Bukefalos 28 år!

Hur mycket energi och protein till unghästar?

Amk

Trådstartare
Jag får snart hem en unghäst på 1,5 år. När jag räknat på vad hon behöver (kommer väga ca 400 kg som vuxen), så landar jag på ca 50 g smrp och drygt 300 MJ/dag, detta om man räknar enligt den vuxna hästens underhållsbehov.

Låter detta rimligt? Är det för lite? Nu vet jag att hon är väldigt tunn just nu, hur skulle ni göra för att få henne gå upp i hull?


Otroligt tacksam för funderingar och råd!
 
Sv: Hur mycket energi och protein till unghästar?

Jag skulle nog ge den mera, tex 550smrp/70MJ, kvot på 7-8.Det är en växande häst och dessutom smal..så tryck i den mkt bra hö sen komplettera med lusern för att få upp kvoten om det behövs.;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket energi och protein till unghästar?

50 g smrp och drygt 300 MJ/dag

50MJ och 300g smbrp menar du hoppas jag. ;)

Iaf, en HÖGRE kvot skulle jag lägga den på också som ovanstående skrev. Kvot på minst 7. Och om den är TUNN så även högre MJ!
 
Sv: Hur mycket energi och protein till unghästar?

:rofl: :rofl: :rofl: ja, jag blandade nog ihop siffrorna där...! tack för era svar. Det låter klokt att försöka få i henne mer, det känns bara lite konstigt eftersom min valack på 14 äter mindre än vad den lilla kraken kommer göra....:smirk: Men, det är tur att man lär sig, så man inte bar går efter känsla!

Jag funderar på att ge havre eftersom jag har god tillgång till det, samt ett proteinfoder, ec. krafft protein eller lusern. Hö är svårt att få i henne mer, och eftersom det är av halvdan kvalitet är det nog bara köra på kraftfoder (utom lusernet då). Låter det vettigt?
 
Sv: Hur mycket energi och protein till unghästar?

Vad är det för häst (ras) ? Och åldern är alltså 18mån?

Vad du använder för foder utöver höet beror ju på höets värden.
 
Sv: Hur mycket energi och protein till unghästar?

Det är en arab på ca 18 månader. Höets värden ligger på 7,8 Mj/kg, och 39 g smrp.


Vad skulle vi villrådiga göra utan hjälp från andra häststollar? :bump:
 
Sv: Hur mycket energi och protein till unghästar?

Okej räkna på att du får ca 70MJ och en kvot på drygt 7. Så mycket hö som hästen vill äta och sen kraftfoder resten. Du kan säkert använda havre DELVIS men behöver nog ett starkare proteinfoder också för att få upp kvoten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 610
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 948
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 632
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp