Bukefalos 28 år!

Undvika "torr" currysmak?

Bufera

Trådstartare
Hej

Vi äter gärna currysås/gryta här hemma men har alltid problemet att det smakar "torrt", hur kan man undvika det?
Är currypasta bättre i sås form?:laugh:

Vi använder vanlig curry krydda från Santa Maria.

Bufera
 
När tillsätter ni kryddan? Har för mig att curry gärna ska brännas i fett för att komma till sin rätt smakmässigt. Så när jag gör curry så kör jag i olja, kryddor och sen steker jag löken eller köttet eller vad jag nu ska ha i grytan.
 
Hej

Vi äter gärna currysås/gryta här hemma men har alltid problemet att det smakar "torrt", hur kan man undvika det?
Är currypasta bättre i sås form?:laugh:

Vi använder vanlig curry krydda från Santa Maria.

Bufera
Stek curryn en stund, och såsen kan inte vara för fettsnål. Prova med paste, men det smakar lite annorlunda.
 
Tack, ska pröva det nästa gång. Är det i olja som det blir bäst? Vi använder bara smör:D
 
Hej

Vi äter gärna currysås/gryta här hemma men har alltid problemet att det smakar "torrt", hur kan man undvika det?
Är currypasta bättre i sås form?:laugh:

Vi använder vanlig curry krydda från Santa Maria.

Bufera

Vi lagar en hel del indiskt dvs använder mycket curry. Har inte haft problemet med att det smakar torrt men vet precis vad du menar då jag ätit grytor eller liknande där det smakat så.
Jag steker alltid kryddorna dvs curryn och annat när jag stekt lök och vitlök. Har då extra mycket smör och fräser runt några minuter. Så jag tycker inte att olja behövs. Använder alltid grädde/växtbaserad grädde eller emellanåt fet kokosmjölk. Har också Santa Marias vanliga gula curry.
 
Hej

Vi äter gärna currysås/gryta här hemma men har alltid problemet att det smakar "torrt", hur kan man undvika det?
Är currypasta bättre i sås form?:laugh:

Vi använder vanlig curry krydda från Santa Maria.

Bufera
Man ska steka kryddan i smör innan man använder den och man behöver använda ett par matskedar normalt. (Till en stor gryta är det typ halva burken som är lagom ofta)

Om man gör en currysås till tex ugnsgrillad kyckling kan man med fördel slänga i lite rivet äpple eller dyl för att få en lätt sötma som förstärker smaken.
 
Hej

Vi äter gärna currysås/gryta här hemma men har alltid problemet att det smakar "torrt", hur kan man undvika det?
Är currypasta bättre i sås form?:laugh:

Vi använder vanlig curry krydda från Santa Maria.

Bufera
Torrt currypulver är hopplöst att använda. Köp currypasta på burk från Patak istället, det blir mycket bättre. Och sen grunda med lök, vitlök och ingefära mjukstekt i olja innan man bryner currypastan.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 965
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 218
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 143
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 116
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp