Unghäst-VM!

Sv: Unghäst-VM!

Nej det går inte och det beror på att FEI har stängt av fria kanalen Clipmyhorse, tråkigt nog. FEI = internationella ridsportförbundet som arrangerar UVM vill ha sändningarna endast på sin egen FEI-kanal. För 9,9€ får man en månad, då hinner man se EM i Herning också.
(skriver HK på facebook).
 
Sv: Unghäst-VM!

Fortsätter....Kringklasserna kan man dock se på clipmyhorse, välj t ex GPbanan där E Nyreröd nyss gjorde mkt bra ritt på Miata, 67% o 3a.
Massa hoppning och Hannovers unghästklasser kan också ses gratis.
 
Sv: Unghäst-VM!

Charmeur spökade ju ordentligt igår. Tråkigt att de valde att vinkla bort kameran så man inte fick se hur hon löste det.
 
Sv: Unghäst-VM!

Ja, som du själv säger så behövde DP kombineras med ett sto med mycket energi. Lägg dessutom till att stoet måste ha en bra typ med lååånga ben (framförallt framben) och bra bakbensaktivitet. Så, ja, om det nu råkar bli en bra avkomma som har lätt för piaff; kan man då dra slutsatsen att avkomman fått de egenskaperna av DP? Nä, skulle inte tro det :D Däremot tror jag att de ofta blir snälla, lugna och avspända, ganska bra egenskaper för hobbyryttaren som vill rida max msv :)
Gräver upp den här tråden och citerar mig själv här ovanför. Anledningen är att det var en artikel i Ridsport om en clinic med Brink där Double Diamond deltog. Så här säger Brink om DD:
Marina byter häst till 10-årige Double Diamond som är en stjärna i lilla rundan och en jättefin ungdomshäst.
– Han är en riktig ”kärring-häst”, genomsnäll. Man kan göra 28 piruetter om dagen på den här hästen, men det är ingen GP-häst för man måste ta fram pisken för att han skall piaffera.
Tja, vad ska man säga :D Min uppfattning av Don Primeroavkommorna verkar stämma ganska bra överrens med Brinks upplevelse av DD.
Länk till artikeln >
 
Sv: Unghäst-VM!

Fast ärligt... Jan Brink? ? Ge den till Gal, Kittel eller Sjef så kan den nog sjutton piaffera sen..
 
Sv: Unghäst-VM!

Fast nu tror jag att du missade poängen. Diskussionen handlade om ifall Don Primeroavkommor har lätt eller svårt för sig i piaffen. Om du menar att det krävs att Gaal ska sitta på den för att den ska piaffera, och att det inte duger med vilken världscupryttare som helst (som har tagit upp många andra hästar i GP) så har den inte LÄTT för sig. Tror inte att DD är en häst som Gaal skulle vilja ha faktiskt. Brink har fått andra hästar att piaffera tillräckligt bra, kolla på Chirlon t ex. Där har vi en häst som har lätt för piaff och passage, även utan Gaals hjälp.
 
Sv: Unghäst-VM!

Nej jag menar att dom har helt olika ridtekniker..tror att Ovannämda trio även hade fått Briars bakben med på ett helt annat sätt.

Jag har inte missat någon poäng då jag följt diskussionen
 
Sv: Unghäst-VM!

Double Diamond kan ju vara bland det tråkigaste som finns. Skrattade högt om honom beskriven som kärringhäst:D. Men håller ändå med fio (igen:o?!) och tror nog allt att det fins andra ryttare som hade kunnat få den att piaffa ordentligt. Sen hade dom ryttarna nog inte velat ha kusen precis som du säger:D.
 
Sv: Unghäst-VM!

Gaal o co kan väl få en kamel att piaffera så det är ju möjligt att DD hade kunnat piaffera lite bättre med någon av dessa piaffexperter på ryggen. De hästar som KRÄVER Gaal på ryggen för att eventuellt kunna piaffera kallar inte jag lättpiafferade. Vi har ju inte ens sett om Gaal hade lyckats, det är ju bara du som fantiserar om det. Snacka om att försöka snacka dig runt "problemet" ;)
 
Sv: Unghäst-VM!

Nä, varför slita med en obegåvad häst när de kan välja att rida betydligt mer begåvade hästar? Det skulle väl vara om de fick riktigt bra betalt för att utbilda t ex.
 
Sv: Unghäst-VM!

Vad är problemet? Att inte Brink kan piaffera en häst utan pisken? Sorry men jag begränsar inte mitt tänk om vad hästar kan eller inte kan baserat på vad Brink säger. Fundera istället på varför de övriga kan få en kamel att piaffera.
 
Sv: Unghäst-VM!

Diskussionen handlade om Don Primeroavkommor har lätt för att piaffera eller inte. Jag hävdar att jag hittills inte har sett varken DP själv eller någon av hans avkommor prestera en vettig piaff. Jag har efterfrågat filmer på alla dessa välpiafferande avkommor som vissa tycks anse finns. Verkar dock väldigt tunnsått med filmer på fenomenet...

Tidigare i tråden togs DD upp som "bevis" för att DP skulle ha en avkomma som har lätt för piaff. Jag har aldrig fått uppfattningen om att DD har lätt för piaff utan min upplevelse är den motsatta. Tydligen håller Brink med mig. Därav mina citat. Men om du nu hävdar motsatsen så kan du väl länka till alla filmer på superpiafferande DPavkommor samt tävlingsresultat i GP. :)

Brink har bevisligen fått andra hästar att piaffera utan pisk.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst-VM!

Gud va jag skrattade gott när jag läste detta

"så behövde DP kombineras med ett sto med mycket energi. Lägg dessutom till att stoet måste ha en bra typ med lååånga ben (framförallt framben) och bra bakbensaktivitet. Så, ja, om det nu råkar bli en bra avkomma som har lätt för piaff; kan man då dra slutsatsen att avkomman fått de egenskaperna av DP? Nä, skulle inte tro det Däremot tror jag att de ofta blir snälla, lugna och avspända, ganska bra egenskaper för hobbyryttaren som vill rida max msv "

Vi har en DP-avkomma hemma, vi visste att detta med typ och risk för lågställdhet var just en risk och lilleman är en sån häst som jag idag undrar när frambenen ska börja växa på:D

Mycket gång som föl och härligt muskulös men inte den vackraste ungen hon fått MEN superenkel att ha att göra med. Tror att han absolut blir en perfekt häst till mig som är en glad amatör/hobby tant.

Nu har alla ungar fått en hel del sprak när de blir äldre så i får väl se.
Helt OT men så lustigt när det stämmer så bra in.

Angående DD II så tycker jag det verkar vara en mkt enkel och schysst häst men utan det där lilla extra.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst-VM!

Ja, DP har präglat sina avkommor, de har ofta fått hans egenskaper så det är inte så svårt att pricka rätt :D
 

Liknande trådar

Dressyr Unghäst-VM i Verden har precis dragit igång! Idag är det 6-årskval, här finns startlistor och onlineresultat...
Svar
14
· Visningar
3 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp