Bukefalos 28 år!

unghäst -vad gäller egentligen!?!

J

joo

Nu är jag något förvirrad!
Använder mig av Kraffts foderuträknare för att fodra mina hästar. Men nu har jag fått fnatt!
Unghästen jag har, 1,5 år, kommer att väga 550-600 som vuxen. Han är havblod med 25% fullblod. Han ska enl krafft ha 63 MJ om dagen, men i en tabell jag läste skulle han ha 69.Vadan detta? Har det att göra med att krafft räknat på att han ska väga 550 och tabellen 600? Vad anser andra här som har erfarenhet?


Synpunkter tages tacksamt emot!
 
Det finns egentligen inget som heter "ska ha", utan tabellerna ska man nog snarast se som ett riktvärde att utgå ifrån vid sin beräkning. Sen måste man ändå TITTA på hästen för att se hur den reagerar på den foderstat den får...

Hade det varit min häst hade jag nog räknat med det högre värdet och minskat poå det OM det visar sig att pålle blir FET av så mycket mat.
Jag brukar ha det omvända problemet med mina unghästar, dvs att de ligger ÖVER tabellvärdena i behov, så att jag måste ge betydligt mer än de "borde" ha (OM man skulle följa tabellerna exakt).
Det viktigaste är att du har rätt kvoter mellan energi/protein och mineralerna
 
Unga hästar (alla hästar) är byggda för att beta. Fri tillgång på bra, proteinrikt grovfoder är bäst. Och SE på hästen, "en välfödd häst ryktar sig själv", sa hästgubbarna förr. De menade att man ser på hästen om den är rätt utfodrad på ett bra hull i kombination med blank hårrem. Tycker man ser alldeles för många rugg-rufsiga hästar idag trots shampo, balsam och fodertillsatser... missa inte proteinet!
 
just nu står han på det lägre då, och han är i exellent hull.Men så visade jag foderstaten för en hippolog som genast slog bakut och sa att det var alldeles för lite med endast 1 kilo kraftfoder(groov)om dagen. Han står på:
8-9kg hösilage (7.3 MJ/kg, 42g smbrp/kg, ts 80%)
1kg groov
200g protein
100 g miner grön.
jag undrar också om mineralerna, får han i sig tillräckligt?Hösilaget är inte analyserat på Ca o P tyvärr(blev en miss).

jag tror han får stå på det här eftersom han ser helt perfekt ut, och det höll hippologen med om. Men jag är ändå orolig för att mineralerna är för lite, det syns ju inte isåfall, eller att han ändå inte får i sig all energi han ska...fast hullet ÄR ju bra...vill bara hans bästa...
 
Du kan ju ta mineralanalys i efterhand!?! Det är ju så viktigt att det blir rätt på unghästar.

mvh Jessica
 
jaaaaaaaaaaa *lampa tänds* att ingen tänkt på det. -hur korkad får man bli!
 
Och billigt är det också, endast 100 - 200 kr. :idea:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad har ni för erfarenhet av Krafft Protein Plus eller Muskel i allmänhet och till unghästar (b-ponny) i synnerhet? Lågt proteinvärde i...
Svar
3
· Visningar
1 032
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Jag får snart hem en unghäst på 1,5 år. När jag räknat på vad hon behöver (kommer väga ca 400 kg som vuxen), så landar jag på ca 50 g...
Svar
7
· Visningar
1 024
Senast: milly
·
Foder & Strö Har suttit o klurat på min nya hästs foderstat. Vill använda samma fodermedel som min andra häst, blir lättast så. Hon är ett 12-årigt...
2
Svar
26
· Visningar
1 948
Senast: pinky
·
K
Foder & Strö Okej. Har två hästar, en bamse och en pytteliten, men det är med den stora jag har haft problem. HÄST 1: Mamma ardenner, pappa 25%...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Krabban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp