Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 852
Sv: Unghästtråd...

Ja visst är hon!

ja hon är ordentligt hög bak! Vi brukar skoja om att hon ser ut som en groda. Med jäääätelånga grodbakben:D
Sist vi mätte henne så var hon 130cm i manken och 136 över baken. Men det har nog ändrats en hel del nu skulle jag tro. Måste mäta igen!

Helloo!

Tänkte höra mer Er nu inför kommande hästköp :) Skall köpa ett sto född 2002, som redan fått ett föl för ett år sedan ungefär!
Finns det några nackdelar med att hon fått föl så ung? Hon var iallafall en mycket bra mamma och fick en fin liten hingstbäbis!

Väntar ivrigt på svar :D:banana:

Hej alla! Tänkte med detta med att sitta in och sedan rida in unghästar vid vilken ålder? Det verkar som dom flesta vid klassisk ridning gör det våren då hästen är 3 och dom flesta som har quarter/paint gör det på våren när hästen är 2 år. Har även hört att araber ska vara 4 år.
Pratade med en tjej som rider western att jag inte skulle sitta på Phigalle (arab) förrän när han var 4:a medans en westerntränare sa att det inga problem var att sitta in i sommar:confused:

Ja alla har väl olika teorier och det är svårt att veta vad man ska lyssna på och självklart så beror det väl på hur dom är utvecklade mentalt och fysiskt. Men hur märker man ändå på hästen att du är det dax?

Man får lyssna lite till magkänslan;)... Welsh coben satt jag på i december och har ridit henne regelbundet under våren varav 2 ggr för tränare. Slutade rida henne nu då hon byter tänder och kommer att ta upp det igen i höst. Nu får hon dona vid handen lite, lastträningar och lite studs över småhinder...ja, lite lek så där. Hon blev tre i år.

Halvblodet jag red in som fyraåring tror jag inte man skulle ha suttit på tidigare. Blev mest att jag satt in den killen som fyraåring och sen red hin honom som femåring.

Jag sitter/rider in min 2 åring nu enbart för att han ska bli van det, inte för att börja träna honom.

Börja träna och tävla kommer jag inte göra förrän nästa år då han är 3. Nu lär jag han bara grunderna så får han gå på bete i sommar och sen till hösten träna lite allt möjligt utan att arbeta honom under sadel.

Men när och hur man börjar med dom är väl upp till en själv;)

Visst e det skillnad...om inte annat så på pälsen....jättesöt är hon.
Men det lät inte så himla mysigt m mask o lusangrepp:eek:
Är det vanligt på lösdrift?
Vad var hon för ras?

Jag har fått lära mig en gång att löss det får nästan bara unghästar och det beror inte på att man sköter dom dåligt. Mask har ju unghästar mest det har jag upptäckt på våran lösdrift.

MVH Ann

Men har du väl ändå skrivit fel... Inte kan hon vara född 2006 heller.....? :eek:

mvh Eva

Phui!
Jag tänkte väl... Jag gissade på -04, men ack så fel..

Välkommen in i tråden i alla fall!

mvh Eva

Hola Apollo 13,

Näe, jag har ju inte det! Pinsamt men sant :crazy:
Ligger efter med allt just nu känns det som. Ridning, träna unghäst, tom att läsa/skriva på buke....

Bilder och lite uppdatering kommer. Jag looovar!

mvh Eva

Eftersom ingen har svarat dig passar jag på.. :p
Jag är väl kanske inte den mest erfarna och duktiga här, men jag tror inte att det borde ha varit skadligt för henne, för hon bör väl ha varit 3 år när hon blev betäckt om jag har räknat rätt? För typ 20 år sen och längre tillbaka var det ju vanligt att ta föl på hästarna när de var 3 år, och sedan rida in dem. Man tyckte det var bra att de hade haft ett föl tidigt, innan de gjorde "karriär" för att de skulle ha lättare att föla sen när de blev äldre eftersom de hade erfarenhet av det.
Jag skulle inte tro att det är skadligt för hästen, vildhästarna måste ju oxå ha fölat tidigt? Många äldre "hästgubbar" som jag har pratat med anser att hästarna blir mkt bättre i temperamentet efter en fölunge.

bara lite funderingar /Liam_

Hola allesammans,

Vill bara säga hej och välkommen till de i tråden som hoppat in på sistone.
Sen måste jag säga att jag är impad över vad alla jobbar med sina hästar.... Jag har läst men inte skrivit så mycket. Duktiga är ni. Grattis till lastträningar, tävlingar, allmän träning och ridträningar. Själv känner jag mig lite lusig som inte jobbat knappt alls med min...

Men nu skall jag skriva.

Nu har damen varit hemma en vecka. Nu kan hon stå hyfsat stilla på gången och jag får borsta henne överallt. Hon bråkar lite om fötterna men marginellt.
Hon är mycket social i hage och stall. Men vill inte finna sig i att hålla undan när man kommer med höpåsen. Har utmanat lite och rest sig vilket jag kväser genom att gå på henne.

Bilder från idag
too1.jpg

too2.jpg

Nu mäter hon 138 över manken och 144 över baken. 3X0 i skor, alltså hon är ju inte skodd men det är den storleken hon är just nu (Mustad).

mvh Eva

Jag har fått lära mig en gång att löss det får nästan bara unghästar och det beror inte på att man sköter dom dåligt. Mask har ju unghästar mest det har jag upptäckt på våran lösdrift.

MVH Ann

Nämen tjena Ann...
Tack för senast...trevligt o ha fått ett ansikte på en "bukefalist"...
Hade du träningsvärk?
Vi hade en del:rofl:

Ang löss o mask, så det 1a vet jag ju, men inte lössen...du vet inte vad det isf skulle bero på?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka