Unga mödrar!

Sv: Unga mödrar!

Passar på att fråga här, kanske någon som vet!

Är det rekomenderat i Danmark att sätta Babyskyddet framåt, alltså ha sin bebis framåtsittande i babyskyddet ?

Helt jäkla galet om det är så.

Såg att en av deltagarna satte fast sitt babyskydd bak i bilen, men med bebisens näsa framåt :(

Jag erkänner att jag inte har sett programmet.

Men som ni beskriver så låter de som ett sorts frosseri i människor som har det inte allför lätt.
Vad är syftet med programmet egentligen ?

Låter helt galet, verkligen. Var tvungen att googla lite, men det var inte så lätt.

Sydsvenskan skrev:
Så länge barnet är riktigt litet, upp till nio månader, gäller samma praxis och rekommendation världen över. Barnet sitter i bilbarnstol med ryggen mot färdriktningen.
Men därefter skiljer sig synen på vad som är säkrast för barnet.

I Sverige är alla instanser överens om att barn bör fortsätta åka bakåtvända, åtminstone tills de är tre år. Helst till 4-5-årsåldern.
I USA och i övriga Europa, inklusive Danmark, vänder man på barnet så fort det vuxit ur det första babyskyddet.

Det här hittade jag, som visserligen är en gammal artikel, men jag orkade inte leta mer.

Jag kan inte låta bli att kolla. Men programmet får mig att bli äcklad över mig själv.
Inte för att det egentligen är särskilt många likheter mellan mig och någon av tjejerna i serien, utan för att serien målar upp bilden av att det är sådär unga mödrar är, det är sådär det kommer bli... :crazy:

Precis som Minna86 sa, så känner jag, trots att jag inte är äldre än 21 själv. De i min ålder jag känner som fått barn, stämmer in på den bilden.
Jag vet att folk tänker samma sak när dom ser mig, folk som jag inte känner, som jag kan möta på väg till affären. Jag ser yngre ut än vad jag är (särskilt nu, osminkad och i mjukisbyxor för jämnan), komma gåendes med magen i vädret. Jag har aldrig någonsin brytt mig om folk glor snett på mig, men nu gör jag det så in åt helvete.

Nog för att jag är ung, men jag har ändå bott hemifrån långt många fler år än andra, jag har skött hus och hem under alla år, samtidigt som jag arbetat, jag har drivit eget företag framgångsrikt, jag bor tillsammans med min älskade sambo som jag inte tvekar vid för fem öre att vi kommer tillbringa resten av livet tillsammans, och jag vet att det här kommer bli bra. Ändå kan jag inte låta bli att tvivla när jag ser sådana här program, för det verkar sällan som det blir bra...

Men alltså - är inte programmet ett sånt som bara drar fram det DÅLIGA !

Antagligen skulle man kunna plocka fram lika många (antagligen mångdubbelt) mammor i mer vanlig ålder som också har ungefär samma taskiga koll ? (om det nu går ut på att visa hur dåliga unga mammor är!)

Jag tycker hela programidén verkar galen.

Peka på unga mammor som extra dåliga.

Nej, fy och usch !

Senast ändrad:

Ja programet tar verkligen fram det dåliga, precis som du säger :/

Men jag försöker se bakom det och några mammor som är med är faktiskt underbara och det är dom jag följer..

Tycker vissa av dem har det väldigt svårt?

Hon som rökte mycket i förra säsongen, henne filmade dem väldigt konstigt. Ungefär som att dem ville utmåla henne som "det svarta fåret".
Hennes sambo var alltid borta, hon var alltid ensam? Tyckte nästan lite synd om henne, men gillade verkligen inte att hon ljög för sin BM om hur mycket hon verkligen rökte. Typ 2 packe om dan eller vad det var. Helt vansinnigt!

Kollar på programmet och tycker det är väldigt olikt än här hemma, trots att det inte är så långt ifrån.

Ja dom har det inte alls så lätt( enligt mig ) och att sedan bli utmålad som världens sämsta unga mamma, ja det är ju ingen skjuss för självförtroendet om man ser det så..

Men eftersom dom ställer upp säsong efter säsong så ja då tycker dom väl inte att dom utmålas som dåliga mammor.

Men när hon spände fast sin 3-4 (?) månader gamla bebis framåtvänd fick jag krupp och böt kanal..

Bebisen satt i det 1:a babyskyddet man använder och borde således sitta bakåtvänd..

Får man spänna fast dem så? Är det olika lagar där gällande det? Tänkte liksom på hur annorlunda det är där med ex rökning än vad det är här.

Jag kan erkänna att för ett tag hade jag fel stol för min son. Men bytte ju självklart så fort jag fick reda på det, jag hade verkligen ingen aning om att det var fel för honom. Tck och lov satt han inte i den särskilt mycket då vi icke har en egen bil. Det var en bilbarnsstol iallafall och inte ett babyskydd.

Av samma anledning som alla som ställer upp i olika sorts dokusåpor - fem minuter i strålkastar ljuset.
Har man haft det så är man ju nån sen.
Mycket sorgligt

Tror nog det kan vara så...

Kan väl också vara så att de vill bevisa att de kan klara det?

för att de får betalt?

*hmm, vad behöver oftast unga föräldrar mest.... jag vet, vi ger dem pengar!*
Tänkte de på produktionbolaget..

Min teori!

Jag följer inte denna säsongen, däremot förra.
Hon som rökte, menar ju hon June eller vad hon hette? en rätt äcklig människa som hade det riktigt sunkigt hemma? *fördomar? nej*:angel

Lite sunkigt såg det ut....

Men man vet ju inte om dem har det så hela tiden. Dem kanske har det ännu värre eller så har dem det städat.

Jag såg de jämt när jag var gravid å ammade, nu ha rjag inte sett på länge. Blir bara irriterad och arg ;)

Men jag misstänker att de vill göra något liknande i sverige, några unga mammor som jag fikat med förut som har barn i min sons ålder har blivit tillfrågade.

Jag brukade alltid se det men jag har missat att det kommit nya avsnitt, måste kolla!

Det verkar lite som att Danmark ligger 30-40 år efter i tiden om man tänker på deras nikotinvanor under grav och amning, samt att dom kör barnen i bilarna utan babyskydd eller så.
Känns lite som Sverige på 70-talet, om man ska tro min sambo som är född då :p

Jag kan känna mig lite stött på ngt vis, för jag är ju en ung mamma själv, och jag vill verkligen inte att folk ska tro att alla unga föräldrar beter sig på detdär viset.

Man kan ju hoppas att den svenska versionen (för visst skulle det komma en sån, eller?) är lite mer objektiv.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 184
Småbarn Läste om @Midsommarblomsters erfarenheter av organiserad gymnastiklek i grupp, och förstår absolut utmaningarna kring den typen av...
Svar
6
· Visningar
609
Småbarn Vi börjar nog känna att vår dotter är redo för att prova någon mer uppstyrd fritidsaktivitet. Både för att få in mer rörelseglädje i... 2
Svar
26
· Visningar
1 807
Senast: nejlica
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 429
Senast: tomte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka