I såna fall är - enligt min erfarenhet - väldigt många arabägare dåliga på att hantera sina hästar. Alla araber jag träffat har varit mer eller mindre hispiga
Väldigt många arabägare ÄR inte helt lämpade för arab nej. Jag har två araber ju (varav den ena unghäst) och det är samma gamla eviga visa varenda gång man visar sig på t ex en veterinärklinik. Klar skepsis från veterinären som är beredd att ta till hela artilleriet av lugnande och så vidare. Som utbyts i en genuin FÖRVÅNING över att det inte är totalt utflippade monsterhästar direktimporterade från helvetet

Utan det är helt normala, vettiga hästar som dessutom är oerhört väluppfostrade och därmed oerhört coola. Det brukar inkassera sjukt mycket beröm.. Medan ett HALVBLOD som sköter sig inte inkasserar ens ett höjt ögonbryn, men en arab som är lugn och sköter sig ger stående ovationer.

Och detta då ändå från veterinärer på olika stora djurkliniker, dvs som har sett fler araber än 'de i granngården' liksom. (Vision vet är btw jätteförtjust i araber. Och gissa om det var rätt sätt att få Alex att vara iden solsken att börja med att säga 'jag gillar araber, de är ofta vettiga att ha att göra med och så är det en himla fin ras' och sen lägga till 'Oerhört fin häst det här, jättefin exteriör!* Sen hade han kunnat leverera nästan hur dåliga besked som helst *s*).
Men jag kan ärligt säga att även jag mött BETYDLIGT fler 'hispiga' araber än sansade. Fast en titt på ägaren och ägarens hantering och det var inte så konstigt. (och min har varit sinnebilden av H I S P I G i början av sin karriäs, så det är inte så att jag drabbats av de där sega exemplaren heller).
Den häst som imponerat mest på mig med sitt lugn och stabilitet var btw arab. keles mamma. När jag hämtat henne fick jag bilhaveri. Det slutade med att jag i kolmörker längs E4:an fick lasta om henne (hon var mig helt okänd, jag hade klappat på henne vid lastning 15 mil tidigare, men det var också allt). I skenet av varningsblinkers både här och där, och med långtradarna dundrande förbi i nittio så backade hon lugnt ur transporten. Stod vid vägggrenen och och var helt lugn, och gick sen utan tvekan på släpet igen. Den prestationen är jag fortfarande gravt imponerad över (oavsett ras).
Men soms agt, det är faktiskt så att det ligegr oerhört mycket i HANTERINGEN av hästarna hur de blir. Och araber har mycket nerv, det går inte att bortse från: men för den sakens skull behöver man inte låta dem vara nerviga och hispiga hela tiden. Det är en hanteringsfråga och på ägarens ansvar att förhindra!