Ungern 2024?

2019 var jag på mitt första ras-EM (utan häst). Mitt barn var då typ sju månader och EM hölls i norra Tyskland. Efter pestens tid är det äntligen dags igen, den här gången i Ungern. Jag har precis fått barn (igen) och det kommer vara typ sex och en halv månad när EM går.

Nu funderar jag på om det går att rodda ihop en ny resa dit, hur man gör och vad det skulle kosta.

Restid enligt Google; 22 h med bil.
Närliggande flygplatser; Wien och Bratislava.
 

Tack för input @mamman ! Vi är inte helt orutinerade på att resa men alltid bra med nya infallsvinklar.
Vi är två timmar nordväst från Stockholm så Ystad eller Trelleborg är bägge väldigt långt söderut i jämförelse 😅
 
Har också åkt nattfärja Karlskrona - Gdynia på väg ner till Slovakien. Fungerade bra, kom dock fram ganska sent efter en lång dags körning p g a försenad färja + att det alltid tar tid över Karpaterna (och förbi Katowice och Krakow). Med barn hade det nog behövts en övernattning.
 
Ett tips för storstäder är att bo/parkera i utkanten och ta tunnelbana/tåg in till staden. Annars försvinner lätt mycket tid för att köra (köa) in och ut ur staden och till att hitta parkering centralt.

På mindre orter i östra Europa kan enkla hotell vara väldigt enkla. Till en viss gräns kan det vara charmigt (i alla fall efteråt) men jag har vänt framför mer än ett. Så förbered gärna med att fundera på var det kan bli lagom att övernatta och se vad det finns för hotellutbud där. Och avsätt tid till att leta hotell ganska tidigt på dagen ifall ni måste åka vidare till fler orter innan det finns något hotell där ni kan tänka er att bo (och där det finns lediga rum).
 
Att parkera utanför är faktiskt en grej jag tänkt på, känns sjukt bökigt att ha med sig bilen in i smeten..
 
Att parkera utanför är faktiskt en grej jag tänkt på, känns sjukt bökigt att ha med sig bilen in i smeten..
I Tyskland har en del storstäder dessutom miljözoner som bara tillåter bilar som har utsläpp under en viss gräns. Men har man nyare bil bör det inte vara ngt problem.
 
Känner att jag behöver ta tag i resplan mer seriöst snart :nailbiting: sommaren närmar sig. Ska ta med @mamman s tips också (tack! Tänkte det var en bra idé att samla tankarna här).
Att vara borta längre är nog tyvärr inte möjligt (cuz djur liksom) och ändra resmål är ju inte heller aktuellt så kanske får justera lite.
 
Shit vad svårt det här är...
Hemma – Göteborg, 4 h
Kiel – Budapest, 13 h

Göteborg – Kiel; 6 000:-
Ankomst 09.15

Hemma – Trelleborg, 7 h
Rostock – Budapest, 12 h
Trelleborg - Rostock 4100:-

Så vi sparar lite restid på att åka via Göteborg, men det är en dyrare färja. Har kollat på de kortare dag-överfarterna men tror inte man vinner något på det eftersom vi skulle behöva en extra hotellnatt istället.
 
Airbnb bekräftat, så nu är det färja hem kvar som ska bokas i förväg.
Värden påtalade (alltså vilken supergrej!) att det antagligen kommer vara varmt :crazy:
 
Okej typ 6500:- eller nått för färjan från Polen och hem.
Spar tre-fem timmars körtid i Sverige ffa, plus att Polen är billigare att åka igenom (halva bensinpriset). Hmm..
Såg nu att Göteborgsfärjan var typ lika dyr så kanske ska satsa på Polen ändå 😅
 
Okej dags att tänka igen. Jag vill helst inte ha för långa restider. Vore dock gött att hinna till Łódź, dit är det 6,5 h från Bálbona.

Częstochowa finns dock som reserv efter drygt fem timmar.
 
Nej jag blev snål. Det blev färja från Gdynia till Karlskrona ändå, tretusen i skillnad på priset plus senare avgång från Gdynia så blir inte lika stressigt genom Polen..
 
Resplan:
9e juli, till Trelleborg. Stopp kanske i Gränna om vi kommer iväg i tid?
Färjan går 22.00 så middag i land.
Framme i Tyskland 10e juli.
Åker söderut. Har 12 h till Budapest men ska inte vara framme förrän 12e juli så två övernattningar (tur jag skrev ner det här! Fick för mig att det bara var en natt och alldeles för tuff körning)
Budapest 12-15e juli.
15e juli studiebesök, sen åker vi norrut. Övernattning i Polen 15e juli (fick panik här igen, trodde jag missat en övernattning)
16e går färjan vid 21 så middag i land.
Landar i södra Sverige den 17e.

Pust alltså vilket pussel!
Hemvägen genom Polen blir lite tightare (fem timmars resa per dag) men längsta sträckorna (omkring sju timmar) är fortfarande genom Sverige.

Nästa grej; kolla igenom alla resekrav (vart det krävs biljetter för motorvägen, extrautrustning till bilen osv) och skriva ut papper (alla biljetter, planerade hålltider) till en pärm att ta med.
Blir en resa planerad med tysk precision men min man är lite nervös av sig så det kan förhoppningsvis lugna honom lite.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp