Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 853
Sv: Unghästtråd...

*kl*
Har suttit på Tibbe för första gången idag :banana: han stod så snällt vid pallen så testade slänga benet över honom och han gjorde inte en min. stod still i någon minut sen undrade han var matte tog vägen då backade han lite och gick några steg på tvären tills han såg min fot :p då stannade och jag kunde lätt honpa av utan att han rörde sig. Så är så stålt och glad över lill pojken idag :love: Så nu ska han få 2 veckors hel semester, bara kraftfoder och gos :D
Då jag var helt själv i stallet så blev det inga bilder. Men lägger upp en bild från onsdags istället :D

21792959.jpg

Då har hon varit här i ett par dagar då. I början lite blyg och undvek kontakt. Men nu är hon positiv... gillar kel och kommer i full galopp när jag kommer ut i hagen. Än så länge får hon sällskapa med Pirajans Lilly.
Så småning om skall hon släppas i hop med min äldre dam. Dock vet jag att min Funny kan vara lite rabiat på nya hästar så de får nöja sig med att titta på varandra över staketet ytterligare ett par dagar.

Här är lite bilder på henne...
21816043.jpg

21821529.jpg

21815123.jpg

Ser verkligen fram emot att få kika på underverket irl. Kommer på måndag...sitter 10 timmar i bil i morgon:crazy:

Tjoflöjt Syrran,

Vad är det för häst du gått och skaffat dig? Jag är dödsavundsjuk på färgen. Jätteläcker!

*kl*
Måste bara skryta lite om min bus pojke
Har börjat promenera lite med Wille. Han reagerar inte för bilar :banana: och knappt för cyklar, lastbilar och åkgräsklippare. Det är så skönt att man slipper jobba med bil rädsla:) I onsdags introducerade jag pallen för honom (använder alltid pall när jag sitter upp) den brydde han sig inte så värst mycke om. Satten den berdvid honom och han tyckte mest att "jaha ska den stå där" så jag klev upp och klappade honom på hela kroppen och det brydde han sig inte heller om.

Och i dag la jag på honom sadlen för första gången, han rörde inte en fena utan bara vända sig om för att kolla och bita lite på den :rofl: Kan inte bli stoltare än jag är nu :bump:

Är så stolt över honom. Har ju bara ägt honom i 5 veckor och redan ser jag framstegen han gör. Han var knappt hanterad mer än till och från hagen innan och VÄLDIGT bortskämd!!!!
Lägger in en ny blid oxå
21762359.jpg

Nu har vi lite problem :p har tänkt att Tibb ska ha 2 veckor semester, men han har blivit rastlös efter bara 2 dagar :crazy: Han vill arbeta, testade bara gå lite i hagen och ba honom om enkla saker så som stanna, backa och flytta sigg, och han blev överlycklig av att få göra nått, när jag skulle gå ut ur hagen sprang han och stälde sig framför grinden då han inte ville att man skulle lämna honom. Så tänkte att om man går bara lite promenader, det borde väl gå som semester oxå :p

haha. chili är likadan!:D gick in i hagen för att hälsa på henne igår och då skulle hon promt med ut! Stod vid grinden och väntade och följde efter mig längs staketet när jag gick. Gick sedan in i hagen igen med ett träns jag skulle prova på en annan häst, tränsade honom och tränsade sedan av, då stod chili precis brevid och skulle minsann också prova tränset :D

Det är roligt med hästar som vill jobba! De är så positiva och goa! :love:

Vad han har blivit fin tibbe! Hur går det med sadeln? passar den?
Promenader är kanon! Då får de göra någonting annat en stund och det är så mycket som tränas utav bara farten :)

Idag har Chili blivit groomad.
Hon var kalasduktig!:love:
Jag klippte hovskägget och runt kronranden, tvättade ansiktet noga (spolade med slang på huvudet för första gången vilket gick bra) och hade potatismjöl på bläsen och lite lite shine runt ögonen.
Har äntligen hittat ett bra schampoo!!
Hon blev helt kritvit! Till och med gräsfläckarna på benen försvann!
Dock valde jag trots det att badda benen med potatismjöl också så att de verkligen blev kritvita. Och de blev dem! :)
Så fick hon stå på tork en stund medan jag flätade luggen. Det var väldigt långtråkigt och jobbigt tyckte Chili och satsade på att försöka putta ner matte lite diskret från pallen under tiden;)
Sedan på med massa pälsglans och conditioning spray i man & svans.
Hon blev så fin!!
Så följde en tjej som är jätteduktig på att fota med ut och tog några bilder idag också. (tack sofia! :love:) Så jag lägger in bilder så fort jag får dem.

Men usch vad det kändes motigt att släppa ut henne i hagen sen! då blir hon ju smutsig igen på nolltid ;)

ja visst är det,han älskar att få tänka :D sadlen passade honom, lite stor men han kommer ju bredda sig, har inte haft den på honom på nog 3 veckor nu så den kanske passar bättre när jag testar den igen sen :p Visst har han :love: älskar hur han glänser i koppar nu :d

Åh vill se bilderna på hur hon blev :D

vill se bilder!:bump:
vattenslang i ansiktet är något jag o min tjej måste träna på...
igår var det i princip första gången hon lämnade betet sen den 25 maj, var mycket för henne i våras, så nu har hon fått vila o ska börja förberedas inför höstens event som är 3
9 augusti amatörutställning
23 augusti unghästbedömning
13 september amatörutställning

tycker det är nyttigt att åka iväg, nästa år är det tänkt att vi kanske ska hinna med nån trail at halter oxå...men de är ju inte så¨många som anmäler sig så de blir ju inte alltid av, men jag håller tummarna iaf.

vad bra att sadeln funkar! Ska själv börja leta sadel nu men har inte riktigt råd än.. (hösilaget kostar skjortan i år! :eek:)

hehe, ja de brukar ju ändra sig rätt mycket på bara några veckor under betet! Min har fått en riktig kagge :D

Ja hans färg är skitsnygg! Det går ju verkligen att jobba upp en otrolig lyster i pälsen med den färgen!

Bilderna är fortfarande lite kvar att fixa med.. är såå nyfiken själv på hur de blev! :D

Vi har faktiskt inte tränat alls på det innan. Hon har verkligen vägrat få vatten i ansiktet de andra gångerna hon har blivit badad så jag har bara testat och sedan låtit det vara så att tvätten av resten av kroppen går bra ;)

Men sist nu så ställde jag bara in henne i spolspiltan och började spola på halsen, vidare upp på nacken och sedan i ansiktet. Visst, hon stod inte blick stilla utan höjde huvudet lite och flemade och hade sig, men det gick utan att hon blev irriterad eller uppskrämd iallafall :)

det är bra det där med att ge dem totala pauser! det tror jag verkligen behövs, även om det inte märks.
Vad roligt att ni har gjort upp en eventlista :) Ja det är verkligen jättenyttigt att åka iväg och se nya miljöer! har lite ågren att jag inte varit iväg mer med Chili :( men har varken transport eller bil med drag så det blir lite bökigt.

Hon är väl strax över året din lilla? eller är hon två? du har inga nya bilder på henne? :)

mitt troll är strax 14 månader. fick henne till 136 cm, med henne ätandes o måttade bara med en hand men...
lite hag bilder kan jag bjuda på iaf...
21965110.jpg

21965111.jpg

bonusbild från Kumla dan innan sommarlovet för trollungen:love:
21792882.jpg

fotto på den sista är Lina Lindegren

jo åka är kul tycker iaf jag o hon verkade inte helt förstörd på kumla direkt...
nej men det är ju så kan man inte åka så kan man inte, men du verkar ju jobba på bra med din dam iaf, så hon överlever nog;)

mitt troll gick o hälsade på kossor idag, och GOSH vad de var LÄSKIGA, måste jobba på den fornten om man ska kunna vara med i nån kosse clinic i framtiden...
fick inga bilder så hon satt i mitt knä eller ville hem till hagen...men nästa gång kanske...

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka