Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 853
Sv: Unghästtråd...

*kl*

Idag råkade Tibbe och jag trava :o var inte alls tänkt, fick med ena ponnyn ut på lillrundan (tar ca 10 min i skritt) vilket han uppskattade ett tag, sen tyckte han dom gick på för sakta så han skrittade förbi, bjöd på så himla bra så ville inte bromsa honom, sen rätt va det va så började han trava :p väldigt lungt och balanserat (för att vara en 3 åring) hade inga problem alls att sitta ner på honom. Lät honom trava 4-5 steg sen bad jag honom sakta av till skritt, då kom han på lilla ponnyn som då var ca 25 m bakom :D Älskar min lilla pålle :love:

22425044.jpg

22425043.jpg

22425042.jpg

*KL* Jag uppdaterar:

Träningen fortgår av unga fröken. Har kommit framåt rejält och hon har varit samarbetsvillig och rolig att rida. I söndags skulle vi träna på ridbanan samtidigt som syrran jobbade åringen för första gången (mest presentation av att bli hanterad utanför stallet)...Lilly hade fullt sjå med att hålla koll på vad syrran gjorde med "lillan" och var allt annat än med mig. Jobbade på i skritt och trav, form och förflyttningar och hon gick emot och tittade åt ett annat håll hela tiden...i en sväng ber jag henne flytta in bakdelen lite och plötsligt gick hästen rakt upp:eek:...hann tänka "Nu får jag henne över mig"...och..."Där är ridbanesargen, den får jag nog i ryggen"...sen föll jag:o...konstaterade snabbt att hästen inte fallit utan hon stoppade bredvid på alla fyra, jag hade inte ont någonstans:confused:...kunde komma upp snabbt som attan, bestämt talade jag om för fröken vad jag tyckte om såna här tilltag, satt upp igen och jobbade klart med det jag påbörjat. Då var hon ett under av samarbetsvillighet och lyhörd som aldrig förr...så jag klappade om henne, upptäcker att handen och armbågen blöder men i övrigt klarat mig väl.

Dagen efter kändes det dock mer i kroppen och jag har fortfarande ont i vissa delar. Red igår och det hjälpte lite att mjuka upp mig.

Hon har gjort så här någon gång tidigare men aldrig så jag inte hunnit vända ner henne...gillar inte hästar som är så snabba uppåt men, jag hoppas att hon blev lika överraskad själv samt att hon fattade budskapet när jag bestämt talade om hur fel detta var...ack ja...

AJ! :eek:

Skönt att du inte slog dig värre, Rajja.. Inte alls roligt när det blir sådär.. Men skönt att höra att hon överlag är samarbetsvillig i alla fall ^^

Ja, efter själva incidenten gick hon perfekt! Perfekt form, lyhörd för minsta hjälp. Öppna och sluta gjorde hon som om hon varit högklassig dressyrhäst så damen mörkar lite som hon vill ibland. Har höjt kraven ytterligare nu och det verkar ha gett resultat. Igår gick hon iallafall inte till väders:cool:...Då var hon lite stissig i början men sen släppte hon och gick bra. Visade sen att hon var högbrunstig så det spelar troligen en viss roll...:grin:

hehe, högbrunstiga ston är ju sådär Lagom roliga ibland.. (Bewwan + Högbrunstig Fliz = på marken pyssel, lek och kel..)

Men det låter ju som om hon verkligen utveckals åt rätt håll.. fast du kanske brode införskaffa den där säkerhetsvästen ändå? liiite stötdämpning är ju inte fel, bara utifall att...

Jo...jag ska prova ut några. Kan ju vara bra att ha när det är dags för insittning av en viss Raket...fallhöjden är något högre från honom...fast jag har inte planerat att falla av:angel:

haha har du med tränat för min morsa? "Ramla av är inget alternativ!" :rofl:

neah, men skämt å sido.. lite extra stötdämpning är ingen dum idé.. och, kanske, framför allt.. om fler ser att man nyttjar dylikt så kanske Fler använder det! Positivt grupptryck lixom! :)

Ja, precis...måste ju erkänna att jag som är uppväxt under en tid där säkerhetsväst inte fanns inte har kommit på tanke tidigare. Nu hade jag tur som föll på ett bra sätt men jisses om jag hamnat på stocken och fått hästen över mig...en väst hade kunnat rädda mig i ett sånt läge:cool:

*kl*
Lite uppdateringar om Wille

har varit ute och gått med sadel och träns ett par gånger. han bryr sig inte alls :banana: Har även hängt på honom 2 ggr utan reaktion. Han e så duktig, det enda han inte är riktigt ok med är flugsprayet men det blir bättre.
22262843.jpg

I tisdags gick vi ner till Västersjön med honom. Har aldrig sett så mycke vatten på samma gång :) + att det blåste = vågor. Hoppade lätt över den torkade bäcken vi var tvugna att passera :banana: och brydde sig inte så mycke om båten som ligger på stranden heller.
Var lite misstänksam mot vågorna i början men efter 10 min var han nere vid vattenbrynet och nosade. Efter 30 min stod han med alla fyra hovarna i vattenbrynet och lekte med vattnet :rofl::rofl: tyckte nog det var rätt skoj. Så då tyckte jag att det räkte och vi gick hem!!
Är så stolt över min kille, vad jag än utsätter honom för så får jag inga stora reaktioner, utan han är med på det mesta!!
22421249.jpg

22421501.jpg

åhå, hoppas tråden lever kvar åtmionstone en månad till.... jag hämtar ju inte min panzarponny förrän 30 aug, men ja... meningen är väl lite halter och plesure i början i alla fall...och faktiskt lite reining även om jag har tänkt satsa på dressyren i första hand :angel: vi får väl se vad vi gillar bäst ihop helt enkelt :)

*kl*

Här var det dött ser jag!
Därför kommer jag och livar upp tråden med några nya bilder på min plutt (har märkt att jag bara kikar in här när jag har nya bilder att visa :o).

Hon börjar bli stor nu, lite överbyggd men annars proportionerlig tycker jag.
Men hon ser fortfarande inte ut som en reiner va? :confused:
Hon får bli reininghäst vare sig hon vill eller inte :angel:

Gators Cyberdream, 1 år och 5 månader:

fin hon blitt, fin lyster i pälsen, vackert hull o läckra muskler...
jag som gröngöling tycker hon fortfarande ser ut som en reiner!

Mest troligt är att hon är av pleasure/hunter-modell, eftersom pappan är det. Morfar är dock reininghingst, och mamman har tävlat både reining och pleasure/hunter tror jag.

Men vad stor hon har blivit! Och vad mycket mer muskler hon har satt över bogarna! :)
Har hon fått mer vitt i ansiktet? längs nosryggen? eller har hon haft det hela riden? Eller hon kanske inte ens är vit där utan ljuset spelar mig ett spratt? :o:D

Hur stor är hon nu?

Idag har jag suttit på Chili med full utrustning för första gången :)
Eller ja, hon hade inget bett utan vi använder sidepull fortfarande då hon trivs så mycket bättre då. Bettet tränar vi på separat från sitt-träningen. :)

Hade med en stallkamrat (som nödbroms) som höll chili i en longerlina ifall om att det skulle bli några problem, men det blev det inte :banana:
La först tyngd i en stigbygel åt gången med handen (har gjort detta flera gånger förut så hon brydde sig inte ett smack) och ställde mig sedan i ena stigbygeln. Chili vinklade inte ens ett öra så jag la över benet och satte mig och sadeln tillrätta.
Har ju bara suttit upp från en sockerbit innan så det där momentet med att få mycket vikt på ena sidan var första gången vi gjorde idag :)

När jag väl satt där uppe så ville Chili kolla på mattes fötter som vanligt, och givetvis undersöka de konstiga silvriga hårda prylarna som skyddade mattes fötter från en massa slickande :D Så stigbyglarna fick sig lite slick istället :D

Sedan gav jag kommandot för skritt och la till skänklarna lite lätt och hon började skritta framåt så fint! lite vingligt och med korta steg de första stegen dock. Men efter bara några steg så blev hon mer säker och traskade på bra. Bad efter ett tag om en halt och sa woah och kramade tygeln lätt, varpå hon stannade direkt. :love:

Bad sedan om skritt igen och det gick helt kanon. Skrittade ett varv runt ridhuset (gjorde en halt+igångsättning till under den tiden) och bad sedan om en sista halt och satt av där jag satt upp.

Är så stolt över min lilla bula att jag kan spricka! :love:

bilder från innan uppsittningen idag

Augusti4.jpg

Augusti5.jpg

Augusti2.jpg

Augusti3.jpg

Såhär tråkigt är det att vänta på att få gå ut medan matte fotar ;)
Augusti6.jpg

Åh, händer det något nu? :D
Augusti1.jpg

Hon börjar bli riktigt läcker din lilla Chili :d:love:

Uppdatering om min Chili:

Vi har tränat rätt hårt hela våren och sommaren.
Har tagit hjälp av en westerntränare som håller till
i vårt lilla westernstall i mellanåt.
Lämpade sig faktiskt så att hon jobbade där hela sommaren :D
Så hon red Chili när jag var tungen att jobba över ca 3 ggr i veckan.
Och sedan red jag lektion för henne 2 ggr i veckan.
Superbra gick det.

Men sen har träningen egat nere ca en månad då
jag och sambon flyttat i från varandra.
Tog hästen och flyttade hem en stund.

Men nu för ca 2 helger sedan åkte chili och jag med
de andra westerndamerna i stallet på helgträning för
Oliver Saltzman från tyskland.
Red 2 pass per dag.
Jag var tydligen helt vit i ansiktet och kunde knappt gå efter varje pass ;):crazy:
och Chili var det bara att spola av han var dyngsur :grin:
Men jag har nog aldrig lärt mig så mycket på år och dar :love:
Bara att boka om 6 v igen!

Just nu bor jag hemma i någon månad till men chili har åkt tillbaka till stallet i Stockholm.
I väntan på att jag fåt min nya lägenhet rider westerntränaren på gården honom. Går tydligen jättebra!
Ska åka dit i morgon eller på tordag och titta när hon rider.

Så här går det i full fart!

Chili tackar och bockar! Så fort gräsmagen är borta så blir hon nog riktigt snygg.
Då har vi två chilisnyggingar här på western sen :D

Vad härligt att ni har kunnat träna nu och har sluppit bakslag och skador! :)
Är ju alltid läskigt när man sätter igång efter att hästen varit krassligt, man går ju i princip bara och väntar på det ska skita sig!
Gött med en lyckad clinic! Längtar tills vi kan åka på sånt vi med! :)
Wranglan ska ju ha (har redan haft?) grooming/halterclinic vilket jag verkligen vill på men har varken bil med drag, transport och plånboken ekar tom, så det blir till att satsa till våren på sånt istället.

Kommer dock att träna för Per Larsson när han kommer till stallet hade jag tänkt. Så det ska bli spännande :)

Hur går det med sadlarna? Är han fortfarande lika bred och kort i ryggen? Eller har han förändrat sig iom muskler och så?
Tycker det är spännande det där, vet ingen som provat så många sadlar som ni ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka