Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 861
Sv: Unghästtråd...

SNÖ!! Vi har fått snö...!...och vad har inte det påverkat mina hästar???

Lilly var fullkomligt galen idag när jag skulle lina henne i skritt och trav...Blev mest galopprejs, jämfotahopp och allmänt tokigt:crazy: Tog en stund innan hon varvade ner och gick att jobba som jag tänkt men då skötte hon sig utmärkt:D...men jisses, för all denna attityd:eek:

Raketen protesterade rejält för att han blev kvar i stallet själv. Stod mest på bakbenen och försökte forcera en vägg...när han inte fick gehör vände han bakdelen till och tjurade. Jag groomade honom efter att jag tagit ut fröken i hagen och han var inte det minsta svettig så särskilt orolig är han ju inte. Bara tjurig:cool:... Han var dock lugn som en filbunke under mitt hanterande trots att fröken då inte var närvarande...lustigkurre, det där;)

Nu går dom på vallen i snövädret och ser ut att må rätt gott...:love:

Nu var det väldigt länge sen jag var här...jul och nyår har gett både mig och hästarna lite semester.

Geiser har vi släppt ihop med de andra hästarna. Han går nu med två ston och två valacker. Allt fungerar super, han sköter sig så bra och uppför sig som en gentleman. Stona är ju dräktiga, men inga "våldtäktsförsök" är dokumenterde i alla fall ;) Han har sån respekt för dem, men är sååå kär i vårt arab sto! :D

Geiser pussar på trötta Alazan
17291713.jpg

Vi har prövat på lite tömkörning, annars har vi mest roat oss med lastträning. Avbröt träningen lite då de började avverka skogen intill hagen. De går ju på lösdrift och fick höra de där skogsmaskinerna dygnet runt i två veckor, så de blev lite trötta. Härdade hästar fick man i alla fall. De brydde sig till slut inte när timmerbilar susade förbi på den lilla grusvägen och när träden föll...

Geiser mellan stona
17291710.jpg

Nu är vargtänderna utdragna på Phigalle men han har fått svamp på ena bakbenet som skall börjas behandlas idag med Virkon S. Annars så ska jag börja den riktiga inridningen nu.
Ska även börja ge honom Lusern hack och hoppas att kroppen ser lite bättre ut då överlinjen inte är så fin och han är bukig men med synliga revben.

Har en liten fråga som jag kan passa på att klämma in här. Det här med tum storlekar på paddar tex 30x32 vilket mått är vilket på padden?

En liten bilduppdatering på mina unghästar. Syrran var här igår, beväpnad med kamera;).
Lilly
Lilly_jan08_6.jpg

Raketen
Rocket_jan08_8.jpg

Bådas fina bakdelar:D
Lilly_jan08_8.jpg

Dom är så fina båda två!

Men oj vad Raketen har vuxit! Fast det var ju ett tag sedan jag såg honom...

Han växer så det knakar:eek:...Börjar ana en mer vuxen attityd i ansiktet, fölansiktet är inte riktigt detsamma längre;) Han är dock en underbar individ som är lyhörd och nyfiken. Hoppas du kommer ner i sommar så du får träffa honom igen...jag ser till att det finns fika:d

Jaaa Vi har oxå fått snö. vilken skillnad de är nu de är så mkt ljusare nu. Man blir lite gladare då. Ja min 3åring står ju med en rejäl hovbensfraktur som han fick på banan i somras tyvärr. så har jag ju fölis el han blir ju ett år nu i maj. Han sköter sig exemplariskt. Han kan man låta dottern på 9 år ta han om. Han står upbunden på gången så fin (de har han gjort sen han var 4 månader utan tjafs)
Han lyfter hovarna snällt för hovis och ja de finns inget att klaga på.
Men han har jag ju annons på. Han är en riktig goding som alltid är så lugn och gosig.:love:

Och här sitter jag med tejpat finger! :eek:

Hmm...hon måste dragit till det på nåt sätt fast jag inte kände nåt... det började värka lite o mer o mer o nu gör det asont! :rofl: Jädra rödluva! :D

Det blir dryga skadestånd det! :angel::devil::D

:eek: :eek: :eek:
Men...hjälp!

*försöker komma undan*

Du streckte dig när du gjorde kaffe efteråt!

Nåja, du får väl skicka faktura...

Nu har inte bara Phigalle bytt sina två övre framtänder utan nu är även de två fram i underkäken helt lösa och han har lite problem med att äta hö så han får extra hackad lusern nu som han äter med god aptit. Har börjat lasta honom och kört till ridhuset några gånger denna veckan.Och vipps klev han på rakt in i går utan linor men givitvis så startade inte bilen :mad:så det var bara att lasta av igen.

Har börjat longera lite i alla gångarter och spännt in honom men inte förrän på tredje dagen fattade han att han skulle stå stilla,ge efter och slappna av.
Eftersom jag fått skiftjobb så blir det att jag tränar honom ganska intensivt varannan vecka och vila varanann vecka.

Hon har förutsättningarna emot sig... förändringar på strålbenen och dokumenterad cysta på höger fram samt att hon är en tung häst i grunden. Sen hjälper det inte hur vacker hon än är... *svär en dyster ramsa*... Känns ju för hopplöst när hon bara är 4 år:(

Nu har inte bara Phigalle bytt sina två övre framtänder utan nu är även de två fram i underkäken helt lösa och han har lite problem med att äta hö så han får extra hackad lusern nu som han äter med god aptit. Har börjat lasta honom och kört till ridhuset några gånger denna veckan.Och vipps klev han på rakt in i går utan linor men givitvis så startade inte bilen :mad:så det var bara att lasta av igen.

Har börjat longera lite i alla gångarter och spännt in honom men inte förrän på tredje dagen fattade han att han skulle stå stilla,ge efter och slappna av.
Eftersom jag fått skiftjobb så blir det att jag tränar honom ganska intensivt varannan vecka och vila varanann vecka.
Men det kan nog bara vara bra för han. Tänk på att dom växer sakta. Skynda långsamt är ett bra väg att gå. Ang. tänderna. Kan du inte dra ut dom eller sitter dom inte jätte löst kanske? Vi hAde en 2.5 åring. Han tappade 7 tänder på fem dagar. Dom som satt jättelöst tog jag med en polygrip och drog ut. Men då satt dom jätte löst och han hade verkkligen ont av dom.

Idag har hans vilovecka börjat. Han har tappat en av undertänderna och han äter hö som vanligt igen. Nu är det en lös tand som jag ser iaf kvar, den går att vicka på men jag skulle tro att det inte skulle gå att dra ut den. Eftersom han äter bra igen så kommer han säkerligen tappa även den naturligt i veckan skulle jag tro.

Uppdaterar...ingen hälta igårkväll...ingen idag heller. Gick en 45-minuters promis vid handen på olika underlag och hon går rent och fint. Hon kommer att fortsätta promeneras vid handen/tömköras och ha BoT på nätterna. Funkar det som tänkt sitter jag upp nästa vecka...*håller tummarna*

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V