Bukefalos 28 år!

Unghäst-VM Dressyr

Kul med ston i toppen, före ett helt koppel godkända snackishingstar.
Och svenskarna som väntat chanslösa men med hedern i behåll. Falsterbo styr uttagningarna (och träning/utbildning)för mkt, fler borde rida unghästklasser som man gör i andra länder.
 
Kul med ston i toppen, före ett helt koppel godkända snackishingstar.
Och svenskarna som väntat chanslösa men med hedern i behåll. Falsterbo styr uttagningarna (och träning/utbildning)för mkt, fler borde rida unghästklasser som man gör i andra länder.
Håller med. det behövs mer kommers kring unghästklasserna så ekipagen får en ärlig chans att vänja sig vid allt med. Unghäst är inte två gånger om året, det är ett året runt-evenemang för att vänja och se alla som en möjlig kandidat. Tänk alla som gått 3-års i år. Att på något sätt kunna satsa och hjälpa dessa fram mot 4-7-års. Skulle vara så kul att ha kanske 40 hästar i varje åldersgrupp som sätter alla kriterier och faktiskt tävlar om platserna. :)
 
Samtidigt är det rätt höga krav i programmen för åldersgrupperna, är inte hästarna ovanligt talagfulla är det lätt att de blir för mkt tränade istället. Men håller med om att det är synd att de blir tvugna att välja mellan att kvala till Falsterbo eller rida unghästbedömningarna för att de inte ska gå för mkt.

De bästa svenska hästarna ur årgången är ju inte på plats och då blir det svårt att ta plats i finalen.
Varken Macacho eller Tiger G som var bäst i Falsterbo eller Heston som vann Breeders förra året.
 
Jag skall helt ärligt säga att jag är lite förbryllad över bedömningen. T.ex. Ebony som gick och nickade våldsamt hela programmet och inte orkade samla sig så mycket som krävdes, samt hävde sig runt piruetterna slutade på 70%. Sedan såg jag en häst av lite gammalt stuk, som hade lite raka framben men som utförde röreserna föredömligt (speciellt piruetterna) och visade stor talang för samling. Den fick 6-någonting på "potential som dressyrhäst" :confused:
 
7-åringarna får ju både bedömning för varje punkt, det som blir "technical", och de 5 unghästbedömningarna. De verkar ha lika stor inverkan på slutprocenten, vet dock inte om det är samma domare eller olika.
 
Gabby_Ossi: absolut, detta året blev ju tok, fanns hästar jag såg på kval efter kval som man visste inte skulle klara den första höga ribban men viljan hos ryttaren fanns där så starkt.En del tycker för få kval och en del för många... Det borde vara mer uppstyrt kanske? Fast jag blir lite allergisk bara jag hör orden från mig själv. Klurigt hur man ska komma vidare men detta i swb. För självklart ska ribban vara högt och hästen ovanligt talangfull, så måste det ju vara, det är ju vm. Ryttare som faktiskt är villiga att åka ner är ju inte heller många. Och det får man respektera likaså de som säger: stopp, min häst är inte redo. Respekt. Men hur kommer man vidare och utvecklar? Mer stöd? Bättre förberedda hästar? Jag tror många ryttare är lite oroliga för hästens reaktion där nere. Unghästklasser i Sverige är skyddad verkstad tills de kommer in på Falsterbo ungefär. Såklart man är orolig vad man får hem för häst, traumatiserad eller styrkt?

DressageNerd: Jo, ibland vet man inte riktigt vad de söker efter, förra året sa de emot sig själva lite då och då, detta året har jag vridit ner ljudet, njuter mer då ;). Men överlag, jäklar vilka djur och vilka ryttare. Inte många småbebisar som blir rädda fast allt är ganska extremt där nere.
 
Hoppas det räcker till final för Ida-Linn också, de fick ju bra på tekniska men unghästbedömningen drog ner totalen O_o
 
Kommit ut fullständigt resultat på 7-åringarna nu. Om man bara tittar på de två domarna som dömde "tekniskt" så kom Ida-Linn Lundholm och Eclectish 2a och Jeanna och Fiorucci 3a efter Sezuan. Men Eclectish var den enda i startfältet som fick högre på sitt teknikska betyg än på unghästbedömningen (förutom de två som kom sist, där skiljde det dock mindre än 1% och för E över 4%).

Och enligt "läktardomarna" via appen Spectator Judging skulle Elysias blivit 2a, Eclectish 3a och Fiorucci skulle inte ha varit i final.

Ja se bedömningssporter :p
 
Har jag missat något. På flera ställen nämn Eclectish som valack och när jag kollar på Tullstorp verkar han endast genom FAI. Har han kastrerats?
 
Hände väl inget särskilt så, den var ganska ostadig i formen, hackig i sidvärts och missade 2 av 4 byten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter FEI World Breeding Jumping Championships for young horses, unghäst-VM i hoppning, i Zangersheide, Lanaken, Belgien, 23-26 september 2021.
Svar
0
· Visningar
279
Senast: Gunnar
·
Hoppning Snart dax! Hade varit kul att få se Steffi istället för Fredrik. Kanske inte resultatmässigt, men för att jag tycker det är ett mer...
40 41 42
Svar
833
· Visningar
57 055
Senast: Lingon
·
Avel Då är det snart dags för Herning, som visas på clipmyhorse. det blir mycket att titta på :) Wednesday, 08.03.2017 17:00 - Arena M...
Svar
2
· Visningar
799
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) FEI World Breeding Jumping Championships for young horses 2008 går i Zangersheide, Lanaken, i Belgien 18-21 september...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp