog mer än bara understimulans från början, tror jag, det är svårt att veta eftersom hon inte bott hos mig hela tiden.

Har inget "värsting-exempel" öht på detta. Men jag är av övertygelsen att måååånga problem och "otyg" grundar sig i understimulans, speciellt mental. Har bara ett exempel på detta och det är åt andra hållet. Min svägerska har precis fått barn och de har en labbe/BC som är supervältränad och de jobabr mycket med henne. Svägerskans man jobbar i lantbruk och hunden är alltid med och springer överallt och är galen i att apportera - hunden lever rena drömlivet. Men sen bebisen kom så kom förändringen på ett par dagar. Hon har blivit skällig, hoppig och ofokuserad. Dryg helt enkelt.
Så från att vara suupertrevlig till att vara hetsig och dryg på ett par dagar.. Jag ser en klockren koppling till stimulansen. (inte bara jag, familjen också.)

Det tar inte mer an nagra dagar for att jag ska se att Miss Mandy blir vaktigare och "stoddigare" om hon inte far mental stimulation. Just nu ar vi inte hemma, men det racker med att ga turist straket i en av de stora turist staderna i Florida for att hon ska fa tillrackligt med stimulation och bli trott i hjarnan av att halsa pa allt fran folk som kastar sig over henne till andra i rullstol som vill klappa hundarna. Sedan kan ju namnas att jag blir inte mindre mentalt trott jag :p

Kanske inte otyg pga understimulans men....
Vet en hund som bara låg som en slapp sill på soffan dagarna i ända och åt nästan inte alls.
I Ägarens ögon en jättelugn och snäll hund som bara var jobbigt kräsen. Att hunden i princip stängt av helt i ren depression och tristess föll aldrig ägaren in. Eftersom hunden åt så dåligt och var i dåligt hull så vågade ägaren inte motionera den alls tillslut för att "spara på fettreserverna".

Nu med mer motion och ett roligare liv så äter den som den ska och den har tom börjat leka med leksaker!! Kort sagt.....en gladare hund :)

Tack för svar!

Voff: Lite åt det hållet blir min BC när hon är understimulerad. Hon skadade ryggen förra året och fick vila en hel del. Hon blev "deppig" som tusan, låg mest och stirrade rakt fram. Hon blev dessutom knepig rent mentalt; "låg", rädslor poppade fram etc, men hon blev inte brötig el jobbig, så det kan ju visa sig på olika sätt.

(Det jag funderade över var egentligen vilka beteenden som kan tänkas komma av för lite aktivitet, alltså, "worst case scenario". Att de blir jobbiga i koppel, förstör, blir frustrerade etc är ju vanligt, men ibland tycker jag mig se att hundar med hanteringsproblem, aggressivitet, hundilska (på riktigt) får förslag om understimulans och därför var jag nyfiken på om någon haft en vansinnig ganster hemma som blev bättre av aktivitet, alltså om sådana problem kan ha en grund i för lite aktivitet. Ofta tror jag själv att det ligger annat bakom sådana lite mer extrema problem, även om för lite aktivitet knappast gör situationen bättre.)

Jag tänker att understimulering kan ge alla möjliga problembeteenden, framförallt om det också brister i relationen mellan hund och förare alternativt att föraren inte klarar av att hantera hunden ordentligt. Däremot så när de väl blivit befästa så hjälper det nog ganska sällan att bara öka aktivering för att lösa problemet.

Intressant att du nämnde rädslor för det är något som den här hunden också har haft problem med. Nu var detta en lite feg ras men rädslorna kan ju absolut ha förstärkts!

Varje gång Boss har viloperioder (skadedrabbad som han är så händer det regelbundet tyvärr) så ploppar det upp rädslor. Han skäller på sin spegelbild, vaktar mot ljud, skvätter av plötsliga rörelser osv. Han är annars en väldigt orädd och trygg hund.

Ida slåss så fort hon blir understimulerad eller tränad med korrigeringar. Utfall vid hundmöten, ren mobbing mot flockmedlemmar och försöker döda tikar som inte omedelbart lägger sig för henne. Hon klipper dessutom åt sin förare, accepterar inte att folk tränger sig på henne och är ganska elak mot katterna. Allt detta försvinner så fort man tränar positivt och ser till att hon får arbeta.

Frodo är väl annars typexemplet på hur hundar reagerar på understimulering. Utfallsproblematik, koncentrationssvårigheter, tuggade sönder allt, red på folk och hundar, ljudade mycket, for som en vettvilling i koppel, pinkade inne, låg aldrig stilla, bröt sig ur burar/hundgårdar, åt dåligt, jagade får, svarade inte alls på träning, tog inte korrigeringar... En av landets mest erfarna vallhundstränare hade honom på träning några veckor sommaren innan jag köpte Frodo. Hans utlåtande var "Den hunden är det nått fel på, han är helt oträningsbar". Frodo lever här ett annat liv med mer arbete och positivt baserad träning, och bortsett från att han ibland kan vakta leksaker från de andra hundarna är han totalt okomplicerad och dötrevlig.

Notoriskt trädgårdsgrävare slutade med det med medicin. Medicinen var en timmas promenad varje dag. Ägarna verkade inte riktigt koppla. Men de visste att hunden började gräva igen när de slutade med medicinen :

Verkligen inte det värsta tänkbara möjliga problemet, men min tik börjar förstöra saker när hon blir lämnad ensam, så fort hon blir understimulerad.

Är hon välstimulerad och nöjd är hon avslappnad och harmonisk när hon är hemma själv, har hon fått dåligt med ff a mental stimulans, men även fysisk, under en lite längre period (om jag varit sjuk t ex) kommer jag ofta hem till ett hem i kaos…

Det är nog kanske inte helt ovanligt att rädslor tittar fram vid för lite aktivitet, kanske?

Jag har haft två sådana, båda vallhundar. Den första var iof extrem hur välstimulerad han är var, men blev direkt värre när han vilade. När min nuvarande blir understimulerad är det precis som om hon får tid & energi till att tänka skeptiska tankar som gör henne låg & rädd.

När jag jobbar med problemhundsutredningar kommer alltid aktivitet upp på tapeten. Har några bra exempel på hanhundsaggressiva hundar som har fått mycket enklare att hantera vardagen med hjälp av rejält knepiga spår.

Sen förutom aktivering är jag beriknings-nörd, mist lika viktigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som... 2
Svar
26
· Visningar
6 200
Senast: Lavender
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8... 2
Svar
29
· Visningar
13 764
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 628
Senast: vallhund
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
7 013
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka