Unghästar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Battin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 887
B

Battin

Hur tränar ni upp era unghästar fram till premieloppet? Metoder? Tid?

Sv: Unghästar

Alla gör nog olika, de jag har jobbat hos, och då har man ju gjort så själv också, har kört in hästarna efter betet i augusti-september och börjat köra 3-4 km varannan dag för att sedan succesivt öka till att jogga 1-1,5 mil varannan dag. När hästen har klarat det, vilket naturligtvis är olika på olika häst och beroende på om man stött på några problem, så har man lagt in rakbaneintervaller, då är vi oftast inne i december-januari, börja med 4 intervaller i 1.45 tempo för att sedan framåt juni ligga på sex intervaller 1.30-1.40.

Sedan har jag även arbetat hos en tränare som efter mängdträningen enbart kört heatträning på bana, det funkade det också... Mängdträningen är viktigast, så grundkondition, lungor, hjärta, senor och ligament vänjer sig vid hårdare och hårdare belastning.

Liknande trådar

Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: jemeni
·
Trav Är en som är ganska ny inom trav och monté världen och funderar på att köpa min första monté sadel. Men vet inte riktigt vilken? Väger...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
2 734
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka