Vart får folk alla idéer ifrån? (jag måste bara skriva av mig)

Så länge man är trevlig, och gärna pedagogisk, så.
Jag såg en gång en fisk jag blev nyfiken på i djuraffär. Dock stod det bara latinska namn om jag minns rätt, oavsett kunde jag inte identifiera vilken arterna (flera fiskar i samma kar) tillhörde. Frågade och när jag fick artnamnet (för att googla storlek, preferenser osv) passade jag på att fråga om just storlek också eftersom jag misstänkte att den kunde passa in i kategorin "rovfisk som blir hur stor som helst".
Mycket riktigt, men när man får ett snäsigt och överlägset svar om att "den blir 150 cm lång och är inget man har i ett vanligt akvarium" kändes det inte så trevligt.

Att idiotförklara folk öppnar sällan upp för att lära dem något. Däremot tycker jag att djuraffärer har ett stort ansvar för just utbildning faktiskt.
 
Om det är en fisk vi vet/misstänker/inser inte kommer fungera, då blir det ingen fisk, och det är såklart inte alltid populärt.

Refererar till den här meningen och den tycker jag att man bör utgå från oavsett vad för något i sortimentet i en djurbutik, ting eller levande..

Jag tycker att det är helt okej i en djurbutik att säga "nej jag tänker inte sälja xxx åt dig eller det djuret åt dig, jag anser att du/det är olämplig"..Det kanske inte är någon vidare säljteknik, men en seriös butik tar också ansvar på så sätt för djurens bästa, i mina ögon mycket seriöst faktiskt att vägra en kund i det läget i stället för att stödja oseriösa köp av både djur och produkter.

Jag ser inte heller något fel som du nämnde tidigare, att i vissa fall faktiskt tala om för kunden helt ärligt att de är fel ute - att vara ärlig mot en kund eller medmänniska är helt rätt och ibland går det inte att vara ärlig på ett helt bara genompositivt sätt - i er butik ska ni vara experter, vill de ha råd av sina puckon till kompisar lär de vända sig till dem ändå liksom..

Ett eget exempel jag har är min mamma som haft en överviktig hund..alla närstående som påstod att hunden var fet ville hon avrätta typ..Men när hon skulle handla nytt foder så säger faktiskt butiksbiträdet helt ärligt "din hund är väldigt överviktig, behöver banta och ett annat foder". Förns då föll polletten ner för att hon såg trovärdigheten i det samt fick råd om rätt foder, motion etc. - Alltså, att vara ärlig behöver inte innebära att man är vidare trevlig i tonen men det kan helt klart hjälpa om kunden väljer att vara mottalig..är kunden inte det tror jag det kvittar vad man säger eller vad man rekommenderar faktiskt för de har redan bestämt sig.

Utifrån ditt första inlägg - brukar ni anordna gratis aktiviteter med ex tränare, veterinärer eller liknande som kommer och har föreläsning i butiken? Det kan ju vara ett sätt ..typ "tips på hur du får hunden att sluta dra", "hur får jag hunden att sluta skälla?" osv
 
Senast ändrad:
Att upplysa djurägare om hur saker och ting ligger till är väl bra på sitt sätt, men man vill som kund inte höra att den hundrasen eller det djuret passar inte dig, när man redan har det djuret. Det kan man hålla för sig själv.
 
Man måste ju såklart vara någorlunda professionell också. Jag försöker lägga mig på kundens nivå. Kommer en osäker förstagångsdjurägare in och ställer "dumma frågor" så svarar jag såklart vänligt och ödmjukt på dem. Det är ju de bästa djurägarna, de som faktiskt vill lära sig!

Jag lägger mig överhuvudtaget aldrig i kunder och deras hundar, om de inte frågar. Jag försöker att inte bli upprörd när Pelle rycker och sliter i sin rottweiler/amstaff-blandning, eller när Greta kommer med sin feta bichon bjäbbandes i 8 meter flexikoppel. Men om de frågar om sina uppenbara problem, så svarar jag, utan att väsa eller låta överlägsen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 389
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp