Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 851
Sv: Unghästtråd...

Vad fin han är:love:
Jag har en fråga, eftersom jag inte är så van vid körutr, så har jag funderat på det där med hur högt selen skall ligga fram på hästen...
Det enda jag helt säkert vet är att min häst älskar att bli körd:banana:

Ligger din sele för högt?
Eller ligger min för lågt?
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Raizakrs-06002.jpg

På den första bilden ligger min definitivt för högt, men det var första gången han hade rockarden bakom sig. På den andra bilden är det lite svårt att se eftersom bilden är tagen lite nerifrån. Han är lite svår att ställa in för baken är bredare och framänden är smalare så däckelgjorden blir för löst spänd även om den inte ska spännas så hårt som en bukgjord om jag sänker bröstan.

För mitt öga ligger din sele bra, du verkar också ha en gammal rockard. Jag har precis beställt en baksele till min, det har varit lite svårt att hitta en i en någorlunda prisklass. Jag måste ju ändå köpa helt ny sele om ca 1-2 år, för han kommer att växa en del, plus en westernsadel det blir många sköna slantar där.

MVH Ann

Hola BonRiaz,

Får jag lägga mig i?
Jag tror inte att jag skulle vilja sätta hennes sele högre upp. QH och Paint är ofta lite lågställda med annan halsansättning än många andra raser så risken blir att den trycker mot halsen.
(Fick sela lite längre ner på min VTR avkomma än kompisen på sin arab)
Har du någon bild helt från sidan? Jag inbillar mig att det är lättare att se då.

En fråga oxå, kör ni ofta? I sådant fall, har du funderat på draglinor och baksele?

mvh Eva

Drag linor fungerar inte på min rockard eftersom axeln sitter bakom fot- och benskyddet, den fungerar lite mer som en sulky. Annars hade jag nog haft det med, har en större fyrhjuling och där blir det hela köret. Just nu kör vi 1 - 2 ggr/vecka och inga långa sträckor eller kuperat och som jag har svarat tidigare så kommer en baksele om ngn vecka eller så.

MVH Ann

*kl*

Jaha..ännu mer att berätta ;)

I dag har "bebis" longerats återigen....med sadel :eek: :D .
I dag var också första gången han hade sadeln med sadelgjord åtdragen runt magen och första gången på sig i rörelse. Det gick förvånansvärt bra. Lite hopp blev det förstås men det hör ju till.

Jag ska erkänna att jag fick hjälp med det här då jag *harkel* är lite skrajsen för när det har med bock och sånt att göra. Men..nästa gång är det jag som fixar det själv:D

Åååå tack, det lät bättre, men jag är evigt tacksam att du ritade oxå;)
För när jag började läsa, så var det himla svårt o se det framför sig, hur du menar...
Jag som inte är så himla tekniskt lagd, speciellt när det gäller just körutr/körning.....
Men nu så, har slanten trillat ner... Jipii, jag fattar...:bump:

Ånej, jag tog inte det du skrev som kritik, utan mer kritik till mig själv...blev förskräckt över att jag kanske "skadat" min bäbis av okunskap....
Tyvärr, har jag nog samma problem som annkristina, vad gäller o sätta på svängel, men baksele kan jag ju köpa till selen...
vagnen är inte min heller och jag vill egentligen ha en som man sitter högre upp på, så jag slipper sitta där o lukta på hennes "fisar":D
Så jag håller på o kollar runt, för jag vill verkligen vidareutb oss i körning....
Hon är som skapt för det....hon gjorde skänkelvikn m vagn bättre än med mig på rygg....men det är klart, vagnen gör ju som hon vill, inte jag...
Jaha, har VTR anlag för körning, så har hon dubbla sådana då, ty hon har ju 25% NF kvar i sig och de kördes in hos uppfödaren...
Och när vi började m inkörning, var det som om hon inte gjort nåt annat i sitt tidigare liv...
Som vanligt tog det 3x att lära sig...
Jag använder samma kommandon som vid tömkörning och under inridning...funkar kanon

Åååå tack, det lät bättre, men jag är evigt tacksam att du ritade oxå;)
För när jag började läsa, så var det himla svårt o se det framför sig, hur du menar...
Jag som inte är så himla tekniskt lagd, speciellt när det gäller just körutr/körning.....
Men nu så, har slanten trillat ner... Jipii, jag fattar...:bump:

Ånej, jag tog inte det du skrev som kritik, utan mer kritik till mig själv...blev förskräckt över att jag kanske "skadat" min bäbis av okunskap....
Tyvärr, har jag nog samma problem som annkristina, vad gäller o sätta på svängel, men baksele kan jag ju köpa till selen...
vagnen är inte min heller och jag vill egentligen ha en som man sitter högre upp på, så jag slipper sitta där o lukta på hennes "fisar":D
Så jag håller på o kollar runt, för jag vill verkligen vidareutb oss i körning....
Hon är som skapt för det....hon gjorde skänkelvikn m vagn bättre än med mig på rygg....men det är klart, vagnen gör ju som hon vill, inte jag...
Jaha, har VTR anlag för körning, så har hon dubbla sådana då, ty hon har ju 25% NF kvar i sig och de kördes in hos uppfödaren...
Och när vi började m inkörning, var det som om hon inte gjort nåt annat i sitt tidigare liv...
Som vanligt tog det 3x att lära sig...
Jag använder samma kommandon som vid tömkörning och under inridning...funkar kanon

Det vi kan använda för att hjälpa till att bromsa om man inte har en baksele är att sätta en rem tvärs över skaklarna en bit från hästens bakdel, kallas för falsk baksele.

MVH Ann

:) Vilken idé!
Men kommer den inte att vara ivägen för bakbenen då?
Sen har jag funderat på det där m min sele...var fäster man isf draglinorna...bakselen skall väll fästas i samma som skanklarna?

Ursäkta alla...det är nog bäst jag flyttar mig till Körtråden så ni får i lugn o ro prata om arb fr marken....

Men jag kan ju berätta lit om hur jag gjorde, då jag för 3år sen fick hem min lilla flicka....
I 8mån jobbade bara fr marken....dock inte en enda longering, utom då löslongering några gr...vilket jag fått ta till x-antal gr under årens lopp...då lilla damen blivit lite väl kaxig:D
Annars var vi ute mkt i byn, skogen och gick o gick, ibland hade jag sadel på henne, så att hon skulle vänja sig vid den...mkt "psyk-träning" i form av olika farligheter, såsom lastbilar, traktorer, plast, skramlande hinkar m sten, vatten etc...det var bara fantasin som satte stopp....
En dag, då vi var ute på en sedvanlig skogstur, hoppade jag då upp på henne och skrittade hem, barbacka i grimma o grimskaft...no big deal....
Detta var när hon var ca 2,9år....
Sen efter vintervilan...var det bara i lugn takt hoppa upp mer o mer, började m ca 10min på våra skogspromenader och utökade ungefär 1x/mån m 10min till...tills vi var vid ca 45min, det höll jag till sommarvilan....3dagar arb 1 dag vila....
Dessemellan blev det mkt tömkörning och inkörningen kom oxå....
Ok, hon är redan:eek: 5, men jag har inte tänkt o skynda på, vi skall ha god tid att finjustera saker...det är ju "bara" det sista året vi tränat på "riktigt"....

Hej på er alla!
Kul med en tråd som passar mig aldeles utmärkt!

Jag har en 3årig paint som jag håller på att rida in..so far so good:)
Men jag har till skillnad från många andra märker jag, börjat med att vara i paddocken..vill känna mig 100% säker där innan jag rider ut!
Å feg är jag oxå...vågar inte börja galoppera än..men jag har inte bråttom! Usch trodde inte att man skulle bli feg så fort...d var ju inte länge sedan man kunde göra precis vad som hälst..

Från när hon var 6mån så har vi tränat d mesta så som sadel träns täcken skydd presseningar bommar broar grindar mm lite NH lite Monthy Roberts övnigar bla. join up.
Vi har tävlat i halter klasser och ställt upp på olika clinics.

Rider ungefär var annan/var tredje dag på banan d andra dagarna går vi promenader i skogen, miljö tränar eller hittar på något bus..ibland får hon vara kvar i hagen å skrota med sina kompisar!

Så där nu har jag pressenterat oss lite så nu hoppas vi på att denna tråden blir lång å lärorik!

mvh. Ella & Bubblan

ps. lycka till med era tappra springare allihopa ds.

Jag måste bara för att dela med mej av min glädje om gårdagens lastträning! Kan ju tillägga att han åkt i en transport en gång förut och det var den gången när jag köpte honom i december -06, innan dess hade han aldrig varit ifrån uppfödarens gård. Den gången gick inlastningen relativ snabb (första gången han ens provade) men var jätte svettig när han kom hem och då hade han åkt ca 4 mil.

Igår skulle jag alltså lastträna, tog bara ut honom från hagen med regntäcket på, det fick sitta kvar, repgrimma på å sedan lite övningar så att han lyssnade och var uppmärksam på mej. Sedan gick jag bara in i transporten och han följde med upp med två hovar på lämmen, lite back, lite fram men snart därefter hela han på lämmen men in verkade otäckt, inte så att han bråkade utan han bara stod där.Då satte jag mej med havrehinken (han har nog aldrig fått havre vad jag vet förut) pratade lite, han stod och tittade på mej och lät sej smekas över huvudet, han var jätte lugn, det tog inte lång tid innan han följde mej helt in i transporten,tydligen så lockade inte havren men det funkade ändå att följa mej in. Provade 4 gånger till..gick rakt in, stod där lugnt och tuggade på lite havre, backade lugnt ut när jag sa till.

WoW, äntligen så litar han på mej efter flera månader med bråk och trots. Vad jag älskar min häst,Phigalle

Det roliga var att flera gånger stod han avslappnad på lämmen tittade på mej och såg ut att fundera... Undra vad han funderade på egentligen-jag tror jag att detta är den klokaste häst jag stött på och jag lär mej så himla mkt av hans kroppsspårk och beteende.
..............
Han ska ju åka på sommarbete bland en massa hästar i olika åldrar och springa på 8 ha i juni och juli så då e det bäst att han är lasttränad
..............
I förrgår fick han släppas i en nystängslad hage med gott gräs i och han vill varken ha fruksot eller lunchhö längre.

:) Vilken idé!
Men kommer den inte att vara ivägen för bakbenen då?
Sen har jag funderat på det där m min sele...var fäster man isf draglinorna...bakselen skall väll fästas i samma som skanklarna?

Ursäkta alla...det är nog bäst jag flyttar mig till Körtråden så ni får i lugn o ro prata om arb fr marken....

Men jag kan ju berätta lit om hur jag gjorde, då jag för 3år sen fick hem min lilla flicka....
I 8mån jobbade bara fr marken....dock inte en enda longering, utom då löslongering några gr...vilket jag fått ta till x-antal gr under årens lopp...då lilla damen blivit lite väl kaxig:D
Annars var vi ute mkt i byn, skogen och gick o gick, ibland hade jag sadel på henne, så att hon skulle vänja sig vid den...mkt "psyk-träning" i form av olika farligheter, såsom lastbilar, traktorer, plast, skramlande hinkar m sten, vatten etc...det var bara fantasin som satte stopp....
En dag, då vi var ute på en sedvanlig skogstur, hoppade jag då upp på henne och skrittade hem, barbacka i grimma o grimskaft...no big deal....
Detta var när hon var ca 2,9år....
Sen efter vintervilan...var det bara i lugn takt hoppa upp mer o mer, började m ca 10min på våra skogspromenader och utökade ungefär 1x/mån m 10min till...tills vi var vid ca 45min, det höll jag till sommarvilan....3dagar arb 1 dag vila....
Dessemellan blev det mkt tömkörning och inkörningen kom oxå....
Ok, hon är redan:eek: 5, men jag har inte tänkt o skynda på, vi skall ha god tid att finjustera saker...det är ju "bara" det sista året vi tränat på "riktigt"....

Den får inte sitta för nära men inte heller för långt borta eftersom den ska ta emot när man kör i nerförsbakar, om du fattar vad jag menar. Tycker det är helt ok att ta det lungt och stilla, hur snabbt man kan gå fram beror ju både på hästen och sig själv. Det är ju bara du som vet hur det känns mellan er osv.

MVH Ann

Välkomna Ella & Bubblan till tråden ni med!
Bilder! Vill vi gärna se!

Grattis, grattis Grattis CindyLou! Vad kul att höra att det går frammåt så mycket. Bra för Phigalle att åka på stort bete med lite kompisar. Du får säkert hem en annan häst. Ofta brukar de må bra av att åka iväg och fostras av andra hästar litet.

AnnKristina, du är inte dum du! Himla smart tips att sätta en rem bakom hästen. Det tackar vi för!

Själv väntar jag på den första maj. Då kommer min prinsessa hem! Nu längtar jag grymt efter henne. Jag och dottern (som inte sett henne sedan i höstas) var och satte på henne Switch i onsdags. Då var dottern lycklig... "Åhhh, mamma vad stor hon är!" "Åhh, mamma, jag såg att hon inte ville ha grimman på sig, och hon ville inte du skulle prova på flughuvan över öronen" "Och hon ville inte att du skulle sätta på det där medlet" "-Ändå fick du göra allt, fast hon är helt ohanterad! Åh mamma, Too kommer att bli en sån bra häst!"

Då svällde det i hjärttrakten vill jag lova. Tårarna satt i ögonvrårna och jag kände att jag hade två av världens finaste flickor. Min dotter och min lilla unghäst. Fjantigt så det förslår.....

mvh Eva

:bow: Tack så jättemkt...vilken kanon sida...den skall jag läsa ordentligt i....

Det vi kan använda för att hjälpa till att bromsa om man inte har en baksele är att sätta en rem tvärs över skaklarna en bit från hästens bakdel, kallas för falsk baksele.

MVH Ann

Hehe...nu är jag här igen;)
Detta skall jag prova....men vet du, jag kollade lite närmare på rockarden, som jag lånar av stallvärden...under sittsen fanns faktiskt nåt som man skulle kunna sätta fast en svängel i...
Nu är det ju tyvärr så, att de skall sälja vagnen och jag tvekar att köpa den....kanske just för att jag vill ha nåt där man sitter högre...men det kanske går att fixa med...får nog ta en allvarlig funderare...

Då var dottern lycklig... "Åhhh, mamma vad stor hon är!" "Åhh, mamma, jag såg att hon inte ville ha grimman på sig, och hon ville inte du skulle prova på flughuvan över öronen" "Och hon ville inte att du skulle sätta på det där medlet" "-Ändå fick du göra allt, fast hon är helt ohanterad! Åh mamma, Too kommer att bli en sån bra häst!"

Då svällde det i hjärttrakten vill jag lova. Tårarna satt i ögonvrårna och jag kände att jag hade två av världens finaste flickor. Min dotter och min lilla unghäst. Fjantigt så det förslår.....

mvh Eva

Nä, vad gulligt sagt...det var så tom jag fick tårar i ögonen:o
:banana: Snart är det ju 1a Maj:banana: och din väntan är över...

Vad kul CindyLou, att trp-träningen gick så bra..
Men vad har ni haft för "meningsskiljaktigheter"? Och hur har ni isf löst dom?
Det kan vara nyttigt för nån annan att kanske få tips, som är i en sån situation just nu....
Jag vet att jag saknade en tråd...där man kunde få lite "peppning", när nåt kändes motigt:crazy:

Vad gäller just trp och Raiza...så vad det just en sån "motig" sak, som kom bara plötsligt en dag, helt utan förvarning...:eek:
Det hade gått så himla bra (för bra kanske) innan och en dag sa hon bara "nähä matte, idag går jag inte in"...detta hände ungefär ett år sen....
Idag vet jag vad det handlar om och hon vet, vad som gäller....hon skall in...så det är lika bra o göra det så fort som möjligt...annars blir det en låååång dag;)

Vad kul CindyLou, att trp-träningen gick så bra..
Men vad har ni haft för "meningsskiljaktigheter"? Och hur har ni isf löst dom?
Det kan vara nyttigt för nån annan att kanske få tips, som är i en sån situation just nu....

Menar du om lastningen eller om den bråkiga perioden innan?

Jag tror det handlar om "ett infall av plötsligt självbestämmande":angel: ... Lilly fick ju det sist på träningen och dotterns häst bestämde sig plötsligt för att transporten var livsfarlig och kastade sig ut och spräckte grimmor:mad: ...Båda pållarna har dock insett att det inte riktigt var rätt taktik:angel:

Jag tror det handlar om "ett infall av plötsligt självbestämmande":angel: ... Lilly fick ju det sist på träningen och dotterns häst bestämde sig plötsligt för att transporten var livsfarlig och kastade sig ut och spräckte grimmor:mad: ...Båda pållarna har dock insett att det inte riktigt var rätt taktik:angel:

*lånar*

Din madam har dessutom lärt sig att aggresivt beteende i hagen och angrepp i ryggen inte heller är någon bra taktik.. :D

Lockade dock fram lite av det sist när inackorderingsägarna var här...som demonstration. Detta för att verkligen markera att de INTE får gå in i hagen själva när "monstret" är där. Vilket kommer att innebära att de inte kommer att ränna i hagen stup i kvarten när fölis kommit. :cool:

De hade ju lite svårt att låta bli valparna när de var riktigt små så ....

Den bråkiga perioden menar jag....:D

Ja Piraja...visst handlade det om självbestämmande...ingen rädsla över huvud taget....
Bara helt enkelt en dag blev det "jag tänker inte gå in i den idag"...hon gick upp på lemmen och stod där som fastfrysen o bara kollade vad jag tänkte göra åt det:rofl:
Så jag körde hela registret av "goda råd" en period på ca 2mån...varje gång jag hade en ny taktik lyckades jag "lura" in henne till slut, men nästa gång gick inte det...bara ta till en ny:crazy: osv
Det började m 2,5tim o slutade m 15min...puh
En gång tom stod jag bakom o puttade in henne....jag kan riktigt se hur hon "hånflinade" åt mig:devil:
Allt detta arbete...bara för att hon bestämt sig för att inte åka hemifrån:mad:
För när vi skall åka hem fr där vi är....formligen hoppar hon in i trp,n:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka