Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 861
Sv: Unghästtråd...

Hur går det för dig och Lilly?

Är hon fortfarande ohalt?

Senast ändrad av en moderator:

Så en uppdatering är väl på plats.

Har nu gått nästan en vecka och vi är ute varje dag och promenerar i skogen. Den lille killen är fortfarande vansinnigt pigg och vill bara springa. Men det går ändå helt ok. Hoppas bara att detta hjälper nu. Han markerade lite i en backe en dag så dagen efter fick han vila och sen har vi undvikit backar dagarna efter. Kör också BoT täcke på honom när han kommer in.

Nå hur går det för er andra?

Hur går det för dig och Lilly?

Är hon fortfarande ohalt?

Japp...tömkört idag igen. Utmanar lite hela tiden genom att ta ett par vändor på böjt spår och än så länge har det hållit. Hon får Blue Lotion på framkotorna efter varje arbetspass och BoT-paddar på natten. Planerat en ridtur i övermorgon och hoppas så innerligt att hon är i form för det. Arbetspassen är nu en halvtimme var gång...4 ggr i veckan. Så nu känns det iallafall att man jobbar lite häst:D

ingen kul med skadade bebisar...

var inne på ultuna idag...
det gav inte mycket, bortsett från sår, typ.
efter order att ha haft henne lindad till vi kom dit följts så syntes inte någon svullnad (själv fallet, varför lyssna på ägeren?)
men metacam gavs och skall ätas i 2 veckor för denna svullnad samt den svullnad hon fått på sträcksenan pga den långa tidens bandagering (4 veckor) och skall nu itne så banadagerad
sedan var det ju så att min lilla donna inte direkt var den lugna i boxen, hon var mer än en gång uppe högt däruppe med både hal och hovar o försökte klättra ut, o när hon inte gjorde det så sparkade hon ARGT i väggen, men stod jag med ena armen i boxen så var det bara lite vandring, men stod jag utanför så vart det liv igen, så under det braket så fick hon ett djupare sår på skadade kotan som satt lite oroväckande nära leden så bandage på det benet ändå, dock bara tills det blitt en skorpa på det benet o pga det så ska hon även äta hippotrim i 5 dagar
och sedan talade han om att om svullnaden kommer tillbaka (som den gör efter ett par timmar utan bandage) så skall vi ringa igen...kul...åka tillbaka igen nästa vecka?

ingen kul med skadade bebisar...

var inne på ultuna idag...
det gav inte mycket, bortsett från sår, typ.
efter order att ha haft henne lindad till vi kom dit följts så syntes inte någon svullnad (själv fallet, varför lyssna på ägeren?)
men metacam gavs och skall ätas i 2 veckor för denna svullnad samt den svullnad hon fått på sträcksenan pga den långa tidens bandagering (4 veckor) och skall nu itne så banadagerad
sedan var det ju så att min lilla donna inte direkt var den lugna i boxen, hon var mer än en gång uppe högt däruppe med både hal och hovar o försökte klättra ut, o när hon inte gjorde det så sparkade hon ARGT i väggen, men stod jag med ena armen i boxen så var det bara lite vandring, men stod jag utanför så vart det liv igen, så under det braket så fick hon ett djupare sår på skadade kotan som satt lite oroväckande nära leden så bandage på det benet ändå, dock bara tills det blitt en skorpa på det benet o pga det så ska hon även äta hippotrim i 5 dagar
och sedan talade han om att om svullnaden kommer tillbaka (som den gör efter ett par timmar utan bandage) så skall vi ringa igen...kul...åka tillbaka igen nästa vecka?

Fy vad jobbigt. Jag förstår inte varför vissa veterinärer nototriskt vägrar att lyssna på hästägaren. Vi är ju hos hästarna varje dag. Vi vet hur det brukar vara och vad skillnaden är. Det måste ju vara lättare för dom att lyssna ibland. :crazy:

Japp...tömkört idag igen. Utmanar lite hela tiden genom att ta ett par vändor på böjt spår och än så länge har det hållit. Hon får Blue Lotion på framkotorna efter varje arbetspass och BoT-paddar på natten. Planerat en ridtur i övermorgon och hoppas så innerligt att hon är i form för det. Arbetspassen är nu en halvtimme var gång...4 ggr i veckan. Så nu känns det iallafall att man jobbar lite häst:D

Jag har ju tyvärr ett antal veckor kvar innan jag kommer så långt som att rida. Känns lite trist eftersom det gick så bra innan med inridningen. Jag är ju lite rädd att det ska sätta sig på psyket. Han blev dock inte skadad vid ridning utan förmodligen i hagen(typ halkat).

Jag har ju tyvärr ett antal veckor kvar innan jag kommer så långt som att rida. Känns lite trist eftersom det gick så bra innan med inridningen. Jag är ju lite rädd att det ska sätta sig på psyket. Han blev dock inte skadad vid ridning utan förmodligen i hagen(typ halkat).

Fröken har inte tappat glöden för att arbeta under ryttare trots skadan. Den visade sig under ett ridpass men det har inte påverkat. Idag har vi varit ute i 40 minuter och hon går rent och fint. Är lite fascinerad över att hon inte är hovöm alls. En bit av vår fina skogsslinga har belagts med ett mycket tjockt lager med grovt grus av det kantiga slaget men det bekom henne inte alls. Fortfarande är det skritt som gäller men hon studsar iväg i trav lite då och då...högexplosiv som hon är. Fick stanna upp henne några gånger för att få henne att dämpa sig och det gick utmärkt. Nu kommer jag åter ha en lätt oro för hur hon kommer röra sig i morgon...ber om tummar för fortsatt framgång med igångsättningen;)

*kl*
Igår var första gången Tibbe och jag tränade för tränare :D gick helt ok bara att jag måste få honom att sluta pilla på mig när vi står stilla, var träning inför showmanship at halter som vi skall ställa upp i. Så nu är vi på hårdträning ;) Hoppas bara hovis kommer idag som han lovat då Tibb knappt kan gå så ömfotad är han :(

Verkar som om de är många av oss som har
skadade små pluttar just nu! INGET ROLIGT

Uppdatering om Chili:

Efter flera besök av kiropraktorn/massör så verkar
det nu som om han är helt återställd :banana:
Trots att veterinären gav upp och inte visste vad hon skulle göra :crazy:

Vi har flyttat tillbaka till Stockholm och har långsamt ca 1 mån.
Nu gått från halvtimmes skritt i ingen form till 45 min blandad träning i form.
Känns så roligt när man ser sådan skillnad.
Så snart är det till att boka in sig hos gårdstränaren :bump:
Vi ska ju tävla om 2 veckor :crazy:

Köpte även en ny sadel ( eller bytte ) och fy skjutton vilken skillnad det blev på honom.
Gick sanslöst i form i denna sadel och riktiga ryggfilér börjar dyka upp :banana:
Provade flera gånger att rida med min gamla sadel varannan dag.
Bara för att testa!
Men det gillade inte plutten! otrolig skillnad!
Vissa säger här säger ju här att det är bara att lägga på en fin märkessadel , och sedan har en bra padd så ska det inte vara några problem :crazy:
Men det gillade inte plutten! otrolig skillnad!

Har haft enorma problem med sadel till honom och är nog nu uppe i
40 ägda och provade :o Inge kul!!!!

Tyvärr är den orange ( gräslig!!!) i mina ögon.
I varje fall till en palomino!
Någon som vet hur man kan färga om den?
Kan sadelmakare göra detta?

Har även haft turen efter mycket om och men, hittat en perfekt medryttare till honom.
En av 3 som ridit honom för övrigt.
Det är ett par som har en annan häst ( som är hagkompis till Chili)
Och de brukar rida ut i flera timmar 2 ggr /v medans en går brevid.
Men nu kommer de att kunna rida båda två och jag är bara glad att plutten får komma ut.
Och dessutom betalar de och tar hand om skoningen! Skönt att saker kan lösa sig ibland :banana:

Senast ändrad:

*kl*

Idag fick min 1-åring prova sadel för första gången! Bildbevis:

Hej

Tänkte att jag skulle få presentera mig och min unghäst Corona.

19129895.jpg

Jag har aldrig sysslat med unghästar förut och suger i mig all information och tips som kan tänkas komma. Jag har haft häst i många år men nu kände jag att det var dags att prova på något nytt då min f.d häst fick vandra till de gröna ängarna. Började leta häst och var ganska kräsen från början. Jag ville ha en valack, brun inga tecken. ABSOLUT ingen oinriden unghäst. Och se hur det gick...ett sto!unghäst och ohanterad. Jag har haft henne sen juli 07och vi har blivit riktiga vänner. Allt ska nog bli bra bara damen växer!Är orolig för att hon inte blir tillräckligt hög...Följer denna tråden med spänning! Apropå allt och ingenting...Finns det en tråd för 06?

Kommentera gärna lilldamen.

Vad roligt med lite nytillskott i tråden:D
Hur stor är hon nu? (tycker redan att hon ser stor ut ;))
Hon ser jättetrevlig ut i kroppen för att vara en 06.a måste jag säga! :)
Vilka grenar har du tänkt ha henne till?

Senast ändrad:

Jag mätte lillstumpan till strax under 160 sist gång men det var nog inte en helt tillförlitlig mätning.Tanken när jag köpte häst var att jag skulle ha en dressyrhäst men jag lyckades köpa en häst med mestadels hoppblod i sig för att inte säga hoppblod rakt igenom:angel: Hon visar dock att hon har ett riktigt trevligt steg så vem vet det kanske blir en dressyrstjärna av henne:love:

Underbar tråd!:rofl:

Fröken har inte tappat glöden för att arbeta under ryttare trots skadan. Den visade sig under ett ridpass men det har inte påverkat. Idag har vi varit ute i 40 minuter och hon går rent och fint. Är lite fascinerad över att hon inte är hovöm alls. En bit av vår fina skogsslinga har belagts med ett mycket tjockt lager med grovt grus av det kantiga slaget men det bekom henne inte alls. Fortfarande är det skritt som gäller men hon studsar iväg i trav lite då och då...högexplosiv som hon är. Fick stanna upp henne några gånger för att få henne att dämpa sig och det gick utmärkt. Nu kommer jag åter ha en lätt oro för hur hon kommer röra sig i morgon...ber om tummar för fortsatt framgång med igångsättningen;)

Hur var hon dagen efter?

Vad skönt att det verkar gå bra. Vi får hoppas att det fortsätter så.

*Håller tummen så hårt att den vitnar*

Vad skönt att det mesta börjar lösa sig för er.

Att få komma ut på skogsturer är ju bara bra. Bygger bra muskler av det. Och att du hitta någon som passade er. Perfekt!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V