Bukefalos 28 år!

Ungersk vizsla

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså ja det är exakt det som domflesta på står iallafall att man KAN vara lycklig och må bra ÄVEN fast man inte kan eller får göra det man allra helst skulle vilja.
Jag frågade om DU skulle vara lycklig.
Tycker DU att det är rätt att beröva en hund det den älskar mest och är avlad för?
I såfall borde du kunna ställa den frågan till dig själv också. Skulle du bli lycklig om du inte fick ha dina djur?
 
Det finns fortfarande andra raser som är mer lämpade isåfall. Så om man inte ska ha en jakthund för jakt finns det ingen anledning att skaffa just en utpräglad jakthund.
Fast nu var det ju inte det jag frågade om heller men okej.
 
Jag är inte särskilt insatt i vizlor, det var mer en generell tanke. Däremot har jag ingen aning om vilka som jagar eller inte. Följer t ex några jämthundar som tränar både agility o lydnad, det kanske är lätt att tro att de inte jagar om man bara ser några klipp. Däremot är det fullt ös på älg under jaktsäsong. Så hundar kan ju göra både och, menar jag.
Det här tror jag tack och lov blir vanligare och vanligare!
När jag växte upp såg man nästan aldrig en jaktspets utanför hundgården när det inte var säsong - samma människor hänger nu på BK ibland när det inte är säsong. Lägger spår, kör drag och tar med hunden på hotell. :heart
 
Det här tror jag tack och lov blir vanligare och vanligare!
När jag växte upp såg man nästan aldrig en jaktspets utanför hundgården när det inte var säsong - samma människor hänger nu på BK ibland när det inte är säsong. Lägger spår, kör drag och tar med hunden på hotell. :heart
Javisst, vår jämte krälar runt i sängen, kramas, vandrar och drar cykel när det inte är jakt. Träna vettiga saker avskyr hon dock. :D
 
Jag tycker inte att de gjorde ett klokt rasval, men hundarna funkar. Den stora oron är ju att om alla börjar köpa vizslor enbart för sällskap att de kommer förlora flera av egenskaperna som gör dem attraktiva idag.
Jag skrev också att flera av hundarna jag träffar i byn upplevs som veka och osäkra.
Jag tror nog att det är extremt liten risk att alla skulle börja köpa vizslor en bart för sällskap efter som att dom har VÄLDIGT mycket energi för att bara vara sällskaps hundar. Men mera kanske om nån ville ha en vizsla och köra agility med den tillexempel eller ut bilda till räddnings hund eller whatever.
 
Nej men vem be stämmer exakt HUR stark drift en hund ras ska ha för att räknas som till räckligt viktig?
Vizslor och border collie tillexempel har starka drifter som dom bara måste få göra.
Dvärg schnauzer har inte lika starka och lika viktiga drifter så dom kan man strunta lite i.
Labrador är redan förstörda och upp delade så då kan man likagärna fortsätta att förstöra dom.
Liksom vem be stämmer det?
Det är väl jättelätt att se hur stark en drift är? Ungefär som att se om en bil kör i 30 km eller 100 km.
Det är ingen som bestämmer det. Det är ett faktum.
 
Det finns en anledning att vi har så många raser bland hundar. De är för vi ska kunna använda dem till olika saker. De jobbet har ju skett under fleeeera år. Känns tråkigt att förstöra det?

Ja vissa raser går det att avla ur det vi från blrjan avlade på. Men varför?
Det är lättare att ta en gårdshund som dödar möss och använder till mer eller annat än en stående fågelhund. Den stående fågelhunden ska via vinden finna vilt och markera.
Där krävs det även att just den hunden inte drar och jagar älg med skall t.ex.

Det går, men varför? När det finns andra raser som är bättre lämpade?
 
Borde dom inte för bjudas i Sverige då?
Jag tror mer på utbildning, och att människor överlag får en förståelse för det fantastiska med en hund som får göra exakt det den är född att göra. Jag älskar t ex ovjtarkorna för deras outstanding arbete med att vakta boskap, men jag har kass möjlighet att ha en sådan och vill inte låta en sådan hund "nöja sig" med att typ vakta gräsmattan. För mig är det liksom av omtanke om hunden.
 
Jag frågade om DU skulle vara lycklig.
Tycker DU att det är rätt att beröva en hund det den älskar mest och är avlad för?
I såfall borde du kunna ställa den frågan till dig själv också. Skulle du bli lycklig om du inte fick ha dina djur?
Nej JAG är inte lycklig för att jag inte kan göra massa saker som jag skulle vilja. Borde jag inte få finnas då för att jag inte kan eller får göra det som funkar utan att jag be höver an passa mig till om ständig heterna?
Och alltså om tillexempel en vizsla aldrig har jagat så tror jag inte att den går runt och tänker att den älskar att jaga mest av allt?
Lika som att ifall jag aldrig hade börjat att rida så skulle jag an tagligen inte sakna att rida?
 
Det är väl jättelätt att se hur stark en drift är? Ungefär som att se om en bil kör i 30 km eller 100 km.
Det är ingen som bestämmer det. Det är ett faktum.
Ja men vad man SKA spara och vad man kan försöka avla bort och göra svagare.
 
Nej JAG är inte lycklig för att jag inte kan göra massa saker som jag skulle vilja. Borde jag inte få finnas då för att jag inte kan eller får göra det som funkar utan att jag be höver an passa mig till om ständig heterna?
Och alltså om tillexempel en vizsla aldrig har jagat så tror jag inte att den går runt och tänker att den älskar att jaga mest av allt?
Lika som att ifall jag aldrig hade börjat att rida så skulle jag an tagligen inte sakna att rida?
Klart att dom har någonting som dom känner saknas, sen kanske dom inte vet vad det är som saknas exakt men det kan absolut bygga upp en frustration hos dom om dom inte får utlopp för det.
 
Det finns en anledning att vi har så många raser bland hundar. De är för vi ska kunna använda dem till olika saker. De jobbet har ju skett under fleeeera år. Känns tråkigt att förstöra det?

Ja vissa raser går det att avla ur det vi från blrjan avlade på. Men varför?
Det är lättare att ta en gårdshund som dödar möss och använder till mer eller annat än en stående fågelhund. Den stående fågelhunden ska via vinden finna vilt och markera.
Där krävs det även att just den hunden inte drar och jagar älg med skall t.ex.

Det går, men varför? När det finns andra raser som är bättre lämpade?
Ja och sam tidigt om alla alltid skulle ha tänkt så så skulle många raser inte finnas och många raser skulle vara HELT annor lunda motför dom är nu. Så när be stämmer man att det är att förstöra rasen och när är det att ändra den?
 
Och alltså om tillexempel en vizsla aldrig har jagat så tror jag inte att den går runt och tänker att den älskar att jaga mest av allt?
Fast det stämmer helt enkelt inte. Du kan lätt se på 8 veckors BC vad den avlad för att göra. Det är instinktivt, typ som att dia. Inget de bara råkar stöta på och tycker detta var ju skoj. Vår jämte ställde sin första älg (av misstag, det var inte alls meningen) när hon var 4 månader. Det har då rakt aldrig mina border collies kommit på tanken att göra. Hon är född för det, det är inte vallhundarna. :)
 
Nej JAG är inte lycklig för att jag inte kan göra massa saker som jag skulle vilja. Borde jag inte få finnas då för att jag inte kan eller får göra det som funkar utan att jag be höver an passa mig till om ständig heterna?
Och alltså om tillexempel en vizsla aldrig har jagat så tror jag inte att den går runt och tänker att den älskar att jaga mest av allt?
Lika som att ifall jag aldrig hade börjat att rida så skulle jag an tagligen inte sakna att rida?
Va?
Vem har sagt något om att inte få finnas?

skilnaden mellan en människa som inte upptäckt sin ”hobby” och en hund som ännu inte fått jaga är milsvidd. Tro mig. De har det i sig. De VET hela tiden vad de är ämnade att göra.
 
Jag tror nog att det är extremt liten risk att alla skulle börja köpa vizslor en bart för sällskap efter som att dom har VÄLDIGT mycket energi för att bara vara sällskaps hundar. Men mera kanske om nån ville ha en vizsla och köra agility med den tillexempel eller ut bilda till räddnings hund eller whatever.
Fast varför? När det finns så många andra raser som passar bättre? :) Är det för att man tycker de är vackra? Det tycker jag också, men jag tänker inte köpa en för det.
 
Jag tror mer på utbildning, och att människor överlag får en förståelse för det fantastiska med en hund som får göra exakt det den är född att göra. Jag älskar t ex ovjtarkorna för deras outstanding arbete med att vakta boskap, men jag har kass möjlighet att ha en sådan och vill inte låta en sådan hund "nöja sig" med att typ vakta gräsmattan. För mig är det liksom av omtanke om hunden.
Ja fast nu var det ju om dom raserna som inte passar i Sverige alls enligt den som skrev det.
 
Klart att dom har någonting som dom känner saknas, sen kanske dom inte vet vad det är som saknas exakt men det kan absolut bygga upp en frustration hos dom om dom inte får utlopp för det.
Varför gör det inte det för alla hundar som inte får göra som dom är avlade för då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
705
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 478
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 215
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 380
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp