Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 851
Sv: Unghästtråd...

*knapplån*
Lite uppdatering härifrån!
Igår var vi ute med latina själv, ingen trygg ledr häst och bara en som gick med och ledde!
Började i paddoken där vi tränade lite på att svänga, stoppa och sen gå framåt igen! Gick super!:)
Sen var vi ute på lilla skogsrundan, vilket var lite läskigt tyckte hon då hon inte är så förtjust i att va ute i skog och mark själv, hon slängde sig en gång för ett osynligt monster men det var allt! i slutet travade vi ca 150m vilket gick jättebra!:banana:

Idag var vi ute med Amie, började med lite markarbete i paddoken, där hon ägnade 10 min till att bralla runt, när hon lugnat sig gick vi en bit tils vi kommit över dom öppna betesmarkerna och in i skogen, där jag kunde sitta upp, vilket gick utmärkt!;) Sen bar det av över stock och sten och fort går det, det märks att hon fick en 9 på skritten den är snabb, lätt och bekväm:d
när vi kom ut på grusvägen igen fick hon lugnat ner sig och lunkade på riktigt långsamt till ledarnas glädje, sen bar det av in i skogen igen, där vi självklart blev lite vilsne, brant upp, brant ner, en av ledarna gick in i en liten gran och blev liggande kvar där... helsnurrigt, men väldigt kul att åskåda från hästryggen:rofl:
Sen bar det av hemåt, med en svettig Amie.

Nu får dom båda ta det lugnt några dar så får vi ser hur det blir i slutet av vekan!;)

Hej, kul med en tråd om unghästar.
Jag var iväg till Grevagården och visade vårat två åriga quarter sto. Blev trea på amatör och femma på open. Första tävlingen för både henne och mig. Lite läskigt var det, det är en stoor tävling.
Ganska galet och impulsivt hade inte tränat någonting bestämde mig två dagar innan,tränade några gånger, groomade och åkte iväg. Hon är en sådan pärla. Sist vi var iväg någonstans var sensommaren förra året.
Hon skötte sig så bra våran lilla bebis. Hon år super cool.

Igår hade hon sadel på sig för tredje gången och ute och gick. När vi kom hem så hängde husse på henne och efter en liten stund så satt han upp på henne hon bara tittade lite.
Men hon är ganska van att någon sitter på henne för våra två minsta barn brukar få sitta på henne då och då. Hon har ett sådant temperament och förtroende för oss att vi vågat göra så. Barnen är 4 och 7 år gamla.(håller givetvis i barnen)

Brukade ha med henne som handhäst ibland när jag red min andra häst, men nu ska den föla om ett par veckor så jag rider henne inte längre. Men någon härligare , socialare och trevligare unghäst har jag aldrig stött på. Men det är den fösta quarter unghästen jag haft kontakt med. Bara varit halvblod och fullblod innan.

Tänkte börja träna henne på showmanship nu inför Bökeberg.
Ska tävla henne i halter och showmanship at halter där.
Någon mer som ska dit?

Ticka & CindyLou:

Macke & jag tackar för fina kommentarer! :)
:bow: :bow: :bow:

Ett snabbt inlägg......

Igår gjorde lilla fröken ett riktigt fultag...flög åt syrran när hon vände ryggen åt efter att ha delat ut kvällsmaten. Rena turen att syrran har en intuition som är alert så hon var med och kunde markera mycket tydligt att detta nu var ett övertramp av stora mått:mad: .

Idag tänkte jag då utmana fröken lite, men hur jag än pressade och jobbade henne på linan gjorde hon inga fulheter alls. Var min lilla raring hela vägen. Syrran kom sen och kikade på oss, följde oss in sen och så donade syrran med henne i stallgången utan minsta lilla tendens till tjurigheter. Får hoppas att det var ett tillfälligt misstag av en tjurig unghäst som inte vunnit med ett enda tilltag så här långt...:cool:

...hon är alltså på plus fortfarande:love:

Jag funderar på att börja rida på bettlöst alltså sidepull. Dels för att hon inte riktigt verkar trivas med bett och dels för att förfina mina vikthjälper och neckreiningen.
Någon som har erfarenhet att gå från bett till sidepull på unghäst?

Vilken liten busa! Tonårstrots är sååå roligt...NOT!:D

*kl*

Jag vill tacka alla som kommenterat min svarta herre.

Nu har han fått gått ett par dagar för att tänka lite. I slutet av veckan tänkte jag longera åter igen.

Det är kul att läsa om alla unghästar och deras framsteg. Det ska bli jättekul att följa er :)

Igår gjorde lilla fröken ett riktigt fultag...flög åt syrran när hon vände ryggen åt efter att ha delat ut kvällsmaten. Rena turen att syrran har en intuition som är alert så hon var med och kunde markera mycket tydligt att detta nu var ett övertramp av stora mått:mad: .

Kan inte låta bli o kommentera lite här , trotts att jag inte har en sååå ung häst som ni (trotsig 5åring:D )....men exakt så gjorde min lilla "diva" när hon var över året....men då var det stallvärden som blev testad....men det gjorde hon inte om sen:angel:

Peppan och B Cool,

Välkomna till tråden med era pållar! Själv har jag inte min hemma ännu så jag får väl fortsätta att läsa om era och de andras underverk så länge...

Inget Bökeberg för mig. Men lycka till med din B Cool, du får rapportera mera här allterftersom!

mvh Eva

Tack Eva!!!!

Haha.......ja..det ska bli kul och se vad han gör nästa gång.

Ja..min tanke var väl lite åt det hållet,,att han skulle får vara lös med sadeln på sig..så han liksom kunde få krumbukta av sig och se att den inte är farlig...men det kanske är fel sätt?
Många använder ju sig av en rundcorall och jag tänkte att detta var ungefär samma sak.

Men...tar gärna emot tips :)

Är lösdrifthallen säker? Alltså hyfsat stor så ni får plats båda två? Det går att stänga igen så ingen annan häst kommer in/han kommer inte ut? Framför allt att han inte kan skada sig på något.
Går det att skärma av ev hörn så han inte drar och ställer sig i dom?

Är dom grejjerna ok så varför inte. Det viktiga är ju att provocera fram rörelse på ett ställe där det är säkert för både häst och människa.

Meningen är ju att han skall försöka bocka av sadeln nu och lära en läxa. Inte dig om ett par veckor när du sitter upp.

mvh Eva

Vad kul att höra att det flyter så bra Golden_Tinka!

Grattis!

mvh Eva

...hon är alltså på plus fortfarande:love:

Hahaha! Den hästen kommer alltid att vara på plus! Jag börjar misstänka att hon är precis den sort som du behöver för att det skall vara en utmaning...?

Det fina med dom som har huvud för sig själv är att de blir outstanding om man får dem att arbeta med sig.

mvh Eva *längtar till juni*

Jag funderar på att börja rida på bettlöst alltså sidepull. Dels för att hon inte riktigt verkar trivas med bett och dels för att förfina mina vikthjälper och neckreiningen.
Någon som har erfarenhet att gå från bett till sidepull på unghäst?

Inte på unghäst men väl på äldre hästar och det har bara varit positivt. Mycket positivt.

Jag brukar rida mina i sidepull tills de blir ca 4, därefter introducerar jag bett.

mvh Eva

Tack Eva, jättetrevligt att Du hälsar oss välkomna!

Jag tror faktiskt att B Cool och Peppan tillhör samma westernklubb, dvs Gota Western Riders. Westernsverige är inte särskilt stort ibland.

Igår var Peppan och jag ute på vår 2:a uteritt någonsin - det gick riktigt bra. Peppan är lugn men jag är lite spänd, det var några år sedan (9 år) jag red unghäst sist och då var jag ju dessutom ett par år yngre och mycket modigare!

MVH/Carina

Hola Carina/Peppan,

Klart du är välkommen! Känner några trevliga människor i Göteborgstrakten (kanske blir det flera nu iomed tråden). Fast sist jag var där på tävlingar fick vi lifta hem. Vår bil blev totalt mosad av en husbil....

Nåväl, vi sitter i samma båt. Börjar oxå bli lite äldre=mindre modig. Jag är nog ännu harigare nu efter sista ungen som sladdade in straxt innan jag fyllde fyrtio...

Sist jag red unghäst kontinuerligt blir nog 2001-2002. Får väl rida mycket nu så balansen och "ärselkänslan" finns där när det är dags i sensommar/höst.

mvh Eva

Kan inte låta bli o kommentera lite här , trotts att jag inte har en sååå ung häst som ni (trotsig 5åring:D )....men exakt så gjorde min lilla "diva" när hon var över året....men då var det stallvärden som blev testad....men det gjorde hon inte om sen:angel:
Din är fortfarande unghäst, så ni platsar absolut i tråden!

Du skall ju tipsa oss andra om hur du löst olika problem! Och peppa oss när det går dåligt!

:bump:
mvh Eva

Dom är ena små rackare stundom...mer än man önskar ibland. Den tränaren som red in Lillys mamma varnade för Lilly redan när hon var föl...menade att det inte var en häst som "vem som helst" skulle jobba med. Jag kan tro att han hade rätt...:cool: .

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka