Unghäst-VM!

Sv: Unghäst-VM!

Jag förstår inte alls varför pas partout (svårstavat) fick så dåliga poäng :(
Inte så flashig front kanske men oj vilka bakben!

Älskade Charmeur också, inte uppförandet men oj vilken häst! :love:
 
Sv: Unghäst-VM!

Min åsikt: Han rör sig ju så himla ojämt, lyfter ena bakbenet högre än det andra och släpper det andra bakom sig, ticksar liksom. Ser ut som om AH försöker rida fram gångarter som inte finns och därför tappar den takten. Tycker domarna gör rätt i att inte sätta höga poäng på den hästen. AH är verkligen otroligt skicklig på att sätta en flaschig gång på hästarna, men denna hästen klarar inte av det.
 
Sv: Unghäst-VM!

Det håller jag faktiskt med om. Såg PP på framridningen till kvalet i Falsterbo. Då red han fram i en alldeles vanlig trav och då rörde han sig som en typisk DP-häst och var mer aleatisk än flashig. Men när han sen trycker på för att flasha till det är han inte tillräckligt stark för dagen och det blir ojämnt-men det syns ju att det finns en massa kvalité i hästen.
 
Sv: Unghäst-VM!

Sirikit är en sån häst som gör mig ridsugen! Hon ser härligt avspänd ut och verkar verkligen vilja göra sitt bästa för sin ryttare:).
 
Sv: Unghäst-VM!

Den travade ju inte rent. Den balanstravade bitvis och precis som Flippeti skriver är den ojämn
 
Sv: Unghäst-VM!

Den ligger ju också farligt nära balans/passage. Men den ser faktiskt lösgjord ut hittills.

Jinxade lite för skrittformen var inte bra men skritten var ju fin.

Gjorde hon ens en överstrykning i galopp?

Äh jag är ju full var ju den andra dansken jag kollade på Hot Mix :)
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst-VM!

Jo så är det förstås men jag satt mycket och tänkte på galoppen där det inte syns lika tydligt.
Hoppas det bara behövs mer styrka för den har ju framtid hästen..
 
Sv: Unghäst-VM!

Jag förstår inte ens varför man skickar en sån häst till VM. Man vet ju att den kommer få dåliga poäng.....
 
Sv: Unghäst-VM!

Tror den ändå har legat högt i unghästkvalen i Danmark. Den kom även trea i Falsterbo.

Norska hästen på banan är nästan svensk, med Bernstein-Maraton i andra och tredjeled.
 
Sv: Unghäst-VM!

Tyvärr är det ju så att piaff och passage verkar vara stötestenen för DPs avkommor. Eftersom den har svårt för att ta ut steget, dvs röra sig stort och flaschigt, och om den dessutom, som de flesta av sina syskon med samma pappa, har svårt att korta sig så blir det inte mycket till dressyrhäst kvar.

Usch vad negativt det låter, den är ju ändå på UVM och är naturligtvis fin om man jämför med snittet av alla hästar som finns :D
Många fina hästar är det och då blir man ju mer kräsen än när man sitter och tittar i hemmaridhuset liksom :p
 
Sv: Unghäst-VM!

I Falsterbo tänkte jag att det nästan borde varit risk för att den skulle bli utblåst pga hälta i volterna och skolorna. Men den såg nog knyckigare ut idag än vad den gjorde då.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst-VM!

Förlåt att jag säger det men det måste ha med ryttaren att göra. Med en anna ryttare än AH tror jag inte den fått så bra poäng innan.


Vad gäller norskans häst så såg man ju verkligen att det var Bernstein som morfar. Sen får ni tolka det hur ni vill :p
 
Sv: Unghäst-VM!

Tuschinskinorsken var inte så tokig. Men när bytena blir dåliga då hamnar det på submissivepoängen?
 
Sv: Unghäst-VM!

Ja det blir väl så eftersom om den hade varit lösgjord så hade den bytt bra. Tror det drar ner på general också.
 
Sv: Unghäst-VM!

Japp. Det är väl 12 till final så det borde vara så. Kul!

Mina favoriter idag var Doubleyou W och Damon's Delorange. Missade dock Sa Couer, Lord Carnaby och Sandiego.
 
Sv: Unghäst-VM!

Jag har aldrig hört att DP hästarna har svårt för piaff & passage? De jag har sett har alla haft riktigt fin talang för det. Däremot måste man ha lite hetare möderne så att de får lite mer energi och arbetsvilja. För talangen har dem, de ska bara ha attityd till att göra det bra också ;) men som sagt, bara min personliga åsikt..
 
Sv: Unghäst-VM!

Ja, du och jag har nog sällan eller aldrig haft samma åsikt här på buke så det är ju inget ovanligt ;)

Men precis som du säger så har de inte energi nog. Det borde anses som ett ganska stort problem? Energi är ju a och o. Har aldrig sett en DP som har piafferat bra. Hur många avkommor har han som lyckats bra i internationell GP? Känner till någon, men de flesta av hans "svårklassavkommor" verkar stanna i PSG, dvs inte svårklass med svenska mått mätt utan egentligen msv (men i Tyskland brukar det ju räknas som svår...) och på den nivån så krävs inget piff och puff. Vet att han har ett par avkommor som går Int som jag har sett, men deras piaffer har sett allt annat än bra ut om man säger så.

Han har måååånga avkommor som sedan länge haft tillräcklig ålder för att gå piff & puffklasser, så man borde hört talas om en hel del framgångsrika GP-hästar än de enstaka som jag hört om. Men jag tar mer än gärna emot information om vilka alla dessa väl-piafferande avkommor är, vill givetvis se film på de alla de fina piafferna också så klart :)

Tillägg: är även jätteintresserad av se film på när DP själv piafferar. Det finns ju filmer på Donnerhall ute på youtube och han är ju äldre (dvs det fanns färre med filmkameror då), men DP har jag inte sett en enda tävlingsfilm på. Har bara sett DP sen han kom till Sverige och då har jag aldrig sett en riktig piaff iaf. Film, någon?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Unghäst-VM i Verden har precis dragit igång! Idag är det 6-årskval, här finns startlistor och onlineresultat...
Svar
14
· Visningar
3 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp