Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 858
Sv: Unghästtråd...

Idag har Lotta tränat på att gå över en bom. Och så har hon duschat benen. Och så har hon gått ut på betet. :D

Här kommer en bild:

20380037.jpg

Täckesgjord är ju inga problem. Ska prova med sadelgjorden igen, det kanske bara var läskigt med sadeln på ryggen.

Men om man ska använda inspänning, var ska man fästa den då? Då måste hon ju ha nåt runt magen?

Igår gick jag ut en liten sväng med henne. Hon blir stressad när hon är ute utan Roffsen, och då märker hon knappt att jag finns.
Jag vet inte riktigt hur man gör för att bli hästens ledare och få hästen att lita på en... :crazy:
Men jag antar att det bara är att träna och träna. Men jag blir ju galen på hästarna när de bara knallar rakt över mig liksom (haha, ja nästan i alla fall).

Och igår fick lillan även bekanta sig med vattenslangen (som jag brukar duscha hästarna med). Den var läskig och det var inte alls roligt att få blöta fötter, tyckte hon.
Hon är så rolig, för hon är så olik min andra häst. Hon "pratar" mycket mer, och säger verkligen vad hon tycker. När jag spolade av hennes framhovar så blev hon arg och stampade i marken :D

*Uppdatering*
Alla hästarna går på bete. Lilly är hos syrran och jobbas hårdare och hårdare...och fortfarande ingen hälta:bow:. Hovis var där igår och snyggade till fötterna lite men det var så lite som behövdes. Hon sliter bra och jämt. Har mycket tåliga hovar:D

Grabbarna lever livets glada dagar. Njuter av solen, gräset och ytan. Shettisen kommer att bli ett muskelberg som han får slita under deras bus:p
Kompisar080502_1.jpg

*Kl*
Tibbe bus måste gå själv i hagen nu, tjejen som han annars går med brunstar kraftigt och han är hundra på att han är hingst :p och när hon kör upp rumpan i ansiktet på honom gör inte saken bättre, hoppas att han fattar snart att han inte är hingst bara :crazy: ska lastträna honom sen idag oxå, får in honom i transporten men sen är han ute lika snabbt, känns inte så bra om vi ska tävla imorgon :rofl:

åååh!! :love::love::love:
vad stor hon har blivit!:eek:
och vilken lång fin man! :love:

mera bilder, mera bilder! :banana:

Jäklar vad fin hon har blivit! Känns som att hon var ultrabebis på senaste bilden jag såg och nu ser hon väldigt mycket mer stor (läs vuxen) ut! :laugh:

Ja nån tömkörnings/longergjord behövs om du ska fixa med inspänning. Men att ha en sån på sig brukar inte bli nåt väsen alls för :)

Jo det är till att träna. Hur långt går du? I början är det lätt att kanske gå för fort fram och gå iväg på en jätteskogsrunda och då är det ju inte så konstigt att de små saknar sina kompisar :)
Man kan ju börja med jättekorta bitar iväg från kompisen, stanna och beta en liten stund (om man nu tillåter det;)) vända och gå tillbaka en bit, och så vända igen och gå lite längre osv. Alltså lite längre turer varje gång! :)

Chili har varit lite jobbig i vissa perioder när hon "inte ser" matte. Men då har jag rannsakat mig själv och kommit fram till att det oftast har berott på att jag introducerat nya saker eller krävt lite mycket av tösen. Då har jag låtit henne vila helt från mig i några dagar och testar igen lite senare :)

Hehe! Hon är ju sto! :D Upplever faktiskt oftast dem som mycket pratigare! Chili gillade inte slangen i början (eller ja, hon gillar den inte nu heller men accepterar den åtminstone) och det var inte lätt att ens få vattnet att nudda henne om jag försökte spola på gårdsplanen. Efter flytten till nya stället så fick vi ju tillgång till spolspilta och det var väldigt(!) mycket lättare att stå där för där kommer hon ju inte undan. hehe :devil:

För våran del var det lättare att börja spruta vatten på typ bogen eller sidan av buken och sedan sakta men säkert rikta strålen längre och längre ner mot benen. Om jag började med benen direkt så ville fröken minsann inte vara med! :D

Ja, han växer väldigt jämt och fint. Har inte stuckit iväg åt nåt håll än. Hoppas det håller i sig. Han är ca 135 - 140 cm (ögonmåttmätt)...ska mätas när han blir 1 år den 31 maj:D

:rofl: Ultrabebis! (Håller faktiskt med.)

:D :love: Såg det jag med! Inte beredd på det!
Manen ja... Vi får se hur den ser ut efter 23/5...

*slinker in en bild till tillsammans med en fråga*

Ser Chili ut så här hon med ibland?

20380043.jpg
20380040.jpg

20380041.jpg

(Ok, blev visst 3 bilder...men den sista var jag tvungen att ta med. Hon är ju jättelik Disneys skunk som alltid blir kär i den där svarta katten och studsar runt på små moln... :rofl: )

*kl*
Testade nya sadlen på Tibbe idag, va bara att slänga upp den honom han rörde inte en min :love: Enda va att han ville lägga sig en en gång men det fick han inte :p
20392476.jpg

20392477.jpg

20392472.jpg

20392473.jpg

:love: :love:

*kl*
nu har Tibbe och vi testat på showmanship, själva tävlandet gick vell inte så jätte bra men han var så himla cool med allt, fasst vi råkade komma dit ca 3 timmar innan vi skulle tävla så han var något less och jätte trött när vi väl skulle tävla, men han hittade inte på så jätte mycket, tror att jag träffade Piraja där med, den hadde en cob så måste varit henne, Piraja va det du ?
Tyvär så var jag så nervös så glömde be någon fotografera :p kameran fick vila i bilen istället :D

Lite uppdatering från Poet. Jag rider en till tre gånger i veckan och så försöker jag köra en gång per vecka men ibland så blir det inte så mycket beroende på hur jag jobbar. Jag rider för det mesta själv men ibland har jag sällskap och det tycker Poet om.

I måndags när jag tittade till han efter att ha jobbat hela helgen så upptäckte jag en stor bula på vänster bog, tog bild på den på tisdagen.

Bild121-1.jpg

Bild122-1.jpg

Tog också bild på den på onsdagen, då hade den blivit mindre.

Bild123-1.jpg

Bild124-1.jpg

Och på torsdagen när jag hade tänkt köra var den nästan försvunnen. Jag tror att han har fått ett getingstick, bål- eller jordgeting.

Här är lite huvud bilder från onsdagens besök i hagen.

Bild127-1.jpg

Bild128-1.jpg

Bild129-1.jpg

MVH Ann

Uppdatering:
Nu har Phiaglle nästan helt stått i två månader pga helt utarbetad matte. är fortfarande trött men måste nu ta tag i mina hästar.
Phigalle har nu kommit in i trotsåldern och vi har nu börjat med longering och lite NH igen. Uppsutten två gånger bara några minuter vardera då han tror han är oinriden:(. I mars kunde jag rida ut, galoppera på volten i ridhuset, flytta för skänkeln och lyssna för tygel tag. Tvärstanna från galopp men nu kan han varken inte tygeltag eller förstå vad skänkel, höger eller vänster betyder *suck* bara att börja om från början men så här såg han ut iaf för 2-3 veckor sedan.Kiropraktorn har varit här två gånger och rättat till länden som han var öm i ioch markerade starkt vid tryck och även atlas kotan. Dessutom så måste jag leta ny sadel till honom, har en continental montana arabian men den passar inte ingen aning vilken storlek jag ska leta efter. Det får väl bli att prova och åter prova men är det någon som har något litet förslag mot vilken storlek jag ska gå, han är ju så smal.

orkade inte förminska bilderna så ni får ta det som det är.
I1059672W718H539V20080427T184111Z.jpeg

I1059683W718H539V20080427T184113Z.jpeg

I1059686W718H539V20080427T184114Z.jpeg

ser inte bilderna :(

Om du vill ha en smal bom ska du leta efter en semi,

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur