Sv: Unghästtråd...
*långt*
I söndags hade vi transportträning med Phigalle. Han gick upp på lemmen jättebra men ville inte in och då visade sambon linan och gick ngt bakom, Phigalle körde upp huvudet och tjurade som den arab han är men gick helt rakt in utan att tveka

Så körde vi en sväng (8km) hem igen och han gick lugnt ner frö lemmen och han hade inte ens en svettdroppe! Annars brukar han börja svettas efter 3 meter och rinna/droppa av svett efter ca 50-100meter så jag är jätte nöjd och vi ska börja köra en sväng varje söndag.
Igår så var det ännu en superdag med honom. Han står helt stilla numera vi borstning och han har tom börjat lyfta hovarna när jag ska kratsa dom. Inget spark i stallgången så länge jag är där (dock om jag går ur stallet eller blandar fodret). Granntjejen på 12 år kom över och ville pyssla lite med honom vilket är jättebra eftersom han håller på bli enmanshäst vilket jag inte vill han ska vara. Iaf så fick han på sej benskydd,knopp i luggen och fläta i manen

men han skötte sej förutom när jag skulle springa till huset för att hämta kameran-då började han spraka och gå omkring fast han höll på och bli flätad. Sadlingen gick bra, bettet tar han inte själv förutom när man tar försiktigt in fingret i mungipan då öpnnar han och tar bettet jättebra. Sedan invigde vi min nya hemmabyggda rundkorall som är under uppbyggnad. Inspänningen åt båda hållen gick jättebra! Sedan på med linor. Han är tömkörd 2 gånger innan i kanske 5 minuter varje gång och jag har aldrig tömkört någon häst innan heller. Iaf så fick han en liten reaktion vilket jag tyckte vad jättebra! han började trava fort,bocka och småstegra/hoppa framåt. Jag har dock inga handskar (måste köpa) så jag tappade tillslut ytterlinan på slutet men jag hade lättdrivit fram honom under tiden och tillslut lugnade han ner sej och jag kunde plocka upp den andra linan. Skönt att jag klarade av denna "reaktion" så pass bra ändå! Sedan så tränade vi höger,vänster, volttillbaka,halt och även rygga utan problem en gång. Dock tyckte jag det var svårt med linorna så man inte höll för slappt eller för spännt. Vi provade även trav vilket gick jättebra. Sedan var det dax för att ta av linorna och sitta upp. Ja nu är det lite farligt då sambon håller ner högra bygeln för jag vill inte att sadeln ska rubba sej ännu när jag sitter upp men han står helt stilla. Sedan blir vi ledda lite grann och mot slutet så red jag för andra gången lite själv en liten liten stund. Höger,vänster,halt och igångsättning. Det gick verkligen strålande och vi avsittningen står han helt stilla medans jag sitter av

Så från och med nu ska jag sitta på honom en gång i veckan,transportera en gång och 1-2 gånger tömköra,miljöträna,promenader. Vad gör ni mer era små nu?
Sj så tycker jag att jag ser så stor ut på honom fast jag är 155cm och han är ca 146. Sedan så sitter jag som en kråka och ser på bilderna att jag behöver nog länga fendrarna lite. Tycker att det ser ut som jag sitter på bakvalvet med så jag behöver nog sitta längre fram,djupare i sadeln? Hoppad den inte är för liten för mej det är en 15,5tum. Det märks verkligen att jag inte ridit western förut

Bilder
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/m1.jpg?t=1189668666
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/m2.jpg?t=1189668711
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/m3.jpg?t=1189668735