S

Sweet

Var har ni valpen de första nätterna när den är nyinflyttad innan den börjar känna sig som hemma?

I sovrummet eller i "sin" egna säng på sin plats i hemmet?

Hur gör ni??
 
På golvet i sovrummet bredvid sängen. Fast nu sover ju våra hundar i sovrummet, om jag inte skulle ha hunden i sovrummet så skulle jag lägga mig på en madrass bredvid valpen där den ska sova.
Mia.
 
jag har gjort som fjolltroll och haft valpen nedanför sängen (där hundens nattplats kommer att vara senare med). Jag hade valpen i en komposthage ganska länge för att han skulle lära sig att vara lugn på nätterna och det fungerade väldigt bra. Jag kunde lätt sticka in några fingrar till valpen när han var orolig och jag kunde sova lugnt på nätterna eftersom jag visste att valpen inte kom åt att förstöra någonting i lägenheten.

/Anna

/Anna
 
Där jag sover :) Eftersom dom inte ska få ramla ner från sängen så har jag alltid haft madrass på golvet tills valpen sover en hel natt, eller kan hoppa upp/ner själv från sängen.

Mina hundar får alltså sova i sängen, hade dom inte fått det hade jag placerat dom i sin korg bredvid sängen så att dm får lite närhet ändå. Men jag har alltid haft dom i sängen, så jag har aldrig gjort på något annat vis :)
 
Vi brukar skruva av benen på sängen så kan valpen ta sig upp och ner utan att göra sig illa. Betydligt skönare än en madrass på golvet.
Mia.
 
Mina valpar har alltid fått sova i sängen! Fast nu när min hund ( en dobermann ) sträcker ut sig i sängen så undar man ibland varför man lärde dem att sova där :confused: Fast på vintern sover hon under mitt täcke, vid min knän ungefär. I en "boll" och HELT under täcket givetvis! :)
 
Men min hund ska inte ha sin plats i sovrummet senare, absolut inte i sängen!

Ska valpen stängas in i "komposthage" vid sin sovplats från början eller är det ok att man har den liggande i sin korg vid sängen de första nätterna och sen flytta den till sin plats?
 
Min lilla hund flyttade in i min säng som valp för 15 år sen och har stannat där....

Den stora hunden har jag haft bredvid sängen alltid. Han sticker in benen under sängen.....Han ligger alltid på golvet-tycker inte om madrasser och dyl för han blir så varm....
 
Våra valpar har legat med oss i sängen och sovit. Valpen känner sig tryggare och man vaknar dessutom när den vill ned och kissa...
 
Då tycker jag det är bättre att du ställer upp buren där du vill att hunden skall sova fortsättningsvis och sedan får du sova på madrass bredvid tills valpen vant sig med omgivningen.
 
Då tycker jag det är bättre att du ställer upp buren där du vill att hunden skall sova fortsättningsvis och sedan får du sova på madrass bredvid tills valpen vant sig med omgivningen.

Så har jag gjort med alla hundar (utom nedanstående) under årens lopp och det fungerar alldeles utmärkt tycker jag.

Vi har valt att göra en hage av kompostgaller runt den plats som även i fortsättningen blir hundens permanenta sovplats. Sen har jag sovit där från ett par nätter till en vecka, beroende på hur hundvalpen varit.
En av valparna var väldigt känslig, då satt jag en stund på en pall bredvid hagen på kvällen (efter första veckan) och läste tidningen till han blev allt sömnigare. Sen gick det bra att gå iväg.

Ända sen jag hade 3 dalmatiner samtidigt och alla i sängen förståss ;)
dalmatiner.jpg

har jag valt att vänja hundarna med en egen sovplats utanför sovrummet.
Det gick ju bra (och var mysigt :love:) så länge man var ensamstående, men sen blev det trångt.

Jag skulle inte ha någon annan än gubben i sängen var det tänkt, men så kom kattorna...
Fast det är en annan historia :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 974
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 661
Senast: Ava22
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har en tik och en hane hemma som är mina egna. De är av rasen mops. Jag skulle ta valpar vid detta löpet, men det går inte som...
2
Svar
21
· Visningar
3 809
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp