Ungdomar och mobilkostnader

Bukefalos 30 år!

MidnightSoul

Trådstartare
Då det var väldigt länge sen jag var ung och jag vet att mycket har ändrats inom mobiltelefon och abonnemangs kostnader/kontant kostnader.

När jag var ungdom så kunde man köpa en kontant plan, den kontant planen höll i sig tills pengarna tog slut. Nu håller sig denna kontant plan i 30 dagar sen övergår den till nån hisklig summa för att ringa och sms:a.

Så hur gör ni föräldrar med era ungdomars mobilkostnader? Går dom på ett familj abonnemang, betalar sina mobil kostnader själva etc?

Mina har fria samtal och sms, begränsat med surf men i praktiken fritt för de är aldrig i närheten av att göra av med det. Kostar runt hundralappen. Jag betalar.

Mina barn har mobilabonnemang, 109 kr per månad, som vi föräldrar betalar.
Det ingår fria samtal och sms, men har begränsad surf.

Hon har ett likadant abonnemang som vi har. 99 kr/månaden, fria samtal och sms, 5 GB surf. Vi betalar det.

Mina har fria samtal och sms, begränsat med surf men i praktiken fritt för de är aldrig i närheten av att göra av med det. Kostar runt hundralappen. Jag betalar.

Har ingen tonåring, men undrar var ni hittar så billiga abonnemang? :)
Jag betalade tidigar den summan hos Halebop, men nu har det ökat i pris (Fast pris 159/mån, 5 GB tror jag, som jag aldrig gör slut på. Abonnemang kostade 149 såg jag).
Hade Hallon ett tag, vet inte om det fortfarande finns kvar? Det var iaf värdelöst då.

Jag betalade tidigar den summan hos Halebop, men nu har det ökat i pris (Fast pris 159/mån, 5 GB tror jag, som jag aldrig gör slut på. Abonnemang kostade 149 såg jag).
Hade Hallon ett tag, vet inte om det fortfarande finns kvar? Det var iaf värdelöst då.

Familjeabonnemang? Om flera nummer är kopplade till samma abonnemang så sjunker priserna.

Jag har Tre. Mitt kostar egentligen 199 kr/mån men jag fick 100 kr rabatt under 12 mån när jag först tecknade det. Sen när de 12 månaderna närmade sig sitt slut så bad jag om att få rabatten igen. Så jag binder mig för 12 månader i taget och har nu under 2-3 år fått den rabatten. Jag bad om att min man skulle få den också så jag fick direktnummer till den säljaren så han kunde ringa och ordna det. Ofta får man bra rabatter bara man ber om det eller är beredd att byta operatör. Sen har jag inget behov av obegränsad surf (har wifi hemma) så 3 GB hade räckt med operatörens minimum är 5 GB så det är det jag har.

Familjeabonnemang? Om flera nummer är kopplade till samma abonnemang så sjunker priserna.
Så har vi det, ett grundabonnemang (mitt) med barnen påkopplade. Vi betalar som jag skrivit ca 1000 för oss alla tre men då ingår en kostnad för min mobil också i detta. När den är avbetalad blir det ju något billigare men jag minns att jag inte valde någon så värst dyr. Några hundralappar i månaden på sin höjd.

Jag har Fello, billigt!

Vimla.

Hallon

Jag har telia eftersom det är det enda som funkar där vi bor. Har lagt till dottern som extra användare så hon har samma abonnemang som jag, med fri surf, fria samtal och sms. Hon betalar inget.
Kostade 99kr tidigare, nu har de höjt till 219! Men fortfarande mycket billigare än om hon skulle ha ett helt eget abonnemang.

Fello, väldigt billigt och går på Telias nät. Så det enda som fungerar på landet.

Jag har Tre. Mitt kostar egentligen 199 kr/mån men jag fick 100 kr rabatt under 12 mån när jag först tecknade det. Sen när de 12 månaderna närmade sig sitt slut så bad jag om att få rabatten igen. Så jag binder mig för 12 månader i taget och har nu under 2-3 år fått den rabatten. Jag bad om att min man skulle få den också så jag fick direktnummer till den säljaren så han kunde ringa och ordna det. Ofta får man bra rabatter bara man ber om det eller är beredd att byta operatör. Sen har jag inget behov av obegränsad surf (har wifi hemma) så 3 GB hade räckt med operatörens minimum är 5 GB så det är det jag har.
Har haft 3 väldigt länge. Ringde när jag skaffade nya telefonen när dom hade rea på hemsidan. Frågade efter rabatt då jag använt 3 länge. Inga problem, dom har alltid varit tillmötesgående med rabatter. Alltid trevlig personal när man ringer.

Inga barn, haft Comviq i många år för 105 kronor. Ingen bindningstid. Fick ett skumt samtal av någon som utgav sig för att vara från Comviq och sa att min rabatt nu tagit slut. Ok sa jag, vad kan du erbjuda. Det blev lite dividerande som slutade med att han sa att jag borde byta abonnemang och slängde på luren. Ringde Comviq och jag har bundit mig i 12 månader 79 kr, fri telefon/sms. 4GB surf - jag använder det i princip aldrig även om jag varit på resande fot mycket.

Jag byter ofta för olika kampanjpriser, nu har jag 20 kr i månaden inklusive allt, plus massvis med surf. Tex hallon och vimla.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat