Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 866
Sv: Unghästtråd...

En "vanlig" unghäst som grundtränas och rids in brukar inte vara så svår att jobba med även om den har fått ledigt länge efter träningen. Det brukar kunna gå gsnka fort att komma upp på den igen också. Han låter inte alls färdig för det.

Kul att höra.. För nu när jag satte mej upp på Skip, nästan ett år sedan han senast reds, så var han precis lika dan som när jag slutade i maj, förutom att de saknas en massa muskler...:D

Kul att höra.. För nu när jag satte mej upp på Skip, nästan ett år sedan han senast reds, så var han precis lika dan som när jag slutade i maj, förutom att de saknas en massa muskler...:D

Det blir så när man har gjort ett bra/rätt grundarbete! :)

Men du har ju kontakt med tränaren och borde kunna få svar på dessa frågor, vilket du säkert också har! :)

Lycka till med träningen.

Har nu pratat med inridaren-min tränare. Och han var tydligen sjövild och mkt hingstig när han kom på inridningen. Kräver mkt arbete men har stor potensial. Phigalle ska vila från ridningen till kiropraktiorn varit här och jag sak köra på som vanligt med Ricky tills vi blir mogna för att våga oss iväg till ridhuset och testa honom lite där. Ska börja med lite promenader och kolla hur han är med trafik innan vi vågar oss dit.

Ricky kräver mkt tålamod skulle jag tro.

Tyvärr gick kameran paj på haltercliniken i lördags så inga bilder blir tagna på Ricky nu tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Goshica så duktiga ni är!
rikigt kul att se!

nu har Izaar min tävlingshäst om 4 veckor gått o blitt halt o svulle han oxå, vet. misstänkte stukning + hovböld så nu står han i sjukhage...
syria fortfarande svullen men o halt.
vet. var ute idag o kollade på syria oxå när de ändå kolla på izaar, tyckte jag skulel fortsätta med bandage, men hon kan fortsätta gå i stora hagen.

för övrigt har vi tänt upp rishögen i hagen och det var ju ryggist intressant för den nosiga åringen, kunde inte hålla sig ifårn trotts att det roligaste var ju att gå så nära man vågarde o sen kasta sig åt det andra håller o rusa bockandes därifrån, många gånger...kul hade hon iaf, o pärlan o izaar bara tittade på stojjan o suckade vidare.
kanske kan bli tornerspels häst om vi vänjer oss vid eld såhär tidigt ;)

*slänger in en liten bild*

19223725.jpg

Lotta busar i hagen

*KL*

Uppdaterar lite.

I torsdags tog jag och Tucker första galoppen ute i skogen. Gick efter en lätt uppåtsluttande backe, travade lite och manade på honom och han galopperade så fint så fint så:) Kändes skitkul!

Han är verkligen helcool lilla grabben! Inga fasoner, trots eller någonting alls. så kul:)

Uppdatering om Chilisen :)

Vi har nu flyttat tillbaka honom till stockholm.
Verkar som om han är bra nu efter besök utav kiropraktorn.
Men efter så här många månader stående så tar vi allt lugnt och
sakta. Matte är mest orolig hela tiden ;)

Och det går så bra!!!!!
Han kommer i håg allt. måste till och med lugna ner honom så
han inte tar i för mycket så här i början.
Bara skritt o trav i 30 min som gäller än så länge.

Och ny sadeln har han fått också. Har säker haft en 40 sadlar just nu.

Men vi är så glada att vara tillbaka. Och nu fick jag veta att vi kommer att ha en westerntävling här på gården i slutet av april.
Gud vad roligt!!!! :banana::banana:

Åh det var längesedan jag såg bild på Lotta! Vad stor hon är! Eller ja, har blivit! :)

Och vilken hjärtrumpa! :love:

Lite nya bilder på Chili:
Chili203.jpg

Chili303.jpg

Chili403.jpg

Chili03.jpg

Någon som har ett bra tips på hur fasen får man hästen att ha öronen framåt vid halterträning? ;)

Nu (idag och imorgon) är det kossekurs i stallet så i halva ridhuset huserar just nu ett gäng kor! Ska bli mycket spännande att se hur Chili reagerar på dem imorgon. Tänkte gå in med henne och så får hon kika och hälsa och lukta i sin egen takt. :)

ignorera rudolf med röda mulen till höger på de 2 sista.. ;)

Senast ändrad:

Nu börjar mamma lysa igenom! :love:

Ha en liten tändare i handen som du har nedskruvad så att det bara pyser lite ur den när man trycker ner knappen. Eller om hon har nåt favvo godis du kan hålla framför näsan. En del funkar det att blåsa på.

Nu har jag börjat lite smått att träna Poet igen, igår skrittade jag en liten runda på han i skogen tillsammans med en kompis. Idag red dottern på han när vi var ute på samma runda och det gick kanonbra.

En liten video på början av promenaden: Poet

Det är maken som filmar och han tycker det är roligt när hästen skiter.
MVH Ann

Senast ändrad av en moderator:

Du...vad vuxen (mogen) hon börjar se ut om huvet! :love:
Och i flera andra ställen på kroppen!

Plopp plopp plopp!

:love: :bow:

Vad bra! är alltid roligt att se bilder på henne!
Oh vad spännande! Har du mätt redan kanske? vad var hon?

Ja visst gör hon! huvudet har börjat bredda sig också och hon börjar se lite mer kvinnlig ut eller vad man ska säga. Inte så mycket bebis/flick/bus-look :D

Tänk efter sommaren! :love:

hehe! Vad bra! För hon är så fin! :D

Ska testa det där med tändare! Godis kan fungera också men undviker helst det in i det sista ;)
blåsa funkar inte (har testat=mycket upprörd fröken som undrar vad f*n jag håller på med=bakåtslickade öron):rofl:

Vad bra! är alltid roligt att se bilder på henne!
Oh vad spännande! Har du mätt redan kanske? vad var hon?

Ja visst gör hon! huvudet har börjat bredda sig också och hon börjar se lite mer kvinnlig ut eller vad man ska säga. Inte så mycket bebis/flick/bus-look :D

Tänk efter sommaren! :love:

Alltså...honkommervaradöläckereftersommarenochdumåstemåstemåstemåstevisahenne!

:D

För övrigt glömde jag mäta.
Blev så GLAAAAAAD över att Lotta var så duktig!
Vi la på henne täcke idag för första gången. Lotta var som om hon alltid haft täcke på sig! :banana: :bump: :banana:

:love:

Och det funkar hur bra som helst att ha henne ute på lösdriften (dvs trots att mamma är i stallet och i annan hage)! :banana:

Får mäta imorn. :D

hehe! Vad bra! För hon är så fin! :D

Ska testa det där med tändare! Godis kan fungera också men undviker helst det in i det sista ;)
blåsa funkar inte (har testat=mycket upprörd fröken som undrar vad f*n jag håller på med=bakåtslickade öron):rofl:

Faktum är att Chili är finare än jag trodde :o men hon har fått looken helt efter mamma, iaf om man tittar på de bilderna!
Hon kommer stå bra om du visar henne i år!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka