Unghäst med diarre

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jessie81
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 985
J

Jessie81

Undrar om det är någon som har något "tips" om hur man kan få bukt med en unghästs diarre? Jag har flera hästar hemma, bland annat dotterns blivande ridhäst, ett russto född 2003. Hon har sedan en dryg månad tillbaka haft relativt kraftig diarre från och till. Vi har provar allt, Krafft Mag & tarm, ge fil ( vägrar hon att äta ), se över alla tänkbara orsaker i foderstaten, ge salt löst i fodret istället för i sten. Hon är maskad enligt samma schema som våra övriga hästar, som inte har dessa problem. Hon har normal avföring också, det ligger "högar" i boxen, men ändå så rinner det ur henne. Hon är pigg och glad, och är rund och fin, så hon verkar ju inte må dåligt på det sättet. Någon som har något tips..

Sv: Unghäst med diarre

Om diarren har kommit nu, kan det finnas förklaringar till det. Då spelar det ingen roll vad man petar i pållen, mag&tarmbalans "you name it" hälper inte. Då kan det bero på att hästen helt enkelt äter sådant den inte borde äta från marken, så kan detta försvinna när marken fryser på lite.

Har det däremot pågått tidigare, och under en lång period bör man rådgöra med vetrinär. Långvariga diareer kan ge inflammation på tunntarmen, och man bör därför kanske få något som stoppar upp det hela. Coli-cure är en variant, fast man bör rådgöra med vetrinär innan ändå. Ibland krävs det mer handfasta åtgärder för att få bukt med, som dietlista etc.

Sen är det även så att vissa hästar helt enkelt är lösa i magen, utan att det behöver vara något fel. För dessa hästar bör man kolla att det inte blir uttorkade, då det förmodligen kräver mer vatten än den häst som har normal avföring.

Så du ser, det är inte helt igenom enkelt, ta kontakt med vetrinär och få utrett på vad som gäller för eran pålle.

Lycka till.

Så var min unghäst ett tag (halvblod/fullblod). Hon var fin i hull, bajsarna såg emellanåt hyfsat "fasta" ut men ändå stod hon och fes och skvätte diarré så boxen såg ut som...Det första jag gjorde var att jag bytte foder till fibergi. Detta äter de långsamt och tuggar verkligen i sig fodret vilket kan vara en orsak. När problemen var som värst gav jag henne linfröpellets som på något sätt lägger sig som gelé i tarmen och stoppar upp genomfarten av kraftfodret lite. Sen har jag alltid givit mina hästar foderjäst, som jag har hört är bra för magen. Viktigast av allt: I mitt gamla stall stod hästarna bara ute på en liten gruspaddock 3-4 timmar/dag när det var lerigt (vilket i princip var varje dag)för hagarna "blev förstörda". Nu har jag flyttat dem till ett nytt stall där de är ute från 9-19 och vips så försvann magproblemen. Så nu räcker det med fibergi och jäst och en glad och trevlig häst har jag utan rastlöshet. Kram o hej från mig.

Har konsulterat veterinären, men han menade på att "unghästar äter så mycket saker i hagen, så att det var inget att oroa sig för". Men nu måste jag väl försöka få dem att inse att jag faktiskt vill ha en undersäökning av hästen. Ett problem är att vi precis har flyttat 15 mil, och har då inte hunnit etablera någon bra kontakt med någon veterinär som man känner är bra!

Hej!

Tänkte berätta lite om mitt ungsto (2,5 år) som för tillfället står på Helsingborgs Djursjukhus pga kolik.

I april i år fick min häst ett massuppvak av blodmask. I samband med detta fick hon diarré. Jag fick bukt med masken men diarrén höll i sig. Hade kontakt med flera olika veterinärer som rådde till än det ena än det andra. Jag provade praktiskt taget ALLT, fiberplex, protexin, proviva, A-fil, ta bort kraftfodret helt etc. Nu har jag i tre månader trappat upp hennes kraftfodergiva samt att hon fått protexin varje dag. Avföringen har blivit lite bättre men är långt ifrån normal.

I lördags natt fick jag dock köra henne till djursjukhuset då hon hade kraftiga kolikanfall. Det konstaterades att hon hade väldigt mycket gas i tjocktarmen samt lindrig förstoppning.

I dag var jag och hälsade på henne och hade ett litet snack med stallveterinären. Han berättade att nu när hennes tarm inte längre var lika gasfylld hade han lyckats känna att hon hade en hel del sand i tarmen. Berättade för honom om maskincidenten och diarrén. Han trodde inte att den bestående diarrén var orsakat av masken utan av sanden i tarmen som bara blev mer och mer och sedan skadade slemhinnorna.

Tänkte bara att du kunde få veta hur det gick i mitt fall. Nu är det ju inte säkert att det är samma för din häst, men man kanske ska ha det i åtanke.

Även om hon är avmaskad som de andra betyder det inte att hon är maskfri. Jag skulle göra ett träckprov på studs, om inte annat för att utesluta det.

Liknande trådar

Foder & Strö Kompisens häst är väldigt dålig i magen sen ngn månad tillbaks. Inget har ändrats i foderstaten. Han står på hösilage, torrt... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 730
Senast: mackan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 633
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V