Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 851
Sv: Unghästtråd...

Jag säger som alltid.....suck:love: ...så fiiiin han är...

:rofl: Så han har redan fått sig en egen liten flock att "ta hand om"...
Då väntar vi m samma spänning nästa år, som iår...på alla QH-babysar:banana:

Nu har jag bråttom! Phigalle ska åka på sommarbete redan nästa lördag! Han är lastad för några dagar sedan med bra resultat. Stod bara där inne korta stunder och åt kvällskraften. Idag provade jag igen. Ibland gå han på bra in, ibland vill han inte alls. Minsta lilla tryck i grimman backar han med bakåtstrukna öron så det går inte att tvinga/ge tryck för då blir han förbannad. Det går ej att locka in honom för då ser han på mej och tänker-tror du verkligen att jag är så lättlurad?? Han är så otoligt smart så det är inte klokt, och han gör allt för att testa mej vad jag kommer att göra härnäst. Så nu ska jag på ngt sätt få honom att snällt gå in med hela kroppen-stanna där. Få på bakbommen,få på sidoväggen, vara fastbunden och ha lämmen stängd....hur ska jag hinna träna honom på detta innan lördag är en stor fråga. han skulle åka i Juni var det tänkt men nu blev det lite tidigare än beräknat.

Hur ska jag lägga upp träningen på ett lugnt sätt utan att han blir arg på mej och utan det blir för jobbigt för hans lilla hjärna? Kanske fodra kvällsmaten där inne på kvällarn/ Eller ska han få vila någon dag emellan? men han rör dock ej höt då han ser på mej och tänker- är du dum i huvudet? ska jag verkligen äta hö här inne???

Ska du:eek: ...det skall jag med:banana:, fast båda dagarna (hoppas jag orkar, hade hellst ridit bara en dag)
Nu blev jag riktigt nyfiken...;) på vem du är...

Jag skulle ha ridit bägge dagarna men min lånehäst blev såld (Nelson heter han) och sen går jag på ett nytt schema 1 maj och då åkte jag på beredskapen fre-lör, så jag åker hem lördag vid 12-tiden.

Jag ska låna Carmen, ett 14-årigt sto, jag har bara ridit western under det senste året för jag flyttade ut min unghäst 1 maj förra året till Lilla Pene. Ja då träffas vi nästa söndag, jag är också nyfiken på vem du är, och jag är lite spänd eftersom jag precis har fått byta lånehästen.

MVH Ann

Jamen då ses vi ju...hehe, iallafall ser du mig om du känner igen hästen;)
Lycka till med "nya" lånehästen:bow:

Jag veti katten hur denna träning kommer att gå...stackars Per...han får nog o göra med oss...
För just nu har jag en mkt "disträ" 5-åring:crazy:
Hon är som en riktig tonåring....myror i kroppen och svårt med att hålla koncentrationen på uppgiften en längre tid....
Minsta lilla grej som händer utanför banan, kan få henne ur "balans"....
Och är det inget som händer...så hittar hon på egna "adrenalinkickar"
Så här har det varit i ungefär 2v nu....
Det enda som håller hennes koncentration är en trail-bana...men det kan man ju för 17 inte hålla på m jämt...då tröttnar hon på´t, när det väl är gäller:d
Några råd, någon?

Jag tror inte det är vila hon behöver, då hon är lätt att få "tillbaka" till uppgiften...men det är nog mer jag som behöver råd....att få min "gamla" hjärna att hänga med i hennes takt...så jag ligger före och kan stoppa hennes "utflykter":idea:
Träningen idag var rent skrattretande.....jag kunde inte annat än skratta åt älendet:rofl:

Tror bara det är variation av arbetet som hjälper...hålla deras små hjärnor i arbete så dom blir trötta psykiskt mer än fysiskt;)

Vi har fått backa lite då det händer saker i munnen på lilla fröken. Kommer inte att vara med på clinicen 26-27 maj, således...har bokat in mig på alla kommande clinicar i höst istället:D

Nu jobbar vi lite lagom vid handen och småturer uppsuttet i skogen. Då och då tar vi en genomkörare på ridbanan men hela tiden bettlöst nu. Idag t.ex. fick hon skritta-trava över bommar samt hoppa över ett litet hinder...nåt hon aldrig gjort förrut annat än över stockar i skogen. Det var populärt kan jag säga och vi gör nog samma i morgon...Ska även jobba sidepass m.m. över bommarna vid handen så hon får fullt upp i den lilla hjärnan som hon så gärna använder:cool:

Ohhh så stor och snygg han har blivit !!! :love:
Känner ju inte igen vare sig honom eller Lina !!

:rofl: :rofl: Ja, jag tycker det är helkul och bara sitta i hagen o kolla unghästarnas framfart (obs när de var 2-3)...
Där var det verkligen inget fel på fantasin...iaf inte på min, när hon ville ha sig en "adrenalinkick"...:rofl:
Vi har dock inga badkar just, men såna där svarta stora kar...kan det va 50L i dom....
Men min lilla dam ställde sig, till stallvärdens förtret, direkt efter hon hade fyllt karet, men båda framfötterna i...gissa vem som svor över min:devil:
Men du...jag håller m Piraja...det är övergående...så fort jobbet börjar, så lugnar det ner sig....
Har sett nu på min iaf, att när det blir för mkt race o hyss från henne, så har hon fått jobba för "dåligt";)

Och en sak till...den väntade avkomman har samma pappa som Raizas morfar....... så det kommer att bli en kanon avkomma att jobba med;) :D

Jo... jag vet att det är övergående... Minns min nordisdam... det var mycket blod svett och tårar innan hon mognade och blev en helt underbar dam...

Det låter lovande om den väntade busen..:D Mamma är ju mycket lätt att hantera och finns det med från fadersidan också så finns det ju hopp då.. :bump:

Ja, nog är det så...eller helt kravlöst ett tag, nu när hon har "lite" problem m sig själv....
Jag vet inte vilket som är bäst:(
Jag tror inte hon är så himla gla´ i o träna på bana öt....och då gör jag det max 1x/v...resten tar vi ute....
I skogen går det ju bra....vi har ju en lite naturcorall uppe i skogen..:banana:
Idag tog vi en barbacka skrittur och hon var som vanligt pigg o gla´ utan något som distraherade henne...

Ja, se det där m tänder...det är ett kapitel för sig nu när de är unga...
Vid 3 hade Raiza problem då att hon fällde inte dom som hon skulle, så tandis fick dra ut 4st framtänder + vargtänderna...sen har det gått bättre...bara lite vassa kanter nu i jan, men som hon inte visat något om....däremot fick jag hjälpa henne av m en hörntand förra året, den lossnade så att det blev en vass kant mot läppen o sår av det...

Men jag rider ändå bettlöst ofta....tycker hon går bra på det även i markarb....

Ohhh så stor och snygg han har blivit !!! :love:
Känner ju inte igen vare sig honom eller Lina !!

Hihi...säger inte det dig något då...att det är dags för ett besök snart! :D
Har lagt ut en liten filmsnutt på emil nu (egen tråd)! Kass kvalitét men ändå, mest på skoj!

Ok Peppan, nu vet jag ju förstås vem du är. Himla snygg sadel.
Hur går det för er med er och era hästar?
Här går allt med unghästen väldigt bra, hon är helt underbar. Och min Tabby ska föla inom ett par veckor hoppas jag.
Björn ska börja rida in Assie nu i dagarna, spännande. Men hon är ju så cool så det går nog bra.
Var till Stina idag och kollade på ko träningen, ser så himla roligt ut. Längtar tills vi kan vara med. Men det är ju en stund kvar förstås...

Spännande med inridning! Jag och min bebis har kommit så långt nu att vi har börjat galoppera lite (han är 3 år). Fast det är svårt att svänga i galopp... I jog svänger vi hur lätt som helst för bara vikten, men i galopp blir det stoora svängar! Han har inte riktigt fattat galoppen än, med andra ord, ha ha ha!

*kl*

Nu är hon hemma! Äntligen hemma efter att ha varit borta sedan i juni förra året. :bump:

Hon har inte varit utanför hagen (mer än för verkning straxt utanför staketet varannan månad) sedan i september.

Jag gick in i hagen och ropade men det gick trögt, hon kollade läänge. Sedan gick jag några steg mot henne och hon valde att gå mig till mötes.
Jag öppnade upp och höll fram grimman och hon körde ner huvudet ca 5 cm ner i den så jag kunde fösa den över öronen. Sedan gick hon så fint bakom mig, ur hagen. Förbi andra hagar, stall och till gårdsplanen. Ganska långsamt gick det för hon ville titta. Och det fick hon.

Fram till trailern (lånade en utan mellanvägg eller bommar, min är på rep) som hon inte känner igen alls. Stannade, tittade. Jag tog ett steg upp, hon tog ett steg upp, tittade lite till. Jag tog ytterligare ett steg och hon bara hängde på och traskade rätt in.
Åhhh vilken gooo häst :love:

Lite oroligt körde jag hemåt men hon stod fint, stegade om lite bara.

Väl hemma, avlastning lika okomplicerat. Sedan åkte huvudet upp. Så tog hon sikte på backen upp till oss och det var bara att hänga med för hon hade jättebråttom hem. Det var så himla tydligt att hon kände igen sig. Det syntes på hela hästen. Hon gnäggade hela vägen upp till stallet. Jag blev minst sagt rörd.

Sedan släpp till mamma i hagen. Nosade lite på varandra och jag som fruktade att mamma skulle ställa upp sig fick på moppo. Mamma hade ingen lust att vara mamma utan bar sig åt som värsta surmärren. Pep och jagade sin dotter några minuter som för att sätta henne på plats.

Efter kanske fem minuter så ställde sig mamma att äta hö och tittade på lilla Too med mild blick och lixom bjöd in henne att komma och äta. Då vågade sig Too fram, försiktigt. Sedan åt de i samma hög.

Det blev inte så mycket gjort igår. Bara kliade henne över hela kroppen, det är bra med tanke på att hon inte är hanterad i någon omfattning sedan förra året. Hon har ganska mycket småskorpor lite varstans. Som det kan se ut när de gått i en unghästlösdrift. Jävligt skitig.
Jag får slita för att få henne presentabel.

Men jäklar vad hon vuxit. Det syns extra tydligt nu när hon står brevid mamma. Hon är så vacker. Min bruna lilla häst :love:

mvh Eva

Då slänger jag in min lille kille då! :bump:

9641264.jpg

9641268.jpg

9641411.jpg

9641415.jpg

Denna lille kille heter Gators Leaguer, född 2004 och är efter Docs Leaguer och undan Gators Mercedes.
För närvarande något tunn.
I ridningen går han bara bättre och bättre! :banana:

Ååå vad roligt för dig/er Eva...att bäbisen kommit hem igen:bump:

Efter att min nu 2 åriga quarter varit skadad en massa är vi nu igång igen:banana:

Förra onsdagen blev han valack så har ingen hingst längre;) Vi har varit ute och promenerat en hel del och han sköter sig exemplariskt!

För några dagar sedan hängde jag på honom med hela min vikt utan att han brydde sig. Idag satt jag upp på honom helt. Han stog och lyssnade lite vad jag gjorde sen var det hur lignt som helst igen. Det var så kul:) Är så sugen p att rida så det står nog inte på förrän han går att ridas på:banana:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka