Unghäst som inte vill/vågar? gå ut ur stallet

skjona

Trådstartare
Vi har problem med vår åring.Han har efter en skada ordinerats boxvila i tre veckor ,men nu när han äntligen får gå ut igen vill han inte!!
Det verkar vara den lilla backen ner från stalldörren och tröskeln ner som han inte vill gå över.
När vi väl långt om länge kommit ner för den lilla backen är han som vanligt igen .
Han beter sej lika dant när vi går in från hagen om vi tex ska gå över en kant gräs/asfalt,då vill han inte heller gå.
Innan han skadade sej ville han inte gå uppför backen in i stallet istället.Då stog han ute en hel evighet innan vi fick in honom.
Nu börjar vi tröttna på honom......Vi har försökt att rygga ut honom-gick en gång och inte mera.Vi har lockat ut honom med hans bästa kompis gick också en gång och inte mera.
När han ska gå in går vi med våran gamla valack precis bakom honom så han får fösa in honom,men stallet är för trångt för att fösa ut honom på samma sätt.
Har någon något bra tips att ge?Jag tror definitivt inte att han har ont i benet så att det är därför,tror bara att han är envis.
 
Kan det vara skadan som fortfarande spökar....
När min unghäst hade problem med kotlederna fram avskydde han nedförsbackar. Han krånglade och gick på tvären långt efter att själva hältan var borta och han var friskförklarad. Med tiden gick detta krångel bort av sig själv.....

Det ÄR med största sannolikhet nåt obehag hästen upplever och mitt tips är att ta det lugnt med honom och inte ställa till nån större grej av det här. Unghästar är sällan för att inte säga ALDRIG envisa i den bemärkelsen utan om det krånglar finns det nån annan förklaring. Rädsla, obehag, etc.

Naturligtvis kan ni sätta lite press på honom så att han går ur stallet och dit ni MÅSTE gå. Vardagslivet måste fungera men var ödmjuk mot det faktum att hästen är ung och skadan är relativt "nyläkt". Hästar kan inte prata och vi kan aldrig vara säkra på om de har ont eller inte.
Ha tålamod!
Glöm inte heller att för hästen är tiden "evig" det är bara vi människor som har bråttom med saker (skola och jobb att passa etc) . 15 minuter kan vara en evighet för en människa som ska till jobbet för en häst är det NADA och inget att bråka om..... Det är VI som får anpassa oss till hästen.

Frid KOkopelli Mana
 
Blir så himla full i skratt!!1
Har precis kommit hemifrån och tagit ut alla hästarna.
Tänkte länge på hur jag skulle bete mej när jag skulle baxa ut honom,men idag gick han bara före mej rakt ut utan att ens ägna mej en blick!Kollade bara över axeln på mej och undrade väl varför jag stod där och gapade.Hästar!!!De upphör aldrig att förvåna mej. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 733
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 304
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp