unghästen & sadlar - hjälp önskas.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 318
C

cerrox

hur gör ni med sadlar på era unghästar? när hästen växer som mest kanske sadeln passar bra bara några månader eller nått. så är det iallafall med min lille arabkille, som nu är 4,5 år & har växt väldigt mycket på sista tiden. det gör ju att sadeln inte alls ligger något vidare på honom just nu. därför är jag ute efter en ny. nu har vi en hubertus kosack dressyrsadel, men den har lite väl runda bossor för hans raka korta rygg. (säger man så? :smirk: )

bild på sadeln:
21476.jpg

så efter vad jag har hört så skulle han behöva en ny sadel som är mer rak i bossorna (säger man så? :smirk: ). & eftersom han fortfarande växer vill jag inte lägger ner allt för mycket tid & pengar på att hitta en sadel, givetvis ska den passa honom bra. men jag har tänkt mej en sadel för inte allt för många tusenlappar, vill gärna komma under 7-8 tusen iallafall & då har jag blivit rekommenderad att prova en globus dressyr sadel - clic & - the turner. vad anser ni om dessa sadlar? kan det tänkas passa? han har normal bomvidd i den nuvarande sadeln & den ligger ju bra vid manken, men vilken bomvidd ska man ha i globus tros? förslag på andra sadlar som kan tänkas passa honom i den prisklassen? alla era förslag är välkomna! ;)

clic
Globus_223370.jpg

the turner
Globus_223075.jpg

någon som känner till en bra sadelutprovare i kronobergslän, småland eller runtom?

såhär ser han ut, om det kan vara till någon hjälp (dock är bilden någon månad gammal):
{7AE4FE6F-A4C5-464F-8008-650853BAC0E5}.jpg

tacksam för er hjälp! :bow:

Sv: unghästen & sadlar - hjälp önskas.

Hej! Jag har en ny syntet-dressyrsadel. Normal bom, 17,5 tum. Jag säljer den för 1500. Vi har haft syntet under hela tiden till vår unghäst. Man vill ju inte lägga ner för mkt pengar...

Jag har en dressyrsadel på prov just nu till min 4,5 åring.
Det är en Bates Maestro med cair paneler (cair i sadelputorna) och det som är bra med sadeln är ju att man kan byta koppjärn på sadeln. Min har normal just nu (det som satt i) och det verkar passa.
Sedan får jag köpa bredare sedan när hon musklar sig, hon har stått snart 2 mån men ska ridas igång idag. :)

Jag försöker köpa en sadel vars form (kupig eller rak under) stämmer överens med unghästen, men där bommen är en eller två storlekar för vid. Sedan använder jag ett tjockt schabrak och ett fårskinnsunderlägg för att fylla ut den stora sadeln.
Vid absolut första sadelvänjningen (utan ryttare) där en del bockningar förväntas använder jag vilken sadel som helst som inte riskerar att snurra runt som det kan med mkt paddar under.
Precis som med barnen, köp en storlek för stort så de han något att växa i!:)

syntet vet jag inte om jag vill ha. ;) vet inte varför, men jag har fått för mej att jag inte gillar dom något vidare. :smirk: men vad är det för märke på den sadeln? hur är den att rida i? vad är det för häst som har den?

jag har hört talas om den sadeln. den verkar vara jätte bra med utbytbara kopparjärn & cair paneler. ;) hur är den att rida i? vad ligger dom i för prisklass? vad har du för häst?

så sa jag också i stallet att man kanske kunde göra, att man köper en sadel vars form stämmer med hästen, fast lite vidare & ha tjockt schabrak & fårskinnspadd. men då blev det värsta skrik om att det är som att köpa för stora skor & lägga i en sula! :smirk:

Jag har vänt mig till en jätteduktig sadelmakare/utprovare utanför Karlshamn, MEN jag har hört rykten om att han har dragit ner??!?!! :confused: Om du pm:ar mej så kan du få hans nummer, så kan du ju ringa iallafall.

Sen ska det finnas en jätteduktig tjej nånstans norr om Växjö som är utbildad sadelmakare oxå. Det är inte hon som har Växjö ridsport (tror inte hon är utbildad, dock vet jag många som säger att hon är kunnig, och hon har ju mkt sadlar i sin affär).

Köpte en Bates Momentum igår. Tidigare har vi haft en Wintec-sadel till unghästarna just för att det går att bredda dem allteftersom. Men det här var en riktigt bekväm sadel, långt bättre än wintecen, som ju känns lite plastig. Försäljaren sa att utöver att byta järn kan man även dela sadeln bakåt och lägga i plattor där för att anpassa den efter hästens ryggform. Vet inte om det funkar, men det lät ju jättebra.

Jag har köpt och sålt begagnade sadlar i takt med att hästen har vuxit. Lite meckigt, men ur ekonomisk synvinkel har det varit bra. Jag har inte förlorat några större summor på det. Har försökt köpa en något för vid sadel och fyllt ut en tid med fårskinnspadd.

Fredag skrev:
Jag försöker köpa en sadel vars form (kupig eller rak under) stämmer överens med unghästen, men där bommen är en eller två storlekar för vid. Sedan använder jag ett tjockt schabrak och ett fårskinnsunderlägg för att fylla ut den stora sadeln.
Vid absolut första sadelvänjningen (utan ryttare) där en del bockningar förväntas använder jag vilken sadel som helst som inte riskerar att snurra runt som det kan med mkt paddar under.
Precis som med barnen, köp en storlek för stort så de han något att växa i!:)

Så har jag också gjort! Bommen har rätt vinkel mot kroppen och bossorna har rätt form, men det saknas muskler för att fylla ut under sadeln. Jag har provat lite olika paddar och frö det mesta fungerar det bra, men ibland kan pälsen ha flyttat lite på sig. Nu skall jag lämna in den på stoppning så jag slipper detta med paddarna. Jag tar den kostnaden för det kanske tar lååång tid innan han ändrat sig i kroppen. Paddarna kostar också pengar..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: Jeps
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Oknytt
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?