Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 861
Sv: Unghästtråd...

Det är bra att du kollar upp det. Hoppas att det går bra ikväll!

Det är bra att du kollar upp det. Hoppas att det går bra ikväll!

Nu har kiropraktorn varit här...

Svansen gick det inte göra så himla mkt åt, han kommer troligtvis att bära den åt sidan men får hellst inte blir värre. Troligtvis en missbildning som han hade när han föddes.

Sedan ländryggen så reagerade han starkt och det än det ena knackandet och ryckandet så ömmade han ej längre.

Värst var Atlastkotan:eek: Reagerade starkt där, blev behandlad.

Ska ombehandlas om 4 veckor.Vilken tur jag har som faktiskt beställde en tid för honom och speciellt för Phigalles skull.

Usch, usch, usch. Hittade löss på Chili den 27, vad blir det, i torsdags! Fy vilka äckliga små gynnare! Chili fick behandling och idag kunde jag inte hitta en enda lus! :banana::D:D

Så därför fick hon lite vårstädning ute i det fina vädret:
Chilihger.jpg

Chilivnster.jpg

Observera att hon här är så ren hon kan bli utan bad eller torrschampoo :cool:
Och jag har kärat ner mig i Effols pälsglans som luktar citron! :love: Hela Chili luktar citronkarameller när jag använt den! :love:

Åh hon e så söt! :love:
hehe. verkar som att lottapotta också är en fröken som gärna bäddar med maten? gör hon så om hon får hö i boxen tex?
Chili var för rolig när de hade rundbal i hagen i höstas, hon la sig på det nedrivna hösilaget och åt liggandes. :D Rätt smart då hästarna runt omkring hela tiden gjorde att det trillade ner nytt :D

:rofl: :rofl: :rofl:
Det märks verkligen att de är syskon! :D
Lotta gjorde så även med hö/silage i boxen. Nu går hon ju på lösdrift, så nu vet jag inte...:D...men hon gör så där om maten ligger fel! De goda pelletsen ska ju ätas först och skall därför ligga ovanpå lusernet! :rofl:
Idag var dock första gången jag såg henne med hovarna I maten. Förut har hon bara dunkat på däcket. Och i boxen dunkade hon rätt bra med hoven i gummimattan (då var ju maten uppe i krubban.)

Chili är inte dum hon! :D :love:

Vad roligt! :D Ja det gör det! Är så roligt att vi kan hålla varandra uppdaterade och jämföra och diskutera om dem! :)

Chili viftade jättemycket med frambenen medan hon åt i krubba när hon var mindre. Det släppte nog först i december nån gång. Undrar varför de ska hålla på så egentligen? :D

Hon bäddar och sprider inte i hö-högarna ute i hagen men om hon får höt i boxen på golvet så sprider hon ut det på nolltid. Därför får hon ha en sån där stor plastbalja (till ex vatten egentligen) som höt ligger i så hon inte kan vifta i det. Ibland lyckas hon dock vifta till hela baljan så att den välter och då sprider hon ut allt med en hiskelig fart :cool:;)

:rofl: :rofl: :rofl:
Sååååååååååå lika!
Halmbädd försvårar dock detta spridande, har jag märkt. :D

Ja, det är underbart att vi kan jämföra! :love:

Min häst är nu "friskförklarad" från sin knäledsinflammation. Nu ska jag de närmsta veckorna promenera helst runt 5-6 km varje dag i kuperad terräng (då inte på stigen i skogen utan vid sidan...) :eek:

Men men, vad gör det när det har läkt. Vad gör man inte för sina hästar! :love: :love:

Håller tummarna för att det ska fortsätta på ett positivt sätt!!! Själv har jag varit ute på en stilla (???) :angel:, promenad uppsuttet på Lilly. Hon var inte helt överens om vad "en stilla" promenad är...:smirk:...men, vi skrittade mesta delen av den halvtimmen vi var ute...nu är det bara att hålla tummarna för att hon inte blir halt igen *nervös*...men hela vägen gick hon korrekt på hovarna (inte "tåar i", alltså) och så på med Blue Lotion efteråt. Det blir dessutom BoT-paddar på inatt:cool:

Jag håller en tumme för dig. Känner igen det där med sk "stilla" promenad. Var helt genomsvettig efter första turen. Men andra dagen lugnade han sig lite.

Tack för tummen;)... Fröken var ohalt i morse:bow:. Det kändes mycket bra och hoppet stiger...*måtte jag inte tas ner på jorden igen*
biteme_nerves.gif

Hur otroligt det än låter så är fröken fortfarande ohalt:bow:. Nästan så jag vågar hoppas...

Tog ut henne på en tömkörningsrunda rakt fram i skogen idag och det gick hur bra som helst. Sen tog vi ett varv på vallen och det gick först bra...sen dök det tydligen upp osynliga tigrar i skogskanten för plötsligt gav hon sig iväg mot vallens mitt...I FULL FART!!!...*flygande Piraja, alltså*...hon blev rätt paff att jag hängde kvar:angel:...4(!!!) gånger återupprepades detta innan hon insåg att det inte gav nåt så då slutade hon "bära sig åt"...*muttrar*...Det är lite äventyr med vårrusiga 4-åringar;)

Gud vad snygg hon har blivit :love: kommer ihåg när man såg bilder påhenne som en liten lurvig bääs :D

Nu har jag ridit på Poet i 2 veckor och det har gått jättebra, fast idag tog vi en tur med vagnen istället. Jag tror det var i slutet på januari vi körde sist och då hade vi inte kört sen julafton förra året men han klev in mellan skaklarna på första fösöket och stod stilla under förspänningen. Alltså poletterna börjar trilla ned i skallen på Poet, det är så roligt att jobba med han när han uppför sig så bra.

MVH Ann

*kl*
Fick en kompis att fotografera medans jag marktränade Tibbe eller TB som veterinären tyckte lät tuffare :rofl:

19642608.jpg

Länk till albumet

Om ni ser honom i profil, vilken "grens- typ" har han enligt er ? :p
Är tänkt att han ska bli reining och kosse häst ^^

19642612.jpg

haha jag hoppades på det :p Är väldigt grön inom western, och då hans pappa är mer åt hunter hållet så vet man aldrig :P Men hans mamma är en reiner och tycker nog han är mer lik henne :P :D

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V