Sv: Unghästtråd...
Ja nån tömkörnings/longergjord behövs om du ska fixa med inspänning. Men att ha en sån på sig brukar inte bli nåt väsen alls för
Jo det är till att träna. Hur långt går du? I början är det lätt att kanske gå för fort fram och gå iväg på en jätteskogsrunda och då är det ju inte så konstigt att de små saknar sina kompisar

Man kan ju börja med jättekorta bitar iväg från kompisen, stanna och beta en liten stund (om man nu tillåter det

) vända och gå tillbaka en bit, och så vända igen och gå lite längre osv. Alltså lite längre turer varje gång!
Chili har varit lite jobbig i vissa perioder när hon "inte ser" matte. Men då har jag rannsakat mig själv och kommit fram till att det oftast har berott på att jag introducerat nya saker eller krävt lite mycket av tösen. Då har jag låtit henne vila helt från mig i några dagar och testar igen lite senare
Hehe! Hon är ju sto!

Upplever faktiskt oftast dem som mycket pratigare! Chili gillade inte slangen i början (eller ja, hon gillar den inte nu heller men accepterar den åtminstone) och det var inte lätt att ens få vattnet att nudda henne om jag försökte spola på gårdsplanen. Efter flytten till nya stället så fick vi ju tillgång till spolspilta och det var väldigt(!) mycket lättare att stå där för där kommer hon ju inte undan. hehe
För våran del var det lättare att börja spruta vatten på typ bogen eller sidan av buken och sedan sakta men säkert rikta strålen längre och längre ner mot benen. Om jag började med benen direkt så ville fröken minsann inte vara med!