Bukefalos 28 år!

Hur ska jag tänka kring hans behov? *långt*

K

Krabban

Okej. Har två hästar, en bamse och en pytteliten, men det är med den stora jag har haft problem.

HÄST 1:
Mamma ardenner, pappa 25% halvblod 75 % eng. fullblod. Han är fem år.Jag räknar att han väger ungeför 850 kg. Enligt tabellerna ska han behöva 83 Mj och 498 Smb rp (underhållsbehov).

Vi köpte honom när han var 3 år, och har haft lite problem med att få honom att hålla vikten.

Hösten 2003:
Gick han på 84 Mj 545 Smb rp (kvot 6,5). Han stod på ett litet stall med 5+2 boxar. Gick ensam i en liten tråkig hage, ingen växtlighet. Ute mellan ca 8-20. Han föll ur och blev jättetunn.

December 2003 - slutet av mars 2004:
Bytte hö med höööga värden, 7,3 Mj 74 Smb rp (kvot ca 10). Samma stall, samma hagar. Fick inget kraftfoder - bara hö. Totalt 88 Mj 888 Smb rp. Tog sig fortfarande inte

April 2004:
Samma stall + hagar. Ökade givan med hö, totalt 102 Mj 1036 smb rp. Tog sig lite.

Ökade sedan till fri tillgång (16 kg) t.o.m. juni, totalt 120 Mj 1200 Smrp. Såg fin ut (äntligen :crazy: ).

Hösten 2004-maj 2005:
Flyttade till egen gård. Har sedan dess gått i stoora härligt kuperade hagar med sin Shettis kompis. Trivs super!

Fri tillgång (16 kg), totalt 121,6 Mj 864 Smrp (kvot 7,1) Så här fin har han aldrig varit! :) Rund och go, hela vintern!

I år:
Återigen bra hö! :banana: Kvot 7,3.

Han kommer få fri tillgång i år igen, det funkade så bra. Då blir det 134,4 Mj 976 Smb rp.

Men... hur ska jag nu tänka? Jag menar det är ju låångt över det uträknade behovet? Vad ska jag anse att hans behov är? Hur ska jag tänka nu när vi mer kommer igång med ridningen? Ska jag utfrån dessa värden öka på t.ex. 20 % som arbetstillägg?

Det har jag eg. inte tänkt göra, åtminstone inte till en början, men jag skulle vilja höra hur ni tänker. Jag gissar att det till viss del kan vara fullblodet i honom som spökar - innan har jag tänkt att fullblodet + ardennern blir +/- 0. Att det jämnar ut sig liksom.

Jaa hur tänker ni i den här situationen?
 
Sv: Hur ska jag tänka kring hans behov? *långt*

Jag tänker som så, prova och se hur det går om han får fri tillgång. I vissa fall kan ju hästar gå på alldeles för mycket bara kvoten stämmer, andra hästar spelar kvoten mindre roll bara behovet för protein/energi är täckt.

Min häst får eg alldeles för mycket energi och borde eg blivit fet. Men icke...
 
Sv: Hur ska jag tänka kring hans behov? *långt*

Mmm... men egentligen så är det inte riktigt så jag menar. Han kommer funka super på fri tillgång, det är jag helt övertygad om. Men vad är hans eg. behov? Den dagen höt inte är super, var ska jag lägga honom då? Nu är ju detta inte ett akut problem idag, men jag vill gärna ha resonemanget. Intressant oxå hur exakt "det uträknade behovet" stämmer för hästarna. Vilka hästar stämmer det t.ex. bra för? Är det mer undantagsfall än regel? Hänger du med?

I vissa fall kan ju hästar gå på alldeles för mycket bara kvoten stämmer
Och kvoten stämmer ju för övrigt inte. Den är ju för hög.

Min häst får eg alldeles för mycket energi och borde eg blivit fet. Men icke...
Men då får hon väl inte för mycket?
 
Sv: Hur ska jag tänka kring hans behov? *långt*

Han är ingen "tabellhäst" (hur många som nu är det igentligen)..Utan behöver något helt annat, du vet nu enl. erfarenhet vad han fungerar bra på. Dessa siffror han nu fungerar bra på skall du ha kvar i bakhuvudet tills den dagen du får sämre hövärden..Alltså skulle jag då som grund börja på 120mj proteinet tar jag efter hur hästen ser ut eller är i sina muskler.

Personligen så tycker jag det är mycket bättre att räkna var för sig istället för kvotmässigt.
 
Sv: Hur ska jag tänka kring hans behov? *långt*

Tack för svaret!

Ja det är lite så jag själv har tänkt oxå, men sen är jag lite osäker då jag inte känner att jag riktigt har den helhetskunskapen kring utfodring. Känns bra att diskutera lite med människor som har annan erfarenhet än jag. :)

Personligen så tycker jag det är mycket bättre att räkna var för sig istället för kvotmässigt.
Vad menar du?
 
Sv: Hur ska jag tänka kring hans behov? *långt*

En tabell är ju bara en referenssiffra precis som för oss människor och provtagning. Skillnaden är att när det gäller foder så är det utslaget över HELA landet medans det för folk är utslaget på län eller olika disktrikt.

Det är bara en siffra som är bra att utgå från som en grund. MEN om nu hästen visar sig bli något helt annat än den borde utifrån siffran, ja då är det ju fel för individen och då skall man strunta i tabellen och ta fram siffran för individen, vilket du verkar ha lyckats bra med. ( Vet ju inte hur hästen ser ut).


Som ex. hästen jag har nu kan inte stå på en kvot på 6. Han kräver nästan det dubbla i MJ motsvarande samma tabellhäst, men när det kommer till proteinet så måste jag sänka ganska mycket. Jag började enl. tabellhästen och en kvot på 6 och fick därifrån sedan arbeta mig vidare för att hitta rätt.

Jag fick alltså kolla upp först vilken energi han behövde för att hålla sitt hull så det var bara att höja och höja, sedan fick jag exprementera mig fram till vilken proteinmängd han behövde för att må bra i sin kropp och muskler.



Det slutade med att han står på 5.o i kvot.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag tänka kring hans behov? *långt*

Då greppar jag vad du menar!

Hur kollar jag vilken proteinnivå som verkar passa honom? Hur märker jag det? Hur märkte du av det så du visste att du skulle sänka kvoten?
 
Sv: Hur ska jag tänka kring hans behov? *långt*

På just denna häst så ser/märker jag det på att hans muskler blir stumma, stela och dragspelsliknande istället för avslappnade och följsamma + att när han fick sin 6 kvot eller över så gick han inte upp i vikt.

Han gick när vi väl fick till det på 80mj 400mj. Oavsett hur jag än gör så blir hans muskler lidande över 410 smrp. Under sommaren med skyhöga kvoter så har det fungerat men inte mer och jag har försökt att sänka genom att ge honom mer Mj i tillskottfoder för att slippa att hans muskler tar stryk.
 
Sv: Hur ska jag tänka kring hans behov? *långt*

Krabban skrev:
.

Men... hur ska jag nu tänka? Jag menar det är ju låångt över det uträknade behovet? Vad ska jag anse att hans behov är? Hur ska jag tänka nu när vi mer kommer igång med ridningen? Ska jag utfrån dessa värden öka på t.ex. 20 % som arbetstillägg? [/B]

Det har jag eg. inte tänkt göra, åtminstone inte till en början, men jag skulle vilja höra hur ni tänker. Jag gissar att det till viss del kan vara fullblodet i honom som spökar - innan har jag tänkt att fullblodet + ardennern blir +/- 0. Att det jämnar ut sig liksom.

Jaa hur tänker ni i den här situationen?

Intressant korsning. Jag skulle inte nog tänka att hans fullblods-och ardennerarv blev +-0 ur näringsbehovssynpunkt utan gott skulle kunna bli +++.

Från ardennern kan han ha fått dels stor kroppshydda och muskelmassa och att bli vuxen sent. Från fullblodet kan ha ha fått ett större energibehov/kg. Sannolikt är han först nu på väg att bli färdigvuxen och hans näringsbehov kan stabiliseras.

Om man tittar bakåt i hans foderstat som du redovisar tror jag inte det handlar om att han haft ett så stort proteinbehov utan att kalorierna varit för få. Det finns inte så mkt kunskap om de tunga rasernas näringsbehov under tillväxten och ingen kunskap alls om en tung ras som kan ha fått ärva ämnesomsättning från ett fullblod.

I Frankrike och Holland finns dock en del kunskap om tunga rasers behov. Enl deras tabeller skulle han ha behövt 90 MJ och 485 gr fullvärdigt protein som 3 åring om han vore renrasig tung häst, rimligen kan man lägga på ca 10 % ytterligare MJ för hans fullblodsarv. Då är vi uppe i 100 MJ. Helt förklarligt att han då var tunn av energibrist.

Om den höga proteindosen han får nu kommer från grovfodret kan det gott vara kvar men ger då proteinkoncntrat kan du nog skära ner på det men hålla honom på underhållsbehov av minst 100 MJ + arbetstillägg. HH
 
Sv: Hur ska jag tänka kring hans behov? *långt*

Sissu förklarade bättre än jag! H*n förklarade det jag menar. Min ska enl tabellen ha 50MJ kanske 60MJ beroende på vilken tabell man tittar i. Han får hö som ger honom 100 - 150MJ. Borde då enl tabellen bli tjock. Men som sagt han är fin!

Ska höja proteinet lite eftersom det han får är för lite ur alla synvinklar, men annars verkar det som att om han har tillräckligt med protein, så spelar det ingen roll hur mycket MJ han får eftersom alla behov är täckt.
 
Sv: Hur ska jag tänka kring hans behov? *långt*

Tack för svaret Sissu! Du förklarar bra! :)

HelenaHandberg: Intressant! Det skulle ju verkligen förklara varför han var så tunn.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 267
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 545
Senast: Zevs
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 183
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp