Unghäst som provocerar?

P

pannkakssmet

Jag har haft lite stök med min tvååring dom senaste veckorna, inget jag fäst någon större vikt vid då både årstiden och åldern gör det hela ganska "naturligt"

Men efter att ha studerat honom med resten av flocken och analyserat beteendet lite fritt, så verkar det som att han verkligen är ute efter att provocera dom (och även mig).
Kan det rimligtvis vara så det är?
Han har tyvärr inget jämnårigt sällskap i nuläget, något jag tänkte fixa framåt sommaren. För min analys av honom är den att eftersom han inte kan få resten av flocken att leka med honom så vill han ha någon form av reaktion från dom, om det så är att dom jagar honom runt hagen i frustration.

På mig brukar han nafsa/bita, men nu senast provade jag att ignorera beteendet istället för att korrigera honom och han slutade nästan helt efter några försök. (Dock efter att han frustrerat bitit hårdare några gånger. Och när han fick tag om armen också var det riktigt svårt att ignorera. ;))


Eller tror ni att jag är helt fel ute? Får jag ta skiten för att jag inte korrigerar dethär felbeteendet i framtiden istället? Och kommer han blir lättare eller svårare att hantera när han får en jämnårig kompis?
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Hästar testar vem som är högst i rang. Du bör bestämma dig om det är du som ska bestämma eller inte ,det är stora djur vi handskas med ...Ju tidigare du tar kommandot ju mindre problem i framtiden...
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Jag tror du får bukt med en del av problemet i hagen genom att skaffa en jämnårig kompis!
Dock kan jag meddela att trots jämnårig polare var min förra häst en riktig slyngel mot de andra hästarna när han var i 2,5-årsåldern. Jag vågar inte ens tänka hur han skulle ha varit om han inte haft en jämnårig kompis!

Vår hästar (de gick i en valackhage) löste det så att de delade upp sig så att en valack alltid lekte med småkillarna medan de andra åt och sedan bytte de av varandra. Det stod också alltid en och vaktade dem medan de sov.

Trots det var de fullständigt vidriga och sprang runt de andra när de åt för att nypa dem i benen och sedan drog de iväg innan de som åt han vända sig och bita. :p
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Jag hade samma problem förra året då min häst var 2år. Det som funkade bäst var att nonchalera nafsandet. Det avtog då avsevärt. Hon kan fortfarande testa med att nafsa i jackan, dock ganska sällan. Det man bör tänka på är att ju mer uppmärksamhet man ger ett felaktigt beteende desto större chans att man utvecklar det till en maktkamp läs gärna min blogg om hur vi kämpat med detta. http://perasperaadastra.bloggagratis.se/

Din häst testar nog som sagt sin rang. Avled honom när du ser att något är på gång, om du hinner. En häst visar ju tydligt med sitt kroppspråk när han/hon är på gång med något. Visst, har jag fått en del blåmärken och visst har jag gett igen genom att nypa till i näsborren eller höja rösten. En unghäst blir inte förstörd för att man "gör fel", men det kan ta tid att jobba bort ett beteende.

Jag kan varmt rekommendera Mikeal Peace och Lesley Bayleys bok Tänk som din häst. Den har hjälpt mig enormt mycket när jag stött på problem. Enligt Mikael Peace ska man sträva efter balans mellan häst och tränare/ryttare när det gäller makten, dvs målet är 50/50, men man är sällan där utan pendlar mellan olika stora delar makt. En ömsesidig respekt alltså.
Lycka till!
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Hästar testar vem som är högst i rang. Du bör bestämma dig om det är du som ska bestämma eller inte ,det är stora djur vi handskas med ...Ju tidigare du tar kommandot ju mindre problem i framtiden...

Givetvis vet jag att man "ska" vara högre i rang än sin häst. Och det arbetar jag också med, tillexempel tolererar jag aldrig att han flyttar på mig. (Visst har han lyckats flytta mig, men då flyttar jag tillbaka.)

Det jag funderade på var huruvida det hjälper eller stjälper att ignorera det beteende jag har tolkat som provokation. För jag har upplevt det som effektivt där och då, men vet inte om jag kommer få lida för det i framtiden.
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Tack för svaren. :)

Jag ska kolla omgivningen efter kompisar som kan flytta in redan nu, jag vet någon som gärna lämnar över en unghäst. Frågan är bara om jag orkar med dom hästarna. ;)

Metoder som att nypa honom i näsan eller att "hötta" åt honom har varit totalt ineffektiva. Han har snarare tolkat det som att jag busar tillbaka. Och eftersom det också är metoder jag egentligen inte vill använda så har jag helt slutat med det.

Imorgon blir det förmodligen promenad igen, och vi får se om jag märker skillnad på honom.
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Jag har lite samma problem med min tvååring, då han lite hastigt blev av med sina två hingstkompisar. Nu går han med min femåriga valack, och det är ju inte riktigt samma sak...

Hoppas det blir bete snart!! Har iaf hittat ett underbart bete :D:D
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Jag tycker du gör helt rätt, och det kommer att löna sig med din inställning! Det funkade som sagt för oss. Det som krävs är tid och tålamod, otroligt skönt när man sedan ser resultat.

Jag vet inte om du belönar din häst med godis ur handen? Åsikterna om det går ofta isär, men på min häst funkar det inte då blir hon tiggig och nafsig.

För att avleda min häst då hon försöker nafsa eller trängas etc. ber jag henne att rygga. Då blir hon inställd på att utföra något som hon sedan får beröm för. Ju mer hon testar desto längre får hon rygga, sedan går vi framåt, stannar prövar följsamheten. Jag ser det inte som ett straff utan som en påminnelse om att nu jobbar vi istället! Funkar jättebra!
ÖNSKAR ER ALL LYCKA TILL!
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Inget godis ur handen till honom, under några omsändigheter! Det är en övervägande risk att jag skulle förlora handen på kuppen. :crazy:
Den enda jag handmatar av mina är 7åringen, som vet att man inte får tigga. Hundögonen kan han lägga till med dock. ;)

Rygga har jag använt någon gång ibland, oftast som tillrättavisning när han stegrat. Jag tycker det är ett effektivt sätt att säga "kaxar bäst som kaxar sist" på, och han har heller inte stegrat på ett tag.
Sedan över jag givetvis honom på att rygga som vanligt med.
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Skönt att du hittat bra bete! Har förstått att det kan vara svårt om man inte är välsignad med egna marker. (Vilket jag har turen att vara.)

Lycka till i alla fall!
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Ja, det har inte varit enkelt de andra åren, men i år hade jag verkligen tur! Satte ut annons tidigt, fick svar nästan direkt och det var en verklig fullträff!! :love:

Tur det finns andra med mark som kan ta hand om oss andra ;)
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Tack för svaren. :)

Metoder som att nypa honom i näsan eller att "hötta" åt honom har varit totalt ineffektiva. Han har snarare tolkat det som att jag busar tillbaka.

Faktum är att det är PRECIS det du gör när du nyper honom i och omkring mulen :)
Tittar man på unghästar i flock som "gruffar" så står de ofta och naggar på varandra i huvudet, just på sidorna av mulen/kring munnen på varandra. Det är ett sätt för dem att inleda en "maktkamp" (leken/buset som är träningen inför att slåss med "The Big One" om en egen hjord) och antingen ger sig en av dem ganska snart, eller så utvecklas det till jagis, stegra, sparka osv. allt beroende på hur ranghög eller ranglåg unghästen är i just den hjorden.

Detta är också anledningen till att det är riskabelt att pussa på och gosa med mulen på en häst du inte känner väldigt väl (fast även de kan reagera) då de uppfattar det som bus och nyper tillbaks. Det känns ordentligt att bli biten i näsan... ;)

Nåja, lycka till med ung-kamelen, det kommer säkerligen att gå toppen! :)

// Mvh - J
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Inget godis ur handen till honom, under några omsändigheter! Det är en övervägande risk att jag skulle förlora handen på kuppen. :crazy:
Den enda jag handmatar av mina är 7åringen, som vet att man inte får tigga. Hundögonen kan han lägga till med dock. ;)

Rygga har jag använt någon gång ibland, oftast som tillrättavisning när han stegrat. Jag tycker det är ett effektivt sätt att säga "kaxar bäst som kaxar sist" på, och han har heller inte stegrat på ett tag.
Sedan över jag givetvis honom på att rygga som vanligt med.

Vill bara höja ett varningens ord för ryggningen dock. den kan vara som flera skriver ett bra sätt att få hästen på andra tankar. Dock om man har en häst, som jag själv, som stegrar sig mot en så kan det bli värre av att rygga pga att man hjälper hästen att sätta under sig rumpan ännu mer. Jag tycker det funkar bättre med att stå kvar och byta riktning.

vad gäller att klappa till dom på mulen... håller helt med att det bara blir värre. Min 2-åring tar det som en regelrätt krigsförklaring. Dock har ajg använt grimskaftet och gjort det några gånger när hon stegrat sig mot mig. MEN gör man det måste man vara beredd att fortsätta "kriget" hela vägen tills hästen ger med sig. Annars blir det sju resor värre nästa gång. Det effektivaste tycker jag så långt är att sänka energinivån i sin kropp och helt sonika stå kvar och ignorerar beteendet, eventuellt flytta sig om det kommer en stegring( dock inte backa undan för hästen.) Det värsta man kan göra är att skrika och blir arg (läs rädd) Har gjort det och det är ingen höjdare.

jag tränar min unghäst efter operant inlärning och har fått otroliga förbättringar sen jag började med det. Tiggandet är borta och hon är fokuserad.

Nu låter det som att min häst stegrar sig jämt och det är inte sant :rofl:
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Har du provat med att putta, mot manken, typ "putta bort från flocken"?

Jag har gjort så på min ena häst och det är väldigt effektivt på henne.
Inget som gör ont, inget som skrämmer.
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Smart insikt om ryggningen! Dock han jag inte märkt den reaktionen hos honom, han blir nog snarare så snopen att han inte klarar annat än att gilla läget.

Operant inlärning? Förklara gärna mer.
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Hur menar du med att putta mot manken?
Jag tror inte riktigt att jag förstår. ;)
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Smart insikt om ryggningen! Dock han jag inte märkt den reaktionen hos honom, han blir nog snarare så snopen att han inte klarar annat än att gilla läget.

Operant inlärning? Förklara gärna mer.

Operant inlärning är en vetenskapligt bekräftad inlärningsmetod där man lägger tyngdpunkten på positiv förstärkning som används på olika djur och människor världen över . Förstärker man ett beteende man vill ha med effektiv belöning är sannolikheten att djuret ska göra beteendet igen större. Det är vanligt att man sätter likhetstecken mellan operant inlärning och klickerträning. Men för att jobba med operant inlärning behöver man inte använda en klicker. Man behöver heller inte använda godis. Belöning kan vara allt från kli på manken till ordentlig eftergift på tygeln i precis rätt ögonblick. Vad man väljer att använda beror helt på hästen och ägaren. Rätt inställning det viktiga. Att tänka "hur och när ska jag belöna hästen för att få den att göra det jag vill?" snarare än "hur och när ska jag korrigera hästen för att få den att sluta göra det jag inte vill?". jag ser belöning som ett bättre redskap än bestraffning. Bestraffning ger tyvärr ofta väldigt snabba resultat, men sällan eller aldrig hållbara.

man kan säga att man upprättar ett kontrakt med hästen. Hästen lär sig att den behöver göra saker för att få belöningen och tiggeriet är med andra ord helt borta. istället får man en vaken och öppen häst som gärna provar nya saker.

du kan Pm:a om du vill veta mer :)


www.gryning.nu
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Eller mer ovanför manken, på halsen, fast närmare manken.
Typ där hästarna brukar bita varandra när de bråkar.
Om man puttar hästen där och menar att han inte får lov att vara
med dig... det kan ta ganska hårt på hästen mentalt... och då vill den
gärna vara till lags, för att få lov att vara med.

Du puttar alltså bort hästen från "din flock", du är ledaren som
säger att han inte får lov att vara med när han gör så...
 
Sv: Unghäst som provocerar?

Finns det inte risk att han tolkar det som "bus"?
Och hur puttar jag bort 400 kg stadig nordsvensk? :angel: (Ja, han är STOR)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 199
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 726
Senast: Leoni
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·
Övr. Hund Jag har haft min lilla nakenblandning i drygt en månad nu. Hon är 6.5 månad. Hon har bott hos uppfödaren fram tills jag köpte henne så...
Svar
3
· Visningar
1 039
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp