Unghäst som lägger tungan över bettet

sandrafors

Trådstartare
Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in.

När jag körde in henne som ettåring la hon hela tiden tungan över bettet så jag började sedan köra henne med tungband men det är så drygt att sätta på och att det lyckades spottas ut under körningen då och då. Dessutom så känns det inte så kul för hästen att ha tungband hela tiden. Köpte ett "tungfelsbett" mitten delen består av två runta plattor som gör att de inte kan lägga tungan över bettet. Det fungerade väldigt bra men efter ett år så ville jag byta till ett tredelat travbett, menar ett sånt med en parerstäng på varje sida om ni förstår? Gick bra att köra på i början och jag tänkte att hon "lärt sig" acceptera bettet ovanpå tungan men nu har hon börjat igen med att lägga tungan över...

Har även köpt ett helt vanligt tredelat med lösa ringar som jag tänkte ha i ridningen men som sagt har hon börjat lägga tungan över igen. Idag satte jag på en remontnosgrimma men det hjälpte inte, hon börjar greja med tungan så fort hon får in bettet i munnen. Har stl. 11,5 på betten, om man byter till ett mindre 10,5 blir det svårare att få tungan över då? Dock är inte 11,5 för stort. Men ett mindre skulle nog gå att få in i munnen kanske.

Tänkte att ett tredelat inte skulle vara lika lätt att lägga tungan över som ett tvådelat då ett tvådelat lägger sig mer som ett V samt att hon var van vid ett tredelat då tungfelsbettet blir tre delar.

Hon har kvar sina vargtänder och de ska tas bort och samtidigt kollas i resten av munnen men tror inte det är pga vargtänderna hon håller på med tungan, utan hon vill som inte att bettet ligger ovanpå...

Ett helt rakt bett borde vara svårare att få tungan över? Men då blir det större tryck mitt på tungan. Tungfrihet? Men de betten är ju oftast stångbett med kedja.. samt att jag vill ha ngt som är godkänt att tävla på (trav).

Ska nog sätta tillbaka tungfelsbettet på körhuvudlaget men vad ska jag rida på? Samma? Hon blir lite irriterad när jag ska rida då jag i ridningen vill att hon ger eftergift för bettet men när jag kör ska hon ta stöd med huvudet rakt fram och ordentligare stöd ju högre farter vi kör i.

Har funderat på att börja longera henne med inspänningstyglar för att lära om henne lite att man kan söka sig neråt och inte bara möta stödet från bettet med att dra huvudet uppåt och rakt fram.

Men det fungerar ju inte när hon lägger tungan över...

Har ni några tips på bett? Främst för ridningen och longeringen kanske. Någon som har bilder på svagt böjda raka bett eller med liten tungfrihet kanske?

Min favorit är min andra hästs pessoa magic tredelat, som låser sig i positionen som ett svagt böjt rakt bett men går att röra upp och ner och framåt och ger större möjlighet att lyfta en separat del och få till ställningar än på ett helt rakt bett. Känns dock som att det bettet inte skulle hjälpa unghästen på ngt sätt.
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

Jag hade en häst som en period var helt hopplös med tungan!

Jag satte ett jaktkandar med tungfrihet i munnen på honom(tungfriheten kunde han inte komma över)... Med följd att han hade stora blåmärken på lanerna efteråt! Tungfrihet är inte så snällt som det låter. En tungfrihet gör att all kraft hamnar på lanerna, är det dessutom med kedja som jag hade... Ajaj...

Ett par år efter fick jag lära mig att många hästar som lägger tungan över bettet har för litet utrymme för bettet i munnen och gör så för att "få plats" med bettet.

Det stämde ju precis med min häst, Tandläkaren sa för flera år sedan att han hade väldigt trångt i munnen(o där stoppade jag in en tungfrihet :crazy: ). Han hade i många år varit omöjlig att kommunicera med via bett, jag slutade rida med bett eftersom han bara stängde av. När vi började igen så gick det hyfsat(med tredelat) men så kom den där perioden med att han la tungan över. Vi fick rådet av tandläkaren att välja ett rakt bett och i värsta fall använda bettlyftare om han fortsatte lägga tungan över.

Men han slutade lägga tungan över med det raka bettet! Han har det fortfarande o är hur lugn som helst i munnen. Nu efter att ha läst det där om hästar som är trånga i munnen så är jag riktigt sugen på att pröva ett PeeWee-bett (finns på h**ks). Det har en diameter på 8mm istället för de normala typ 14mm....
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

Kanska ska ta och prova ett rakt bett. Men hade egentligen velat ha ett ledat under inridningen när vi ska ställa böja svänga osv :)
Men vud körningen kan jag absolut prova faktiskt... synd bara att det raka jag har är för stort ;) Inte billigt att köpa nya bett hit och dit..

Vill bara fara och dra ut vargtänderna först då det känns som om det är större risk att ett rakt ligger och irriterar just där än ett ledat bett.
Var på hästshopen igår och kollade på bett och det fanns ett rakt med tre rörliga delar, de gick liksom att vrida runt och snurra på. Mkt mer fixerat rakt än pessoa magic betten. Hade varit bra att få provrida på betten och sen lämna tillbaka, men finns ju en risk att det syns att det är använt..
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

bettet jag försöker förklara verkar heta myler comfort snaffle. Med vanliga enkla bettringar. Det är som ett rakt smalt bett men med tre delar som kan snurra liksom. Sök bild på google :)
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

Jag har haft samma problem med min ex travare. På travet körde de tungband. Hon la bara tungan över när hon ville springa eller man började kräva jobbiga saker av henne (=dressyr). Lösningen blev faktiskt ett tredelat westernstångbett som hon älskar. Hon lägger inte tungan över och på köpet fick jag hjälp att fixa formen. Min dåvarande tränare sa att det itne var möjligt att lägga tungan över bett med kindkedja. Om det stämmer vet jag inte. Men, tävla trav på det lär ju inte fungera.
Nu förtiden rider jag till viss del på samma tredelade bett vi hade i början och jag märkte när jag började med det att vissa detaljer i dressyren inte gått igenom hela vägen när jag red på stång, så första passen blev lite som att börja på nytt. Men, nu lägger hon inte tungan över längre (fast det har ju tagit ganska många år...).
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

Gisses, har du kollat munnen öht? Prio ett måste ju vara att ta väck vargtänderna! Hur bekvämt tror du att det är när hon i körningen (hon är körd i 2 år vad jag förstår det som?) tar stöd på bettet med huvudet rakt fram? Dessutom riskerar vargtänder att skadas av bett (iaf metallbett) - en jäkla plåga för hästen!

Ang tungfelet, raka lägger allt tryck på tungan, tredelade ganska stort tryck. Tvådelade ger minst tryck på tungan. Min unghäst avskyr alla former av raka bett och vill bara spotta ut det - han gillar inte alls när de vilar på tungan. Tredelade upplever han som skarpa så han har tvådelat (med Magics låsning). Kanske är det bara så lätt att hon aldrig riktigt trivs med tredelat? Jag hängde inte riktigt med men det var lite olika tredelade hon haft hela tiden va?

Men som sagt, utan ordning i munnen så blir nog inget direkt bra.
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

Jag började köra in henne på rakt läderklätt bett, sedan övergick jag till vanligt tvådelat men hon la tungan över så då använde jag tungband till att sedan övergå till tungfelsbett. Som i och med plattorna i mittendelen av bettet gör det till tre delar.

Hon är kollad i munnen av veterinär och då konstaterade vi att hon har vargtänder. De ska tas bort men jag måste åka in på kliniken för det. I och med att hon så småningom kanske kommer gå med checkbett i loppen så ska de absolut tas bort! Har inte gjort det tidigare pga att hon vilat mycket och varit sjuk och skadad på olika sätt och därmed inte tränats. Körde in som 1,5 åring och nu har hon nyss fyllt tre.

Men att hon lägger tungan över bettet tror jag inte beror på vargtänderna, de är mer en ovana hon har och försöker få den över även bara med träns på inne i stallet. Hon la av en stund efter jag slutade med tungfelsbettet, men nu är det som om hon kommit på att det går att lägga över tungan igen. Så funderar på om ett rakt kan vara en idé att prova efter vargtänderna tagits bort, istället för att hela tiden gå med tungfelsbett. Borde inte vara bekvämt att ha de där metallplattorna på det bettet liggandes på tungan. Och inte bekvämt när man tar i tömmar/tyglar när bettet ligger under tungan heller... Blir nog iaf att ha tungband i lopp.
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

Jag vill inte använda stångbett med kedja i körningen, och det känns inte bra att börja inridningen/utbildningen med stång heller...

Jag ska nog göra så att hon får gå med tungfelsbettet ett tag efter vargtänderna tagits bort och sedan prova ett rakt (eller köpa ett myler comfort snaffle då jag även vill prova det på min andra häst) och se om hon lyckas lägga tungan över det också. Så småningom borde hon nog "acceptera" att bettet ska ligga på tungan och då kanske man kan byta till vanligt tvådelat eller tredelat igen...
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

När min unghäst kom på att hon kunde lägga tungan över bettet när det vart jobbigt så löste det sig när jag satte Aachenträns med snokrem på istället för engelska nosgrimman.

Tror verkligen inte på att byta storlek till ett mindre, då är det ju för litet om det du har passar?! Bettet ska ju vara den längd och tjocklek som passar till din hästs mun.

Själv vägrade jag stoppa bett i munnen överhuvud taget på min innan jag tagit vargtänderna och kollat ordentligt att allt var ok. Är för rädd om hennes mun för att riskera att hon får obehag och problem för en sån sak.
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

jag skulle haft 11,0 på hennes bett :) 10,5 blir nästan litet medan 11,5 blir rätt lagom men liite stort kanske. Valde det dock för att min andra häst också skulle kunna använda det och om unghästen skulle växa litegrann.

Provade som sagt med remontnosgrimma, har dock bara använt den en gång. Men ska börja rida henne med den, sedan i körningen så har hon bara vanlig nosrem.

Har de vargtänderna redan från födseln? Tänkte att hon inte hade vargtänder kanske, men när veterinären kollade henne så fanns de där iaf.
Är faktiskt så att klinikbesöket för att dra ut dom blivit framskjutet hela tiden då hon råkar ut för diverse småolyckor och skador. Har gjort så att jag typ varje månad haft veterinärräkingar (och extra roliga räkningar när man farit till veterinären på jourtid då det typ sprutade blod från ett djupt broddtramp..) Så har helt enkelt inte råd att betala både akut jour besök och kostnad för att dra ut tänder på samma månad. Men nu verkar hon hålla sig frisk så nästa månad får vi fara och dra ut dem och hon ska förhoppningsvis kunna sättas igång utan att skada sig nå mer nu! ;)
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

Ordning i munnen är givetvis nr 1.

Men kan nämna att min häst aldrig lägger tungan över bettet så mycket som när jag använder rakt bett, så det är ingen generallösning men kanske kan funka.
En tungsticka kan du ju också använda ist f tungband, den sätter du som ett "andra" bett i munnen med ett separat sidostycke.
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

Jag tror att det kan vara en bra ide att testa Mylerbettet när du har tagit bort vargtänderna.
Annars tror jag att Bomberbit kan vara värt att testa. Fulmer lockup ger plats för tungan, och du får parerstängerna som du vill ha...
http://www.bomberbett.se/sidor/bombers.html

Hoppas att du hittar något som funkar för er!
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

en tungsticka känns som om det blir onödigt mkt "skrot" i munnen.. därför jag köpte ett tungfelsbett :)
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

där fanns det många bett jag skulle vilja prova! :) Men inte så tvärbilligt! :O Mylerbettet jag hittade kostade typ 300-350, är inte det ganska billigt? Har för mej att myler brukar vara dyrare...

Bombers eggbett med "Happy tounge" ser intressant ut, hon lär knappast kunna lägga över tungan lika lätt med tungfrihet, men det är snarlikt mylerbettet jag kollat på. Myler har dock mindre tungfrihet och de är som att de kan snurra på mittendelen med tungan, kanske hjälper att hålla henne med tungan rätt i mun? ;)

Pratade med "min" veterinär igår och han kunde ta bort vargtänderna hemma i stallet, det blir billigare än om jag far in till den kliniken som jag tänkt :)
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

Hur högt sitter bettet i munnen? Har du testat att höja upp bettet ett hål eller två på varje sida?
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

Om bettet är lite för stort så inbjuder det också till att joxa och hålla på.
Som ramona sa, i en period fick jag hissa upp bettet ett hål mer än jag skulle gjort på en äldre häst. (naturligtvis innom gränserna) sen när hon kom ifrån det och var mer van med bettet så gick det bra att släppa ner det ett hål igen.
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

bettet är inte för stort och jag har provat spänna upp det.. hon lägger tungan över ändå ;)
 
Sv: Unghäst som lägger tungan över bettet

Då finns det inte så mycket att göra mer än att sätta in ett tungfelsbett eller att binda ner tungan.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Efwa
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 966
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp