Byta foder tillfälligt

hundtant

Trådstartare
Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa över henne på torrfoder. Hur lång tid innan behöver jag göra det isåfall? Vi ska vara borta 3-5 nätter, blir det tufft för magen att först gå över på torrt och sen tillbaka igen successivt när vi kommer hem?
 
Jag har bytt rakt av till många hundar jag menar förr i tiden fanns inte ens detta påhitt.
Jag har bytt mellan olika fodersorter både torrt och färskt och vissa dagar har hundarna fått makaroner och korv eller smörgåsar om hundmat av mågon anledning inte kommit med jag är av åsikten att detta med att fasa över bara är rent trams.
 
Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa över henne på torrfoder. Hur lång tid innan behöver jag göra det isåfall? Vi ska vara borta 3-5 nätter, blir det tufft för magen att först gå över på torrt och sen tillbaka igen successivt när vi kommer hem?

Detta är bara en tanke, men kanske kunde du ge någon typ av gastrofoder, typ "royal canine gastrointestinal" eller motsvarande? Vår kille har mått prima på det efter att han varit magsjuk osv.
 
Kommer ni inte passera någon djuraffär alls? Borde ju bara vara att köpa mush i annan butik, eller köpa lite frysta kycklingvingar och vilket foder som helst att fylla ut med från vanlig mataffär.
 
Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa över henne på torrfoder. Hur lång tid innan behöver jag göra det isåfall? Vi ska vara borta 3-5 nätter, blir det tufft för magen att först gå över på torrt och sen tillbaka igen successivt när vi kommer hem?
Av vilken anledning går det inte att ha med fryst? En kylväska att transportera i och sen låna frys/kyl? Så mycket plats tar ju inte mat för fem dagar. Vi har en kylväska som man kan koppla in på eluttag eller ladda i bilen vilket är sjukt smidigt, vi har transporterat fryst mat sommartid utan att det här tinat i 8 h. :)
Om ni ska bo på hotell och det inte finns kyl på rummet, prata med personalen, det brukar gå att lösa. :)
 
Jag har bytt rakt av till många hundar jag menar förr i tiden fanns inte ens detta påhitt.
Jag har bytt mellan olika fodersorter både torrt och färskt och vissa dagar har hundarna fått makaroner och korv eller smörgåsar om hundmat av mågon anledning inte kommit med jag är av åsikten att detta med att fasa över bara är rent trams.
Nej, det var ju många påhitt som inte fanns förr, det gäller ju bara att veta vilka som hundarna mår bättre av ifall de gått i graven. Påhitten alltså, inte hundarna.
 
Detta är bara en tanke, men kanske kunde du ge någon typ av gastrofoder, typ "royal canine gastrointestinal" eller motsvarande? Vår kille har mått prima på det efter att han varit magsjuk osv.
De gånger hon fått torrfoder har det varit just magfoder, så det kommer det att bli den här gången också.
 
Kommer ni inte passera någon djuraffär alls? Borde ju bara vara att köpa mush i annan butik, eller köpa lite frysta kycklingvingar och vilket foder som helst att fylla ut med från vanlig mataffär.
Jo, men köper jag ska ju det förvaras fryst också. Det går inte åt en hel påse under tiden vi är borta och boendet (stuga) har inget frys.
Av vilken anledning går det inte att ha med fryst? En kylväska att transportera i och sen låna frys/kyl? Så mycket plats tar ju inte mat för fem dagar. Vi har en kylväska som man kan koppla in på eluttag eller ladda i bilen vilket är sjukt smidigt, vi har transporterat fryst mat sommartid utan att det här tinat i 8 h. :)
Om ni ska bo på hotell och det inte finns kyl på rummet, prata med personalen, det brukar gå att lösa. :)
Jag har kollat med tillverkaren hur länge Mush håller i kyl, eftersom jag hade tanken att ta med i kylväska och sen stoppa i kylen där vi ska bo. Sorter med lax håller 1 dygn, övriga upp till 3, "beroende på kylens effektivitet". Så det låter lite svajigt med kylväska och kanske inte världens bästa kylskåp.

Så det är fortfarande hur lång tid jag behöver för att ställa om magen på henne som jag undrar över.
 
Jag har kört Magnussons Ångkokta till mina färskfoderhundar när jag varit ute och rest :) brukar bara byta rätt över. Kanske kan det vara ett alternativ?
 
Jag bytte bara rakt av och sen tillbaka igen.
Min hund hade dock plåtmage.
Köpte småpåsar med våtfoder eftersom de kan förvaras i rumstemperatur.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi ger vår dvärgpudel valp på 8 månader råfoder: mush vaisto puppy samt lite torrfoder. (Den är han inte så jätte intresserad av...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: BornAgain
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
616
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 002
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp