Undrar om tävlingskörning

J

Jena

Har en liten shettis 12år, 95cm hög som har varit ponnytravare några år. Funderar på att dra ner på travtävlandet och satsa på tävlingskörning, men kan inget om detta.
Undrar nu om man tävlar i olika grenar, vad för vagn man behöver, vad hästen bör kunna, vad för utrustning som är lämplig m.m
 
I en komplett körtävling ingår dressyr, maraton, och precisionskörning. Det finns också tävlingar där man tävlar separat i de olika grenarna. Dock tävlar man aldrig separat i maraton, även dressyr måste ingå i en tävling där man har maraton.

Hästen ska vara ordentligt styrbar i skritt och trav, säker i terrängen, och i dressyren ska den kunna göra halt och stå still samt rygga. Helst även gå på tömmen.

Du behöver en två- eller fyrhjulig vagns som är tillräckligt robust för att inte gå sönder (t ex en rockard med bra hjul) och en stadig sele med svängel och draglinor.

Du måste också ha en medhjälpare med på vagnen när du tävlar.
 
tävlingskörning

Tackar då fick jag lite hum om saken. Tävlar man speciella program som när man rider dressyr eller är det upp till klubben och bestämma programmet? :confused:
 
Re: tävlingskörning

Det finns färdiga program precis som i dressyren.
 
Vet någon om det finns en sida härpå nätet man kan fåtag på dressyrprogrammen??

Sen undrar jag hur vanligt det är med ex. bara dressyr el. presitions tävling??

/Becky
 
Rid och Körklubben Shetland hade i alla fall förut ett dressyrprogram på sin hemsida, www.rissla.com/rks. Det heter i så fall Lätt program #2.

Det finns klubbar som har tävlingar lite då och då, men det beror på vart man bor... Kolla på www.ridsport.se och kolla under Distrikt så hittar du de flesta klubbarna.
 

Liknande trådar

Körning Körnoob här :D Det går framåt med körträning för vår shettis och jag börjar lite smått fundera på egen vagn. Men jag undrar, får man...
Svar
7
· Visningar
1 379
Senast: misan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 636
Senast: starcraft
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp