Undvika brända mular?

pajaztar

Trådstartare
Två av mina hästar har bläs med tillhörande rosa mule och båda kan lätt bli solbrända på sommaren. Vad funkar bäst? Ska jag köra dotterns SPF 50-mousse eller vad har ni andra med lättbrända hästar för bra strategier?

En med lite rosa näsa
IMG_3577.jpeg
 
Jag tycker inte krämer fungerar något bra utan använder grimma och mulskydd som fästs i nosremmen. Det finns flughuvor med mulskydd men min får spel när jag använt huva tidigare så hon har flyweil och när hon ändå går med grimma så fäster jag mulskyddet i den.
 
Jag kör som @Mia_R och har mulskydd :) Det jag använder går dock att fästa med kardborre på flughuvan vi använder, har en från Rambo. Har funderat på att köpa solskydd för häst men avvaktar lite med det. Håller det sig inte med flughuvan och mulskydd får jag väl komplettera med SPF.
 
Jag kör på SPF 30 eller 50, sån mousse för barn som går in i huden och därmed inte kladdar samt tål vatten bättre än ”vanliga” solcremer. Funkar bra för de jag använt det på. Smörjer på en gång om dagen.
 
Hästarna på jobbet med rosa näsa smörjs med inotyol och sen spf 50 för barn ovanpå, och sen gärna luva som går ner över mulen. Sedan vi började med detta för flera år sedan har vi inte haft problem med brända mular alls😄 Inotyolen sitter kvar mycket bättre än solkräm när de betar och dricker.
 
Jag använder Helosan sol på vår lille fux med vit näsa. Han (och övriga hästar) står inne nattetid, så jag smörjer varje morgon innan jag släpper ut. Han har även en flughuva med skydd som går ner över mulen, men han har blivit något av en expert på att ta av den... Grimma skulle jag aldrig ha på mina hästar i hagen, känns som alldeles för stor skaderisk!
 
Jag använder en för barn med spf 50+ från apoteket. Det fungerade förra året men det gäller att smörja varje dag 😅
 
Nu var det länge sedan men jag använde helosan sol och sån för barn när jag hade en som behövde skydd på mulen. Smörjde iaf en gång om dagen men gärna två lr mer, men då gick hon också ute dygnet runt i stor gräshage så kändes bäst å smörja flera gånger ☺️
 
Nu var det länge sedan men jag använde helosan sol och sån för barn när jag hade en som behövde skydd på mulen. Smörjde iaf en gång om dagen men gärna två lr mer, men då gick hon också ute dygnet runt i stor gräshage så kändes bäst å smörja flera gånger ☺️
Helosan sol var bra förr men sen de gjorde om den för några år sedan har jag haft flera hästar som reagerat på den. Så man måste testa försiktigt!
 
Har testat flera olika men jag smörjer varje morgon innan jobbet med ACO Kids Active Sun Lotion SPF 50 och då bränns aldrig vår hästs rosa mule. Är det någon dag jag inte kan cykla till stallet på morgonen får han ha luva med nät för nos (men får lätt lite skav vid sidan av mulen av nätet när han betar)
 
Jag har använt roll-on solskydd med spf 50 från Lidl, smidigt att bara dra runt på mulen och kostar väl en 40 kr bara. Brukar köra med flugluva som har nosskydd också när det är som värst, är själv allergisk mot att ha grimma på i hagen om det inte är nödfall.
 
Jag kör nosskydd, mest för att min häst fullständigt avskyr solkräm på mulen och det bara slutar med att jag är täckt av solkräm och hästen fortfarande utan. Föredrar flugmask med tillhörande nosskydd, så man slipper grimma i hagen.
 
Helosan sol har ju knappt något spf.
Jag använde en vattenfast för barn med högsta spf jag kunde hitta, minst 50. Smörjde ett rejält lager.
 
Jag kör på SPF 30 eller 50, sån mousse för barn som går in i huden och därmed inte kladdar samt tål vatten bättre än ”vanliga” solcremer. Funkar bra för de jag använt det på. Smörjer på en gång om dagen.
+1 på detta
Min flugskimmel med rosa pussmule brände sönder sig en av sina sista somrar och då läkte jag det med zinksalva och använde sedan vattenfast solskydd för barn spf 50.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
989
Senast: Humla
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 514
Senast: Amha
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 396
Senast: Juli0a
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 109
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp