Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 859
Sv: Unghästtråd...

Lycklig-Skogslufsare.jpg

Måste bara få skriva av mig lite, jag är så lycklig...

Min lilla 3-åriga tjej har varit 2 mån hos Conny Nilsson på träning och han har gjort underverk. Hon är hur cool och lugn som helst nu och jag vågar faktiskt rida igen - det är underbart!

MVH/Carina

Den bilden var verkligen jätterolig att se!! :)

*kl*

Gud va kul att se era framgångar med era unghästar.
Själv letar jag fodervärd åt min kille då en tredje häst är på gång.

De var fina bilder. Hur hög är han? Det eller du är kort,:angel: Men det ser inte så.:D
Han har en jätte "stoltlig" (kan man säga så?) utseende. Snyggt!

Tack för alla gulliga kommentarer!

Ja, hon är verkligen en "liten tjej", bara 145 cm över havet. Jag själv är inte heller speciellt stor, 160 cm och drygt 50 (vikt) och knappt 50 (ålder). Tycker Ni att jag ser för stor ut på henne?

Skickar med ytterligare en bild på henne från ett annat perspektiv.

Peppan-h-sida-juni-2007.jpg

MVH/Carina

Nej...du ser inte för stor ut. Jag själv är ju 174 cm och hästen är 146,5 just nu...finns en ridbild på sid.22. Fröken har idag blivit av med ett par rejäla vargtänder och vilar idag...men ska få en lättare promis i morgon. Rocket har fått första grundvaccinationen då veterinären ändå var här och så har jag skickat in passansökan för honom...så det rullar på lite här;)

*KL*

Nu är jag igång igen...:o

Har gått frammåt med Geiser, har övat massor med sadel och träns, pysslat och prommenerat :) Och idag var det äntligen dax att prova westernsadeln!

15412577.jpg

Han brydde sig varken om tyngden, som var betydligt mer än allroundsadeln i syntet som han har haft hittils, och inte heller över att stigbyglarna hängde och slängde :)

15378888.jpg

Gud så söt hon är! Mysig färg! :d

Nej, inte kan det vara någon fara. Min andalusier är ca 148cm i manken, och själv är jag 170 cm lång och väger väl knappt 50. Folk brukar i alla fall säga att det inte ser konstigt ut :crazy:

Har du inga fler bilder när du rider? Hon var ju så söt! :)

Han är verkligen ursnygg din Geiser:love::love:
Hur ofta aktiverar du honom?
Jag satte igång min Phigalle,arab,2 1/2 år i tisdags. Då var det lite rundkorallsträning för första gången för oss båda. Lite flytta bakdel,backa,stanna osv. Inte populärt med att flytta framdelen-han tyngde mot istället. Löslongerade lite och det gick jätte bra förutom att han var lite okoncetrerad men till slut så sökte han kontakt och kom in till mej och följde mej,vilken känsla! Jag manade även på honom med pussljud till galopp som han fattade på en gång för att han skulle känna sadeln i den gångarten och han små bockade/hoppade runt så jag drev på ganska hårt för han skulle sluta bocka och så slutade jag så fort han slutat bocka och då kom han rakt in till mej och sänkte huvudet :love:
I torsdags gick vi på en första promenad i skogen med sadel. Kom till ett dike. han stod på ena sidan och jag på den andra. Det var lite brant ner, en svart bäck på ca 40cm brett och så lite brant upp. Han var rädd, visade ögonvitorna,körde upp huvudet och visade att han var livrädd men seda kom han sjurskallighet med trots i blicken. Jag tänkte om jag ger mej nu så blir han lika jobbig som förra vintern/våren och det vill jag inte vara med om men efter ca 15 minuter så samlade han ihop sej och tog ett jätteskutt över till mej,sänkte halsen och stod där hur lugn som hellst. Då gick vi hem och jag sken hela jag. Han litade på mej, vilken känsla! I går så gick vi en sväng till sammaställe. En kompis hade sina två hundar lösa med för att träna hundvanan med och det gick jättebra. När vi kom till diket så stannade han, tog ett steg fram och jag klev rakt över, han tog ett steg bak och så kröp han ihop hela han och döm av min för våning när han direkt tog ett jätteskutt över till min sida!! Det hala tog kanske bara 10 sekunder. Sedan följde han mej överallt hela skogsvägen hem igen.
Det verkas som han litar på mej min älskade Phigalle:love::love:
Det känns så tråkigt med älg-jakten då jag inte vågar ut mej i skogen då.speciellt nu när jag vågar ta Phigalle ut i skogen utan han stegrar sej 40 gånger och knuffar mej med bogen. Vilka framsteg han har gjort sedan våras!

Sv: Re: Unghästtråd...

De var fina bilder. Hur hög är han? Det eller du är kort,:angel: Men det ser inte så.:D
Han har en jätte "stoltlig" (kan man säga så?) utseende. Snyggt!

Tack! :):bow:

Jag vet faktiskt inte hur hög han är...:o Ska ta och mäta honom någon dag! Jag är 170cm lång i alla fall, så jag är ju inte sååå kort ändå ;) Däremot så sträcker han väldigt mycket på sig när man tar ut honom, han ser så nöjd ut och får en helt annan hållning än vad han har annars :)

Men där är du ju! Undrade just hur det gick för dig och Phigalle, du brukar ju vara flitig på att skriva :)

Tack! :):bow: Ja, det är lite olika....som 1 åring ställdes han ut och blev tränad av en handler, sen kom han till oss för ca 1 år sedan och har bara stått (en annan tjej som ägde honom men inte har gjort något med han) i princip. Har haft med honom som handhäst några gånger bara för att han skulle få göra något.

Men så nu i somar har jag tagit över honom och börjat träna så smått. Var med i en bilolycka i sommar vilket har förhindrat ridning och för mycket rörelse, så då har jag ju verkligen haft tid att göra lugna saker, som att utrustnings träna och ta lite små prommenader och sånt. Har börjat NH träna honom lite mer nu, och han är så snabb tänkt! Jätte roligt :) Men han får komma ut 4-5 dagar i veckan, resten av dagarna blir det bara borstning och mys pyssel :) Har fem andra hästar som får komma ut lite mer då istället :)

Vad duktig du är med din pålle! Kul att han tog sig över diket så fint!
Hur ofta tränar du Phigalle? Har du inga nya fina bilder? Du brukar ju vara så duktig med det :)

Usch, håller med om jakten...här hemma skjuter de som galna! :eek:

Hej, jag tränar Phigalle med start ifrån Tisdags (haft några veckors vila innan) 3 dagar i veckan är målet. Är rädd för att överträna fast jag går nog mkt långsammare än de flesta verkar det som flera rider ju sina 05:or i skogen och på bana redan.

2 bilder från promenaden med en uppsittning och ridning 4 meter och avsittning för ca 3 1/2 vécka sedan.
hst006aa.jpg
aa.jpg

Vilka fina bilder! Vilken fin man han har! :)

Vad roligt! Hoppas att det går bra för er! Jag är SÅ sugen på att börja sitta på Geiser! :banana: Men jag väntar lite till, ingen brådska ännu.

Nä, jag är av den åsikten att man ska ta det lugnt med ridningen. Att bara sitta på och skritta lite och sånt går ju bra, men jag är som du rädd för att överträna. Dessutom växer de ju fortfarande, så "riktig" träning väntar jag med tills de är äldre. Men du behöver nog inte vara orolig över din Phigalle, du verkar ju ta det lugnt och fint :)

Kul med bilderna, vad söt han är! Vad har han för stam föresten? Du har säkert skrivit det tidigare...:o

Här kommer några mer bilder,inte så bra dock men de e de enda som jag tagit de sista tiden.

3 1/2 vecka sedan
hst025.jpg
hst022.jpg

Lördags
wwww.jpg
qqqq.jpg

Sorry för de stora bilderna:o:o

Phigalle är efter Firitzio S.A (BE) ee. FS Ritz (US) eee.Padrons Psyche (US) eue Ploenc (BE)
uue Kozz uue Milagro (PL)

Nu är det 3 1/2-4veckor sedan jag satt på honom sist och jag tror jag suttit på honom ca 2 gånger i stallet barbacka, 1 gång barbacka ute och en gång med sadel ute. En gång med sadel och skittat ett varv på gårdsplan. En gång skrittat ca 5 minuter i rundkorallen och en gång upp och avsittning i skogen =6gånger:bump:

Så söt han är! Vad mysiga hag bilder! :)

Aha, där ser man! Är han valack eller hingst?

Vad duktiga ni är! Åh, jag blir så avis, jag vil också hoppa upp på min! :banana:

Vad ska du ha Phigalle till? Har ni några speciella mål? Tävling? Bara western ridning?

Han är vallack. Kastrerade honom någon vecka efter jag köpte honom i december förra året.

Jag har själv aldrig ridit werstern men det är det jag är mest intresserad av. Hade tänkt reining kanske pleasure, ev trail. Lite dressyr och en och en annan hoppclearrund ev. Han ska jag bli en allsidig häst hoppas jag. Självklart tävling! Har aldrig varit sugen på det förut men med honom så vågar jag nog mej ut!

Vad roligt! Varierad träning är ju aldrig fel :) Själv har jag så många planer, vill göra allt och lite till! Western, utställning, körning, hoppning, distans och dra stock i skogen! :D Finns ju så mycket skoj!

Klart att ni ska tävla! Det är ju jätte skoj! Det vågar du! :banana:

Uppdatering om Chilisen.
Det var meningen att min tränare skulle rida honom på futurityn nu.
Men tyvärr så har lilla plutten blivit dålig :cry:
Jättebesviken just nu, vi har tränat som fan hela sommaren just till denna tävling. Har bara varit ut på en E tävling
( som var i stallet där vi står)
Nu har han varit hos min tränare i 2 månader. Och lärt sig jättemycket och då kommer detta.
Han kan nu gå i form i nästan alla gångarter :banana:
Men men ni kommer få se mer av oss på tävligarna nästa år :)
Äh ville bara skriva av mig lite :smirk:.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka