Bukefalos 28 år!

ungdomsledarkurs

YlvaG

Trådstartare
rider en häst fyra dagar i veckan som ägs av en liten förening. föreningen har nu erbjudit mig att åka på ungdomsledarkurs och sedan jobba av det... Vad gör man på en ungdomsledarutbildning? Vad lär dom ut? Vill veta allt om de.


Kramar Ylva
 
Jag var på en sån eftersom det ingick i våran utbildning.
De lärde väl ut och tipsade om hur man skulle bli en bra ledare, körde lite diskussioner etc. sen fick man i slutet som uppdrag att presentera sin klubb för alla...
 
Du utbildar dig till att undervisa ungdomar och att du ska arbeta av det innebär nog att du ska ha studiecirklar för ungdomarna (eftersom det är det som kursen inriktar sig på)...
Du kan nog hitta det mesta om ungdomsledarkurserna på SvRFs sida, jag gick kursen för 2-3 år sedan och tyckte den var jättebra!
Om du inte hittar någon mer info eller nån annan svarar mer om innehållet kan jag svara mer om det när jag kommer hem & kan kolla i pärmen!
 
Ok, eftersom ingen annan har svarat än så svarar jag igen!
Här kommer kursinnehållet som finns med på mitt kursintyg:

* Kurspresentation 1h
* Ridsportförbundet och klubben 1h
* Studiematerial och märken 2h
* SISU - Ridsportens studieförbund 1h
* Ledarskap 9h
* Hästkunskap 5,5h
* Aktivitetsplanering 2h
* Ungdomsverksamheten i klubben 2h
* Barn och ungdomars utveckling 3h
* Ridskolan som fritidsgård 2h
* Handikappverksamhet 1h
* Distriktets verksamhet 1h
* Föreningskunskap 3h
* Ungdomsverksamhet - distrikt/central 1,5h
* Verksamhetsplanering 2h
* Lokalt aktivitetstöd och andra bidrag 1h
* Friskvård 2h
* Redovisning av hemuppgifter 5h
 
Det låter jobbigt... Men jag har bestämt, JAG vill åka men jag ska kanske diskutera lite med min kära moder också :smirk:

Var det kul? intresant? Lär man sig mycket?

Kramar från Ylva
 
Jag gick ULK år 2000, och tyckte att det var nyttigt.
Förutom att man fick en hel del tips och råd, så fick man även en del nyttiga kontakter....
Jag hade göör-kul på kursen, vi var ett käckt gäng som gick den på samma gång.
Vi var (enligt kursledaren) äldre än genomsnittet, men jag tyckte det var bra. JU äldre, desto mer erfarenhet !
Ha det så kul på kursen !

bibban
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 264
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
741
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp