Ungdomar tjuvred i hagen – ridklubbens häst blev halt

Tre berusade killar tog sig in i en hästhage på Ulricehamnsbygdens ridklubb. De försökte rida en av hästarna, vilket de filmade och delade på Tiktok. Händelsen är polisanmäld.
 
Då har vi upplevt olika situationer 🙂
Eller så är jag mer insatt i djurskyddslagen. Blir man dömd för djurplågeri så prövas djurförbud, det är alltså mycket allvarligt att bli dömd för djurplågeri. De som jag har sett som har blivit det har typ släpat sin hund efter bilen så att det bara är att avliva den efteråt, eller låtit djur halvt svälta ihjäl (eller helt...).

Att tjuvrida lite så länge vi inte pratar en 200 kilos människa på en shettis hamnar liksom inte alls i samma kategori.
 
Eller så är jag mer insatt i djurskyddslagen. Blir man dömd för djurplågeri så prövas djurförbud, det är alltså mycket allvarligt att bli dömd för djurplågeri. De som jag har sett som har blivit det har typ släpat sin hund efter bilen så att det bara är att avliva den efteråt, eller låtit djur halvt svälta ihjäl (eller helt...).

Att tjuvrida lite så länge vi inte pratar en 200 kilos människa på en shettis hamnar liksom inte alls i samma kategori.
Eller så har vi upplevt olika situationer som sagt. Kan vara ”farligt” att anta som du gör.
 
Jag har helt tappat förtroendet för lag mot djurplågeri, iofs en rent egen subjektiv upplevelse. Satt på ett mål i tingsrätten (nämndeman) där det var en man som bröt sig in hos sitt ex, terroriserade henne och barnen, misshandlade henne och slängde barnens kanin över balkongräcket på femte våningen. En veterinär vittnade om att kaninen inte råkat ut för långvarig dödsångest så nej ingen fällande dom där inte. Han dömdes för kvinnofridskränkning och lite annat, tack och lov. Kämpade för att han skulle dömas för djurplågeri, men det var helt dödfött.

Har även suttit på några andra mål där det inte ansågs nå upp till praxis och lagstiftning för djurmisshandel. Hetsa hundar mot katter är inte tillräckligt för att lagföras utan nämns bara i förbigående. Än mindre att gå ut i skogen med en säck med kattungar i och lämna dem där. Sverige skulle behöva en mycket skarpare lagstiftning, och praxis, för att döma folk för djurmisshandel. Och när de döms, hur allvarligt det än är, till mer än några futtiga dagsböter.
 
https://lagen.nu/dom/nja/2006s339

Det här är tydligen praxisen som fortfarande används i många fall av djurplågeri. Notera att det här handlar om mycket allvarlig djurmisshandel med att många djur plågades till döds. Trots det blev påföljden villkorlig dom och samhällstjänst. Att tjuvrida på en häst kommer inte ens i normalgraden utan kommer anses som ringa och kommer att avskrivas pga preskribering eller inte lagföras eftersom polisen inte prioriterar dessa mål. Antagligen är det betydligt värre idag än 2013 när den här rapporten skrevs mtp att polisen idag är under betydligt hårdare press att prioritera annan brottslighet.

https://www.aklagare.se/globalasset...djurplageri_och_brott_mot_djurskyddslagen.pdf
 
Socialtjänsten i min kommun blir alltid inblandad vid fylla under rätt ålder.
Då har socialtjänsten fullt upp kan jag tänka mig? :D När jag växte upp hade de i alla fall inte sådan bemanning.

Nu är det här kanske skillnad eftersom händelsen polisanmälts, men jag betvivlar starkt att man gör mycket mer än samtalar med föräldrarna om det rör sig om minderåriga. Jag tror inte de kommer att få sig en beta alls.
 
Då har socialtjänsten fullt upp kan jag tänka mig? :D När jag växte upp hade de i alla fall inte sådan bemanning.

Nu är det här kanske skillnad eftersom händelsen polisanmälts, men jag betvivlar starkt att man gör mycket mer än samtalar med föräldrarna om det rör sig om minderåriga. Jag tror inte de kommer att få sig en beta alls.

Beror antagligen helt på föräldrarna om de tar det på allvar eller bara en axelryckning. Får hoppas att de iaf tar sina barn i örat om tjuvridningen om inte alkoholen. Men jag tvivlar.
 
Beror antagligen helt på föräldrarna om de tar det på allvar eller bara en axelryckning. Får hoppas att de iaf tar sina barn i örat om tjuvridningen om inte alkoholen. Men jag tvivlar.
Jag hoppas ockå på föräldrarna, jag menade mest att det officiellt inte kommer att hända mycket från rättväsendets sida. Kommer mest att bara bli en dum grej de gjorde. Boys will be boys etc.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man har sedan i våras dykt upp i hästhagarna hos Tingsryds rid- och körklubb. Det senaste tilltaget är att han filmar när han rör vid...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp