Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 860
Sv: Unghästtråd...

Hur ska jag träna för att han ska bli helt avslappnad och lita på mej helt?
Han blir lätt lite uppkäftig och frågersätter på sitt vis och testar mej med småsaker men det är småsaker som handlar lite om ledarskapen med tror jag och han lyssnar ofta inte hur många gånger än man säger till honom.

Fortsätt som du gör!! Du är på helt rätt spår med att träna "plastning" etc. Märker du att han blir stressad så backa lite och gnid där han är bekväm och sedan tillbaka igen. Avsluta alltid där han är bekväm.
Unghästar är lite som småbarn, man måste vara konsekvent, konsekvent, konsekvent. Sen hittar dom på ett bus och när man lagom stävjat det så blir det ett nytt.
Än så länge är vi i "lätta åldern", nästa år hamnar dom i värsta slyngelåldern och då brukar dom inte vara roliga.

En av anledningarna till att jag valde grannpojken (som jag nämde i andra tråden) är att han bara väger 35 kg men marginellt kortare än mig. Långa, smala ben och fullständigt orädd. Han fattar inte att vara rädd utan sitter bara colt på rumpan utan att klämma med benen när hästen studsar.
Skulle han gå i backen så studsar han upp lika kvickt igen utan ett spår av rädsla.
Skall du ha någon uppe på Pigalle så rekomenderar jag att du knyer fast ett litet "safety-handle" på sadeln att hålla sig i. Hornet duger dåligt om det bockas litet för mycket och du inte får stopp på det i tid.
Jag brukar använda ett bredare läderband eller ett grimskaft som jag knyter runt gullet på sadeln, företrädesvis på högersidan om hornet (eller den hand man är starkast i). Repet skall vara ganska tajt så personens hand ligger an litet mot sadeln, annars kommer det att glappa för mycket om det bockas, och det kan göra ont på kogarna.
Glöm inte handskar!

mvh Eva

Jag har haft min femårige valack på träning i Frakrike ett år.
När jag nu fått hem honom har han fått en ovana som jag inte riktigt vet hur jag ska komma åt. Goda råd emottages tacksamt.

Han går i bra form och allt. Går undan bra för vikten men varje gång jag lägger till skänkeln så piskar han med svansen.
Ser inte så bra ut i en pleasure klass.

Han hade inte det här problemet innan han for.

Har låtit honom vila en månad för att se om det blir bättre.
Har även tagit bort sporrarna men det gör ingen skillnad.

Jag har fått lära mig att detta problem är jättesvårt att jobba bort om det väl är befäst. Det gör att han är värdelös som tävlingshäst på de nivåerna som han är utbildad för.

Hjälp! :cry:

Hola,
Min första spontana tanke blev genast.. Behöver du ens lägga till skänkeln?
Hästen din kanske surar för att du är burdus och talar grottspråk helt enkelt... *funderar*

När min gamla märr är helt igång så är det big nono att lägga till foten för att skänkla. Hon blir as-sur och slänger med svansen, bettet och lite vad som.

Med henne måste jag vara artig, alltid be först med sitsen. Dvs sitta den takt jag vill ha på gångarten. Om detta skulle faljera så kan jag gå på med skänkel och förvisso kan hon göra sura grimaser men vanligen inte för då har jag bett artigt först.

Ang sporrar så har jag valt ett par mycket korta ena som inte på något sätt kan slå i av misstag.

mvh Eva

Jag tror att jag är ganska så balanserad som ryttare och rätt så fin i mina hjälper. Men det kan ju givetvis vara så att jag gör någonting fel. Det är bara det att jag ridit den här hästen i två år innan han åkte till Frankrike, då utan problem. Hur gör jag om han inte flyttar sig för vikten eller skjuter ut en bog om jag inte får möta upp med en skänkel?
Hola,
Min första spontana tanke blev genast.. Behöver du ens lägga till skänkeln?
Hästen din kanske surar för att du är burdus och talar grottspråk helt enkelt... *funderar*

När min gamla märr är helt igång så är det big nono att lägga till foten för att skänkla. Hon blir as-sur och slänger med svansen, bettet och lite vad som.

Med henne måste jag vara artig, alltid be först med sitsen. Dvs sitta den takt jag vill ha på gångarten. Om detta skulle faljera så kan jag gå på med skänkel och förvisso kan hon göra sura grimaser men vanligen inte för då har jag bett artigt först.

Ang sporrar så har jag valt ett par mycket korta ena som inte på något sätt kan slå i av misstag.

mvh Eva

Jag tror dom du att det är svårt att rida utan skänkel, särkilt i pleasure. Du måste ju samla hästen utan synliga skänkelhjälper...

En grej som har funkat för mig är att berömma massor o överdrivet varje gång jag använder skänkeln och hästen gör vad jag ber den om, även om den slår med svansen. Anledningen att den slår är troligtvis (?) att den förknippar skänkeln med något negativt.... för mkt sporre, för höga krav etc.

Jag vet ju inte om så är fallet med din häst, men jag vet att en del hästar som kommer från utlandet reagerar så.

Har de tränat in "spur stop" på honom kan det ju vara en anledning, det är tämligen vanligt också...

Man lär hästen att bromsa/stanna ju mer man trycker med sporren - i princip. Det var, och är fortfarande, ganska vanligt på pleasurehästar men ses inte på med blida ögon av de flesta domare nuförtiden, även om många fortfarande gör så. Dock är domarna på hög nivå ganska duktiga på att se spur stop.

Anledningen är givetvis att det är ett sätt för ryttaren att bromsa ner sin pleasurehäst utan att använda händerna eller sätet sa att det syns...

Jaa, man lät sig något nytt varje dag. Spur stop

Det är nog inte omöjligt att det är det som har hänt.

Jag har en känsla av att den här tränaren inte skyr så många mål för att vinna. Jag tävlade mot henne på EM 2002 i just western pleasure. Det var nästan fyrtio anmälda hästar i klassen så man valde att dela den i två heat och sedan ha ett final heat. Hennes häst blev inte uppkallad att gå vidare men rätt vad det var så hade hon lyckets smita in i finalen i alla fall.;)

Jag tror att jag är ganska så balanserad som ryttare och rätt så fin i mina hjälper. Men det kan ju givetvis vara så att jag gör någonting fel. Det är bara det att jag ridit den här hästen i två år innan han åkte till Frankrike, då utan problem. Hur gör jag om han inte flyttar sig för vikten eller skjuter ut en bog om jag inte får möta upp med en skänkel?
Hola,
Det behöver ju inte alls vara fel på din ridning, problemet är ju att du har ju fått hem en helt annan häst än den du lämnade iväg (skulle jag tro). Ett skitjobbigt läge.
Det var som sagt min första tanke.
Du måste ju rätta med skänkeln om han inte lyssnar på vikthjälperna.

Har du ifrågasatt träningen till den kända tränaren? Påstår tränaren att hästen inte betett sig likadant där? Om man nu får fråga..

mvh Eva

Hon skulle nog aldrig erkänna om hon misslyckats. (
Hola,
Det behöver ju inte alls vara fel på din ridning, problemet är ju att du har ju fått hem en helt annan häst än den du lämnade iväg (skulle jag tro). Ett skitjobbigt läge.
Det var som sagt min första tanke.
Du måste ju rätta med skänkeln om han inte lyssnar på vikthjälperna.

Har du ifrågasatt träningen till den kända tränaren? Påstår tränaren att hästen inte betett sig likadant där? Om man nu får fråga..

mvh Eva

Nej, vilken tråkig ovana han verkat få med sig hem då!!

Min första tanke som slog mig är att som Wrangler säger att han förmodligen förknippar skänkeln med något negativt.

Myckte beröm/ överdrivet mycket beröm när du använder skänkeln är nog en god ide.
Kanske backa några steg i ridningen och skippa dom högra kraven tills han är med på att skänkeln inte är något negativt igen.?

Vi ser fram emot att se er på tävlingsbanorna!! Nästa år?

Det var tänkt så....::D
Nej, vilken tråkig ovana han verkat få med sig hem då!!

Min första tanke som slog mig är att som Wrangler säger att han förmodligen förknippar skänkeln med något negativt.

Myckte beröm/ överdrivet mycket beröm när du använder skänkeln är nog en god ide.
Kanske backa några steg i ridningen och skippa dom högra kraven tills han är med på att skänkeln inte är något negativt igen.?

Vi ser fram emot att se er på tävlingsbanorna!! Nästa år?

*kl*

Uppdaterar lite:

Har nu ridit Lilly i två dagar (efter att ha jobbat henne på lina några dagar). Hon är pigg...förb*nnat PIGG! Hon ska ju skrittas fortfarande, helst på rakspår men det blir en hel del voltarbete för att få henne i lagom tempo:angel:. Raketen har fattat att det inte är katastrof att bli ensam i stallet, står uppbunden då unga hästar bör lära sig det med:smirk:. Idag var han inte ens svettig utan mer "putt" för att vi varit borta.

Känns bra att vara igång igen. ;)

Skönt väder:eek:...blir ju chockad!!! Nästan så man ser blå himmel, det är varmt och ingen nederbörd:bow:

Idag gick jag ut med bägge mina unga i grimma och grimskaft. Knatade ner i skogen och gick "off trail" så att säga. Lilly är ju van detta men för Raketen var det första gången. Han visar verkligen att det inte finns några hinder i livet:D... Över stockar, stenar, stenrösen, genom busksnår och så vidare. Han frustade belåtet och var lycklig och nyfiken. En röd skrotbil fick honom att höja på huvudet något men vadå, den passar ju verkligen inte in där i skogen:rofl:... Dryga halvtimmen gick vi där och sen fick då gå direkt ut på vallen. Dom är nöjda och jag är nöjd...men tycker faktiskt att det är läge för lite minusgrader nu:mad:

Skönt väder:eek:...blir ju chockad!!! Nästan så man ser blå himmel, det är varmt och ingen nederbörd:bow:

Idag gick jag ut med bägge mina unga i grimma och grimskaft. Knatade ner i skogen och gick "off trail" så att säga. Lilly är ju van detta men för Raketen var det första gången. Han visar verkligen att det inte finns några hinder i livet:D... Över stockar, stenar, stenrösen, genom busksnår och så vidare. Han frustade belåtet och var lycklig och nyfiken. En röd skrotbil fick honom att höja på huvudet något men vadå, den passar ju verkligen inte in där i skogen:rofl:... Dryga halvtimmen gick vi där och sen fick då gå direkt ut på vallen. Dom är nöjda och jag är nöjd...men tycker faktiskt att det är läge för lite minusgrader nu:mad:

Vadå fint väder här blåser det och regnar, håller till i Växjö, men trots det så har jag och pållen varit ute på långpromenad med kompisar. Vi var säkert ute 1 1/2 timme och hästarna blev faktiskt trötta av allt skrittande. Men jag håller med dig vill ha minusgrader så leran försvinner (fryser) så man kan gå i hagen utan att bli alldeles geggig.

MVH Ann

Det var faktiskt riktigt fint när jag var ut med mina...men, sen kom det hårda vindar igen och molnen sänkte sig även över Tingsryd:mad:

Ja fy fasen vad jag är less på detta vädret. mörkt och skitit, lillgrabben (barnet) sprang iväg och snubbla och DÖK rätt i leran+ vatten. Jag kunde inte låta bli att skratta:rofl::rofl: stackarn!:eek:
Jag har bara mockat nu i flera dagar, pratat om att sticka till ridhuset men fasen jag tappar sugen med hästar i denna årtid. sen fryser de på och blir skitknöggligt i hagarna och hästarna får ont i fötterna istället. Jag vill FLYTTA IDAG!!:bump: till spanien eller CA eller nått torrt varmt land!!:o
Lät jag gnällig!!??:angel::D Förlåt Gott folk. Jag blir sån ibland.

MAn får gnälla Gordon!!

Vad ambitiös du är Pirajan! Det du jobbar med dina nu borde jag gjort för länge sen med min unghäst.
Jag får skylla det mesta på flytten är jag rädd.

Nåväl nu är vi igång. Hon har haft sadel några gånger och promenader i skogen har börjat funka litet bättre. Vi knölar med fötterna. Hon är inte pigg på att jag filar. Där har jag igen för att det gjorde ont i somras när hon fick hålväggar och vi fick "vålda" på henne.
Hon är lite ouppfostrad, oxå sen i somras då vi hade lite väl mycket besök i hagen av folk som lät henne bära sig åt som en gris och trycka sig upp på dem.
DEt är bara att ligga i. Jag hoppas jag får lite ordning på henne nu när vi inte kan göra så mycket på gården. I sommar lär jag ju ha ganska fullt...

mvh Eva

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur