Unghäst-VM!

Sv: Unghäst-VM!

Jag har ingen uppfattning om DP i stort men Forsythia, Victovies, piafferar väl bra? Den går ju Int 2.
Min tränare har Double Diamond och han har jag sett piaffera på träning och det ser bra ut men han är en väldigt energisk häst.

Fast det är klart att med så många avkommor som DP har måste det ju finnas några som är bra :)
 
Sv: Unghäst-VM!

Kan inte uttala mig om Victovies häst mer än mha de filmer som hon lagt ut här, och på de filmerna så ser hästen inte ut att ha lätt för sig i piaffen. Tycker du verkligen det? Jag har säkert inte sett alla filmerna hon lagt ut, kanske haft otur att titta på de där piaffen misslyckats eller inte visats alls :)

Double Diamond har ju en riktig supermamma som lämnat 2 godkända hingstar av tre avkommor och som själv har många placeringar i msv h. Double Diamond må träna piaff och har gått några Int som mest väl? Han är 10 år, så hade han haft lätt för sig så borde han gått högre klasser vid det här laget med tanke på att han hela tiden varit hos proffs.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst-VM!

Victovies häst har lätt för sig i piaffen, kan piaffa som in i. Har jag sett med egna ögon då jag tränat henne. Att det än inte kommit på tävlingsbanan är inte så konstigt. Både häst och ryttare är oerfarna. Hon har ändå lyckats utbilda hästen dit fast att hon inte hade någon erfarenhet av det innan.

Finns också en Gp häst som gick på 70% i gp i danmark förra helgen, han har också jättelätt för p & p.
 
Sv: Unghäst-VM!

Håller absolut med dig om att det är ett problem med energin och har man inte ston som själva är högt i blod så blir det inget bra!! Där är vi faktiskt lite eniga ;)
 
Sv: Unghäst-VM!

Nu vet jag inte om vi pratar om samma DD finns ju två helbröder, den jag pratar om rids av manlig ryttare, och han har haft den i 3 år tror jag och om man kollar på hans resultat innan min tränare tog över honom så är det inte märkligt att de inte kommit längre. De debuterade ST G i augusti förra året och kommer den int 2 senare i höst.

Men som sagt han är het som ett strykjärn så det är inte så konstigt att han piafferar okej :)

Victovies tycker jag piafferar helt okej för att vara där de är i utbildningen. Inte sämre än andra som precis debuterar int 2.

Jag personligen gillar inte DP och är inte oense med dig egentligen. Ville bara påpeka att jag vet 2 som iallafall kan piaffera :D
 
Sv: Unghäst-VM!

Det är väl DD I som MÅ har? Hanells äger DD II. DD II kan dock vara nåt av det tråkigaste som gått igenom ett bruksprov.
 
Sv: Unghäst-VM!

Ja, det var den filmen jag hittade också (har letat som en tok, men det är inte lätt att hitta avkommor som ens visar en antydan till piaff. Hittar ingen på DP själv heller där han piafferar). Hästen är född 2004 och är snart redo att starta Int I står det. Tycker du att den där trevande början till piaff visar att den har lätt för sig, med tanke på att den är så pass gammal? Då har vi olika referenser på vad som är lätt.

Nä, givetvis är det svårare att få till det på tävling än på träning men det är samma för alla. De flesta hingstar har nog ett antal avkommor som går bättre hemma än vad de visar på tävling. DP har väldigt få avkommor som gått upp i klasser där piaff ingår och kunnat visa upp en bra piaff, iaf vad jag känner till. Du vet ju tydligen bara en häst (utan namn). ;) Att då säga att hans avkommor har lätt för det är väl att ta i, eller? Med lätt för sig menar iaf jag att det går lättare än för snitthästen, och det har iaf inte bevisats med tävlingsresultat, trots att DP har många gamla avkommor. En stor del av stona han har fått har varit högt bedömda själva dessutom, så det går inte att skylla på ovanligt dåligt stomaterial.

Ja, som du själv säger så behövde DP kombineras med ett sto med mycket energi. Lägg dessutom till att stoet måste ha en bra typ med lååånga ben (framförallt framben) och bra bakbensaktivitet. Så, ja, om det nu råkar bli en bra avkomma som har lätt för piaff; kan man då dra slutsatsen att avkomman fått de egenskaperna av DP? Nä, skulle inte tro det :D Däremot tror jag att de ofta blir snälla, lugna och avspända, ganska bra egenskaper för hobbyryttaren som vill rida max msv :)
 
Sv: Unghäst-VM!

Jag blev ju oxå nyfiken men går du tillbaka ännu längre så tävlade ju Jan Brink den i MsvA 2010
 
Sv: Unghäst-VM!

MÅ verkar bara ha haft den sen början av 2012. Kan kanske vara så att förra ryttaren tränat för JB och därför han har startat den kanske?
 
Sv: Unghäst-VM!

DD I har jag nog aldrig sett, men han har ju inte heller kommit upp i piaff-klasser. Precis det jag skrev från början, att DP har en del avkommor i msv, några stycken i psg-int I, men knappt inga alls i gp. Och man kan rida runt i int I på godkända procent utan att göra en bra piaff på tävlingen (Victovies häst är ju ett exempel på det). Det var ju liksom piaffen vi diskuterade.
 
Sv: Unghäst-VM!

kl

Yay, revanch för Floricello! :D

Borde räcka för finalplats, kanske vinst i lilla Finalen också! :)

Men :down: för att det inte gick att se klassen live...
 
Sv: Unghäst-VM!

Det beror ju helt på vad man har för sto. Har man ett het sto kan det vara en fördel med don primero.

Har själv en Don primero men med en het mor. Super i huvudet men har ändå energi, lätt för att lära. Är bara 5 år men de få steg piaff jag sett ser bra ut:d
Har en till e don primero i stallet som också har talang för piaff. Men där är attityden :wtf: så kommer aldrig bli något.

Så jag håller med dig i mycket du skriver. Men samtidigt tycker jag ändå att de har talang för piaff.

Hästen på filmen, för hur mycket de kräver så tycker jag det är fine. Det ska jag vara en ryttare som ska få hästen att göra det också.
 
Sv: Unghäst-VM!

Din tränare tränar ju för min tränare. Jag vet att anledningen till att han gjorde det först var för att få lite hjälp med samlingen. Det var nog dock inte på DD iom att det borde varit längre tillbaks i tiden om jag inte minns fel. Han berättade någon gång..
Sen var han utan tränare här i Sverige innan han nu började rida igen för min tränare. Det var efter att jag gett honom nr till min. Så jag vet ungefär då det var.
Och det syns i DDs och hans tävlingsresultat.

Han är ju en mycket driven och kompetent ryttare. Och DD är inte omöjlig på något vis. Så jag tror absolut de kommer klättra i klasserna.
Oavsett hur utbildad man är så är det ju svårare allt om man rider själv endast.

Däremot har han ju iaf någon annan häst som har lättare för sig. Så den skulle jag tro det borde gå snabbare att utbilda.
 
Sv: Unghäst-VM!

Ja, det var den filmen jag hittade också (har letat som en tok, men det är inte lätt att hitta avkommor som ens visar en antydan till piaff. Hittar ingen på DP själv heller där han piafferar). Hästen är född 2004 och är snart redo att starta Int I står det. Tycker du att den där trevande början till piaff visar att den har lätt för sig, med tanke på att den är så pass gammal? Då har vi olika referenser på vad som är lätt.

Nä, givetvis är det svårare att få till det på tävling än på träning men det är samma för alla. De flesta hingstar har nog ett antal avkommor som går bättre hemma än vad de visar på tävling. DP har väldigt få avkommor som gått upp i klasser där piaff ingår och kunnat visa upp en bra piaff, iaf vad jag känner till. Du vet ju tydligen bara en häst (utan namn). ;) Att då säga att hans avkommor har lätt för det är väl att ta i, eller? Med lätt för sig menar iaf jag att det går lättare än för snitthästen, och det har iaf inte bevisats med tävlingsresultat, trots att DP har många gamla avkommor. En stor del av stona han har fått har varit högt bedömda själva dessutom, så det går inte att skylla på ovanligt dåligt stomaterial.

Ja, som du själv säger så behövde DP kombineras med ett sto med mycket energi. Lägg dessutom till att stoet måste ha en bra typ med lååånga ben (framförallt framben) och bra bakbensaktivitet. Så, ja, om det nu råkar bli en bra avkomma som har lätt för piaff; kan man då dra slutsatsen att avkomman fått de egenskaperna av DP? Nä, skulle inte tro det :D Däremot tror jag att de ofta blir snälla, lugna och avspända, ganska bra egenskaper för hobbyryttaren som vill rida max msv :)

Intressant diskussion om Don Primero och avkommorna. Jag äger en 08:a e Don Primero - Come Back II som jag upplever inte har det minsta probem för varken samling eller längning. Vi har börjat trampträna honom nu och han är oerhört energisk och kvick samtidigt som han är oerhört rörlig och länger sig trevligt. Gick iof treårstestet med gångartsdiplom, så han har bra grundgångarter.

Upplever dock att Come Back II generna dominerar då han varken känns eller ser ut som en "vanlig" DP avkomma. Lugn och stabil är väl ord som långt ifrån stämmer in på min. Väldigt mycket nerv och energi som sprutar åt alla håll med en fantastisk inställning till arbete, så jag hoppas verkligen att han räcker över MSV..

Temperamentet och hur långt de kommer beror nog mer på individen, ryttarens kunskaper och även möderlinjen.

Come Back II kan ju verkligen piaffera energiskt, de där bakbenen tackar man ju inte nej till :love: https://www.youtube.com/watch?v=wx3m6YJmRps 0:40
 
Sv: Unghäst-VM!

*kl*

Skitsamma vad DD gjort med vem innan osv. JAG har sett honom trampa och det har sett bra ut. Anledningen att han ligger "efter" är pga helt andra saker än samling och piff och puff.

Åter till ämnet. Missade 5-åringarnas lilla final. Kul att det gick bra för Floricello.
Jag hoppas jag hinner se finalerna i helgen.
Härligt att se så fina hästar i bra form och på träns.
 
Sv: Unghäst-VM!

Ok, tyckte bara att det kändes så fel att vara så extremt kategorisk när det gäller DP... De flesta gånger är det väl snarare ryttarens kapacitet som begränsar hästarna..
 
Sv: Unghäst-VM!

Kl
Går det inte att titta på tävlingen om man inte är i Tyskland längre?
Eller är det bara för att jag försöker kolla på mobilen? (effektiv arbetstid...)
 

Liknande trådar

Dressyr Unghäst-VM i Verden har precis dragit igång! Idag är det 6-årskval, här finns startlistor och onlineresultat...
Svar
14
· Visningar
3 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp