Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 859
Sv: Unghästtråd...

Då ska vi se..bilder kan jag bjuda på, dock bara huvud, men tyvärr får jag inte till det med filmerna :(

I662699W718H539V20071031T221632Z.jpg

I662697W718H539V20071031T221632Z.jpg

I662696W718H539V20071031T221632Z.jpg

Men hjälp vad stor din tös har blivit! Och vilken bauting till rumpa sen! Bara fötterna som fortfarande är små! :love:

De har rätt lika hakor måste jag säga (bortsett från att Chilis vita hakparti inte fortsätter upp på läppen då).

Har Lotta helt enfärgad lugg eller är det vitt i den?

Tycker Lottas teckning ser mycket mer jämn ut än Chilis. På Chili ser det ut som att någon kastat dig färgklickarna så de splashats ut om du förstår vad jag menar :) Har Lotta några såna små prickar som Chilisen har? tycker att det ploppar upp nya prickar på henne varje dag nu

Här kommer luggen:
15273236.jpg
15273238.jpg

Ja, hon växer massor! Hon har också såna där prickar och på halsen har hon gått från enfärgad till...spräcklig?

Här ser man halsen...
I början:
10858877.jpg

Nu:
14966444.jpg

Här syns lite prickar, hon har fler:
14752138.jpg

:love:

Tycker det är så skoj att de är så lika, systrarna! :banana:
FASIKEN vad kul det ska bli att visa dem nästa år! :D

Här ska bli arbetsläger för unghästar i vinter!

Vi har för bövelen tre 06-or och två 07-or som SKA (läs: måste)jobbas!:angel:

Lotta är ett litet monster! Lotta på Bråkmakaregatan, det sa jag så fort hon ploppade ut i en hiskelig fart! :devil:
Det är ju livsfarligt att gå in i den hagen nu! :rofl:

Bubblan! Så fort vi har ett mjukt snölager i paddocken sätter vi igång!

Idag har chili flyttat! :)
Nu står vi i ett stall där det finns ridhus och boxarna är mycket större :love:

dock har hon inte åkt transport sedan jag hämtade henne i mars. Har varit lat ska jag erkänna och tänkt att det tar jag när det kommer.. skitdumt jag vet!

Men duktiga lilla gumman visade idag vilken otroligt trevlig pålla hon är! Har precis fått en nykastrerad valack till stallet vi skulle åka ifrån (enligt honom är han fortfarande hingst) och chili är verkligen superbrunstig så jag tänkte att det blir ingen lätt match att få hennes tankar på något annat än att, ja ni vet ;)

Men jag bara hämtade henne i hagen och gick rakt in i transporten direkt utan minsta problem. Hon brydde sig inte ett dugg om att vi joxade med bakommar, lämmen och luckor osv utan stod lugnt och fint. Sedan åkte vi till nya stallet och det kändes inte ens att vi hade tösen i transporten. Hon stod såååå fint hela vägen! :)

Detta var första gången hon åkte transport uppbunden också, och som sagt utan minsta problem. Hon tyckte att det var lite läskigt att backa av lämmen dock så husse fick komma och lägga en stöttande hand på rumpan så gick det bra sen! :D

När vi hade kommit oss av transporten gick vi ett varv på gårdsplanen och sedan gick vi och kollade lite extra noga på transporten. När vi kom till lämmen hade hon bråttom in igen så jag fick hejda henne halvvägs upp på den. :D

Är så stolt så jag kan spricka över min lilla pärla! :love::love::love:

jaaa! Världens bästa häst! :banana:

du får ge morsan en extra klapp från mig för att hon var så rar och ploppade ut min guldtjej! :D

*uppdaterar*

WEEEHOOOO...första skrittpasset uppsuttet idag. Vilken känsla och ännu bättre är ju att fröken inte visar hälta. Hon försökte trava då och då för hon spritter av energi och inte en orenhet ens...fast jag lät henne inte trava på än. En halvtimmes skritt utmed banvallen börjar vi med, ca 3 ggr i veckan och så lite tömkörning mellan det. Bara hålla tummarna nu för att det håller...;)

Har lite nya bilder på tjejen nu, iofs bara tråkiga i stallet. Ska försöka ta några när vi rider sen!

Ska vara med på en clinic i helgen så de ska bli spännande!

Sööööt
16523893.jpg

Ännu sötare
16523894.jpg

Helkropp
16523895.jpg

Spännande, den hemska transporten står utanför
16523896.jpg

Senast ändrad:

*KL*

Ibland blir saker och ting inte riktigt som man tänkt sig... Fröken ska skrittas, och det var dags för 3:e skritturen idag sen vi startade i veckan. Överpiggt småsteppade hon fram men efter ett tag började hon gå skapligt framåt. Ut på skogsslingan, över bron och sen hemåt igen... Då dyker det upp travare:eek:. Två stycken... Fröken har aldrig sett nåt liknande i hela sitt liv så hon blev hög som ett höghus...studsade framåt och bar sig allmänt knasigt åt. Dock fick jag ner henne i halvskritt iallafall efter ett tag...då kommer travarna tillbaka:crazy:...

Mer studs och stepp fast nu dämpade hon sig lite snabbare. Skrittade sista biten hem. Ingen hälta än...och det bli BoT inatt.:cool:...Hon må vara en rätt liten häst men jisses vad hon kan ladda...knasfian!

Uppdatering Phigalle:

I går var hovis här för att verka och det gick riktigt bra. Han har sådan bra hovkvalitè så hovis sa att troligtvis behöver vi inte sko än på flera år.

Idag var veterinären här för att ge honom vaccination mot influesna. Jag ville jättegärna att dom skulle titta på tänderna men den sa att det var helt onödigt på en sådan pass ung häst men jag fick gå på antal gånger om att jag ville det så tillslut så tog h*n en titt ändå och blev jätteförvånad när h*n hittade en tand stor som kebenikajse (stavas?) och en jättehak. Så om tre veckor ska detta rättas till. Vilken tur att jag inte andvändt bett så mkt på honom och att detta upptäcks innan inridningen.

Phigalle har vilat i 2 veckor nu, vintervila. Men funderar på varför man ska ge vintervila? Han är inte trött, han ligger inte och vilar, han ligger inte ens på morgonen längre när man ska släppa ut. Ska man fortsätta med vila eller kan man sätta igång och träna 3-4g/vecka tills man märker att han behöver vila? Och hur länge ska man egentligen låta dom vila? Phigalle vill ju ut och jobba för han tycker det är så roligt.

Tycker han inte ser mager ut men revbenen syns lite, känns. Ger honom så mkt hö han vill ha, så han alltid har kvar i boxen på morgonen. 2kg morgon, 2kg middag och 5kg i box på kvällen vilket det alltid är kvar 0,5-1kg på morgonen. Har ökat nu till 0.7kg Åsebro Cool.

Om man nu ska träna, kan man tömköra i grimma? Jag hade tänkt att börja tömköra nu i vinter men vill inte göra det än pga tänderna eller ska man som sagt fortsätta låta honom vila i de tre veckorna tills veterinären kommer igen? Oj vad svårt detta är att ta rätt beslut och allt sådant. Eller om man ska fortsätta med andra övningar som inte har med styrning att göra och vänta tills allt med mun är klart?

Så svårt

Tömkör i sidepull. Det gör alltid jag med mina unghästar även om de inte har tandproblem. Har ud inte någon sådan så kan du tömköra i grimma om han är lugn och lyhörd.

Jag tycker du ska lyssan på din häst, om du är uppmärksam talar han om när han behöver vila. Bättre att du vilar honom när han behöver det och jobbar honom när han är pigg och sugen, istälelt för tvärtom! :smirk: Ibland blir det inte vintervila, ibland blir det vårvila eller höstvila eller sommarvila, eller vila lite då och då.

Just vintervila är nog något som vi människor har hittat på för att det ibland är svårtränat just på vintern. Annars tycker jag vilan ska infalla när hästen behöver det, tex vid växtperiod eller efter tävlingssäsong eller en tids hård eller tuff träning.

Tack så jättemycket för dina alltid så kloka ord!!
:bow::bow:

Han är bara tömkörd två gånger i sensommras tror jag att det var så jag tänkte det var snart dax att ta upp det. Ska prova med grimma och tömköra i rundkorallen så får vi se hur det går.

Jag har alltid i mer eller mindre utrsträckning grejat med saker överallt på min häst men igåt började jag mer medvetet och samtidigt se hur han reagerar på vad jag gör med honom.
Han står helt stilla med slakt grimskaft när jag smeker hela hans kropp med sänkt huvud, likaså med ridspö dock reagerar han lite med spöt på huvud. Inte nämnvärt men han höjer huvudet lite och ser sur ut:confused: Har börjat med en grön IKEApåse och för ut har jag nöjt mej att han acepterar den men nu vill jag att han ska stå stilla och det gör han. Men han höjer huvudet och ser spänd ut när man är på rumpan,bakbenen och prasslar även om han inte förflyttar sej utan just står stilla. Han gillar inte när man stryker den över huvudet, utan ser ännu sjurigare ut,höjer mer m.m. Han naffsar ibland efter den, när jag håller den eller den är vid huvudet jag säger till med röst eller slår lätt till på mulen, han slutar men börjar igen efter en liten stund.
Hur ska jag träna för att han ska bli helt avslappnad och lita på mej helt?
Han blir lätt lite uppkäftig och frågersätter på sitt vis och testar mej med småsaker men det är småsaker som handlar lite om ledarskapen med tror jag och han lyssnar ofta inte hur många gånger än man säger till honom.

.
Hur ska jag träna för att han ska bli helt avslappnad och lita på mej helt?
Han blir lätt lite uppkäftig och frågersätter på sitt vis och testar mej med småsaker men det är småsaker som handlar lite om ledarskapen med tror jag och han lyssnar ofta inte hur många gånger än man säger till honom.
Tid, kärlek och massa tålamod. Det kommer, jag lovar dig. Med den pappan han har så... :angel:

Tid, kärlek och massa tålamod. Det kommer, jag lovar dig. Med den pappan han har så... :angel:

Ja tålamod och en massa kärlek har jag massor utav! Kan inte få nog av den hästen!:love:
Är pappan likadan? Eller är pappan lika underbar?

Hans pappa är precis lika snäll och gosig. Han rids just nu av min dotter. (10 år)

Ja då kommer nog Phigalles snällhet från sin far. Phigalle älskar barn, mest så små som möjligt då blåser han dom i håret och lägger mulen på huvudet. Det var bla därför vi köpte honom för han gick fram till min äldste son och började gosa med honom. Han är jätteförsiktigt när dom är med.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vilken färg?

Hund, Katt, Andra Djur