Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 857
Sv: Unghästtråd...

Mja...hon har fortfarande lite mer hull än hon ska ha men vi har lyckats omfördela det lite så det har blivit lite fler muskler av det;)

*långt*
I söndags hade vi transportträning med Phigalle. Han gick upp på lemmen jättebra men ville inte in och då visade sambon linan och gick ngt bakom, Phigalle körde upp huvudet och tjurade som den arab han är men gick helt rakt in utan att tveka:love: Så körde vi en sväng (8km) hem igen och han gick lugnt ner frö lemmen och han hade inte ens en svettdroppe! Annars brukar han börja svettas efter 3 meter och rinna/droppa av svett efter ca 50-100meter så jag är jätte nöjd och vi ska börja köra en sväng varje söndag.
Igår så var det ännu en superdag med honom. Han står helt stilla numera vi borstning och han har tom börjat lyfta hovarna när jag ska kratsa dom. Inget spark i stallgången så länge jag är där (dock om jag går ur stallet eller blandar fodret). Granntjejen på 12 år kom över och ville pyssla lite med honom vilket är jättebra eftersom han håller på bli enmanshäst vilket jag inte vill han ska vara. Iaf så fick han på sej benskydd,knopp i luggen och fläta i manen:rofl: men han skötte sej förutom när jag skulle springa till huset för att hämta kameran-då började han spraka och gå omkring fast han höll på och bli flätad. Sadlingen gick bra, bettet tar han inte själv förutom när man tar försiktigt in fingret i mungipan då öpnnar han och tar bettet jättebra. Sedan invigde vi min nya hemmabyggda rundkorall som är under uppbyggnad. Inspänningen åt båda hållen gick jättebra! Sedan på med linor. Han är tömkörd 2 gånger innan i kanske 5 minuter varje gång och jag har aldrig tömkört någon häst innan heller. Iaf så fick han en liten reaktion vilket jag tyckte vad jättebra! han började trava fort,bocka och småstegra/hoppa framåt. Jag har dock inga handskar (måste köpa) så jag tappade tillslut ytterlinan på slutet men jag hade lättdrivit fram honom under tiden och tillslut lugnade han ner sej och jag kunde plocka upp den andra linan. Skönt att jag klarade av denna "reaktion" så pass bra ändå! Sedan så tränade vi höger,vänster, volttillbaka,halt och även rygga utan problem en gång. Dock tyckte jag det var svårt med linorna så man inte höll för slappt eller för spännt. Vi provade även trav vilket gick jättebra. Sedan var det dax för att ta av linorna och sitta upp. Ja nu är det lite farligt då sambon håller ner högra bygeln för jag vill inte att sadeln ska rubba sej ännu när jag sitter upp men han står helt stilla. Sedan blir vi ledda lite grann och mot slutet så red jag för andra gången lite själv en liten liten stund. Höger,vänster,halt och igångsättning. Det gick verkligen strålande och vi avsittningen står han helt stilla medans jag sitter av:love: Så från och med nu ska jag sitta på honom en gång i veckan,transportera en gång och 1-2 gånger tömköra,miljöträna,promenader. Vad gör ni mer era små nu?
Sj så tycker jag att jag ser så stor ut på honom fast jag är 155cm och han är ca 146. Sedan så sitter jag som en kråka och ser på bilderna att jag behöver nog länga fendrarna lite. Tycker att det ser ut som jag sitter på bakvalvet med så jag behöver nog sitta längre fram,djupare i sadeln? Hoppad den inte är för liten för mej det är en 15,5tum. Det märks verkligen att jag inte ridit western förut:o:rofl:
Bilder
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/m1.jpg?t=1189668666
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/m2.jpg?t=1189668711
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/m3.jpg?t=1189668735

m4.jpg

Ni är så j*kla fina ihop! Härligt att se! :love:

men du borde nog som du sa länga ett eller två hack på fendrarna. då tror jag att du kommer hamna i en väldigt mycket bättre position i sadeln helt automatiskt! :D

Som det ser ut nu så ser det ut som att du sitter lite på bakvalvet men det är ju inte så konstigt när du nästan har hoppläder :angel::)

jag vet, det ser inte klokt ut. Men jag har suttit i sadeln tre gånger nu varav dom sista 2 i ca 5-7 minuter:bump: och jag hinner inte riktigt känna av längden när jag håller på och tar in alla intryck av att sitta på honom likaväl han tar in alla sina intryck. Jag tänkte sitta på honom en gång i veckan och då bli ledd först lite i rundkorallen och sedan någon liten minut när jag "rider" sj runt. Är det lagom? Ska länga lädrerna tills nästa vecka då;)

Hej
Har en 3 årig quarter som jag pysslar med. han är under inridning sedan i april ung. Vi vänder och svänger och backar mm...lite pyssel alltså. OCH inte minst massa ut i skogen ritter - över stock och sten!

Så till problemet: Han bockar i galoppen....inte fruktansvärt men tillräckligt så att säga. Har iden att det kan vara att han inte är stark i rygg och muskulatur överhuvud taget så han tycker att galoppa med matte är vingligt och otäckt. (Inte halt eller ont i rygg eller liknande-kollat). Har alltid longerat honom men nu på sistone har han kommit på iden att om man vänder sig med huvudet innåt och stannar kommer inte matte åt att driva....Ja som sagt- jag hamnar i fel position och går runt för att driva på lite snett bakifrån...då vänder han också och vandrar efter så att han hela tiden har nosen mot mig...ingen korkad häst detta...så vad skall jag göra - alla tips är välkomna utom att slå honom! Kanske tömköra istället....Eller finns det andra tips som gör dem starka, än det vi gör, för att sedan kunna känna sig bra i galoppen...Har ingen rund coral, annars kanske det hade varit lättare...

Jag tycker det låter precis lagom!
Vad har du för planer för resten av året? Hur långt har du tänkt att ta honom nu & är det något speciellt ni ska träna på? Ska han iväg på tillridning till våren eller hur hade du tänkt dig? :)

Massa frågor men det kan inte hjälpas *nyfiken i en strut*:D

Se till att du alltid är "bakom" honom i longeringen, till att börja med. Ett tips är att alltid ha kortare väg till baken än till "frammen" så att säga. Då kommer han aldrig åt att vända sig mot dig om du är med hela tiden och driver så fort du ser tendens till att inte tänka framåt. Position är A och O vid longering!
Använd alltid långpisk=din förlängda arm. Först röstkommando, sedan lyft pisken, sedan ljudsnärt och om han inte lyssnar på det får han en touch på baken.

Bockar han i skogen också? Har han inte ont eller obehag av sadeln så är det ofta pga dålig framåtbjudning.

*kl*

Vad duktiga alla är med sina pållar! Var länge sen jag var här nu, men nu har jag fått tag på en ny unghäst=ny utmaning :)

En 2 årig arab hingst som tidigare har pysslat med utställning men sedan varit i princip ohanterad i ett år.

11848895.jpg

Mycket trevlig kille, alltid possitiv och glad, och har i dagsläget bara ett "problem". Det är att han är lite för lekfull och vill egga igång en med "lek-nafs" vilket kan bli mindre trevligt den dagen han gör det ordentligt. Men annars är det en underbar individ! :love:

Så här långt har vi kommit nu bortsett från prommenader, duschning och verkning...

Löshoppning, hittils upp till 80cm utan problem.
14677999.jpg

Träns och bett övning inför tömkörningen och ridningen.
14678005.jpg

Jag tycker det låter precis lagom!
Vad har du för planer för resten av året? Hur långt har du tänkt att ta honom nu & är det något speciellt ni ska träna på? Ska han iväg på tillridning till våren eller hur hade du tänkt dig? :)

Massa frågor men det kan inte hjälpas *nyfiken i en strut*:D

Jag vet faktiskt inte hur jag ska lägga upp planeringen det är ju min första unghäst så det är lite svårt. Han ska på inridning en månad någon gång jan-feb-mars någon gång beroende på hur fort jag hinner spara ihop pengarna.Fast jag behöver ju inte ha för bråttom heller han är ju inte så gammal. Sedan vet jag inte riktigt hur långa viloperioder han ska ha eller om det är bättre att ha många korta än någon/några längre.

Jag tycker du ska ge han semester redan nu och börja rida han i mars/april igen. Tänk på att dom växer sakta.

han står och hänger vid grinden varje dag för han vill komma ut och jobba, han tycker det är så kul. Han blir jättetjurig om man bara tex går fram till honom eller bara går förbi för han vill ut. Mest håller jag på med NH-övningar. Aldrig längre än 10-15 minuter förutom sist när det drog iväg till 25.

Personligen tror jag inte det är någon fara. Det är ju mest hjärnjympa, och en o annan longerings/sitta upp session om jag förstår saken rätt.

Man måste lyssna på sin häst, står han inte o hänger vid grinden någon dag, eller verkar lite ovillig, trött, sur etc så låt honom vara.
Förr eller senare kommer en sådan period.

*kl*

Nu kan jag äntligen uppdatera lite i denna tråd.
Min kille kom hem från betet i går förmiddag, rund och fin :D.

Däremot har jag bekymmer; Han är så skygg av sig. Jag vet att han inte har varit utsatt för något, han har haft det toppenbra, både på betet och hemma hos mig.
Han är rädd om huvudet, har iofs varit det lite till och från sen hans skada med nosvingen, men det brukar släppa efter ett tag ju mer man håller på med honom.
Han är också svårfångad i hagen...*suck*

Jag har alltså med andra ord lite att göra med den här herren nu i höst.
Nästa vecka efter tävling och jobb så börjar arbetet.

Update från oss:

Stackars lilla Allie som har en jättehemsk matte gjorde så att han har fick inflammation i några muskler (pga överansträngning, förmodligen inför matchningen till SM'et), och fick äta metacam (Vilket han tyckte var smaskens).
Nu är den kuren avslutad för ett par dagar sen och jag har börjat jobba honom från marken.
Vi har strykit resten av årets inplanerade tävlingar/träningar för att bara ha en lugn och skön höst/vinter där han får chans att växa ikapp.
Har lagt upp planen som så att han ska få massage nu på torsdag, sedan kommer en annan välanvänd(Inom western såväl som trav) "hästdoktor" ut tre ggr med en månads mellanrum nu årets sista månader och ser om han kan hitta något spännande.

Nu ska han iallafall få vila i en månad, med markarbete såsom tömkröning etc. Efter det tänkte jag rida igång honom lite lugnt, skrittpass ute i skogen och andra spännande saker. Detta varierat med markarbete är planerat att pågå december-januari-februari, sen börjar allvaret igen.

Min kille växer, MASSOR, när jag köpte honom i oktober (?) förra året mätte han ca 155-156. Idag knappt ett år senare, är han minst 161, så han behöver komma ikapp och få vara bortskämd bäbis ett tag:love:

En snabb uppdatering... Träningen går framåt även om jag backade lite ett tag för att stärka henne från marken. Jobbat mycket i corallen, trav- och galoppbommar och även hinder. Omväxlande lös och i lina. Mycket samlande övningar också...

När jag sen red henne i corallen kände jag hur stabil hon börjar bli och provade lite fattningar och oj, vad man kan bli sur:angel:...men vi fick till några bra fattningar åt bägge hållen.

Igår red jag ut...hon var överpigg och ville mest studsa iväg efter eget huvud men med lite böjningar - förflyttningar så hejdade hon sig lite. Sen fick hon trava en längre sträcka och sen gå upp i galopp...och nu tog hon högergaloppen som om det var den naturligaste saken i världen...och det har varit svårt tidigare...Så, vi går framåt och är redo för träningarna för Staffan i nästa månad:banana:

Id-kontrollanten som var här i veckan och chippade Rocket mätte henne och hon är 146,5. Rasen är långsamväxande och hon kommer troligen att öka några cm till. Fast redan nu är det rätt mycket häst...:cool:
Lilly_2.jpg

Lilly_3.jpg

Lilly_1.jpg

Tack CindyLou, ja hon skäms inte för sig, lilla fröken;). Jag tycker att det är rätt härligt genom den här tråden där det vimlar av vackra hästar men som skiljer sig i typ så otroligt mycket...Du själv har ju en riktigt godbit!!!:D

Tack tack åt Phigalles vägnar. Jag tycker de flesta hästar har ngt speciellt med sej men vissa fastnar man bara för av en eller flera anledningar. Din jag jag fastnat för:)

Min "lilla" unghäst har fått tillbaka sitt dåliga humör han hade i våras under pälsfällningen, nu har jag ändå börjat att ge extra vitaminer och biotin för att underlätta under pälsfällning och pälssättning. Sen är det inte roligt med all denna blöta för hovarna, fy f**n för bärrandsröta. Så fort han gör annat än går och står stilla i corallen eller ridbanan så haltar han. Han är dessutom tillrättat av en kiropraktor för två vecka sedan så vi har i princip bara varit ute och gått bland bilar och hus och tränat lite med pressening och annat skrämande.

Igår var vi på promenad och möter en ung kvinna som först tror att hon ser i syne för att sen förstå att hon ser rätt, en kvinna som är ute och går med en häst i ett bostadsområde som om hästen vore en hund. Nån gång måste vara den förste.

MVH Ann :rofl:

Hej!

Jag har något som jag går och funderar på....
Jag rider min 5 åring på volt i galopp och han hänger in bogen. Jag vill hålla emot bogen för att få honom i balans och få honom stark på rätta ställen. En annan person hävdar att man skall låta honom gå med bogen inne för att bära upp sig själv.

OK, jag vet att western hästar skall bära sig själva på ett annat sätt än vanliga dressyrhästar, men om jag låter pållen gå med bogen inne kommer inte den att stärka sina muskler på fel ställen för att orka gå så (med bogen inne)??? Kommer hästen självmant att känna att det är jobbigt ellr fel att gå så (med bogen inne)(och tycker den verkligen att det är jobbigt eller fel???)och så småningom rätta upp sig och bli balanserad?

Jag funderar över om det är bättre att i detta läge (ung häst) korrigera in bogen så att den stärker de riktiga musklerna och orkar bära sig själv på ett riktigt sätt....

Skulle vilja ha andras åsikter om detta och gärna varför man tycker det ena eller andra.

Och slutligen: I reining på volten....skall hästen vara helt rak?...rak men ställd?...eller svagt böjd och ställd (spåra)? detta är också sånt som jag har fått många åsikter om men inte vet riktigt vad som stämmer...

Vore jättetacksam för svar!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka