Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 859
Sv: Unghästtråd...

*Kl*

Får jag bara dela med mig lite av en helt underbar höst dag? Tog med lilla Geiser ner till sjön idag och njöt i solskenet, jag och älsklingen min :)

15704888.jpg

15704887.jpg

15704890.jpg

gud va mysiga bilder!! såg så rofyllt ut.

Vad du har många fina bilder på din häst och dig. Jag är alltid den som ta bilder så jag aldrig har några fina av mig och mina pålar.:(
Att har min man ta en bild är det lika bra att min 7 åring rita en bild istället,:D näää jag kanske måste betala någon att kommer och ta några bilder kanske, and have them use a "slim lens" not the "wide angel" one. :angel:

Sv: Re: Unghästtråd...

Tack så mycket! :bow: Det brukar mest vara jag som tar bilder här hemma också. Men när jag hade hundratals med bara hästarna, kom jag på att det kunde vara kul att ha några där man själv är med också ;) Så nu tvingar jag ut mamma, brorsan eller sambon. Ingen av dem gillar det, men de har inget val :D
Det är ju så roligt att ha bilderna om några år, och jämföra och se utvecklingen:)

Haha! Är det så illa! :rofl: Men vi ser gärna vad din 7 åring ritar också, det kan bli bra! :D

Har funderat på att ta ut ett proffs någongång, det blir säkert jätte dyrt, men det skulle vara kul :)

Vilken liten sötnos! Hoppas att det går bra med träningen och att det blir en showmanship klass för er nästa säsong :)

Hej alla unghästridare...
Behöver hjälp och råd och gärna lite peppning. Har skaffat en mycket vacker -om dock överviktig - haflingerdam som nu är 5 1/2 år ( inte för gamal för tråden hoppas jag) har ridit henne ca 6 veckor nu. Har enl förra ägareb innan hon kom till mig gått på bete och nu i höst, lite oklart hur länge, blivit riden 3 g veckan , både i skogen och på ridbanan.
Vi har ridit c.a 1 timme ca 3 g i veckan. Varvar med promenader, har även prövat att tömköra men det måste jag få hjälp med eftersom det var något helt nytt för henne. Ridningen består av promenader i skogen, på sista tiden har vi lagt in lite klättring och kortare sträckor i trav. Har de sista veckorna blivit märkbart piggare - har en annan framåtbjudning och travar fort och tar gärna en bit galopp om hon får . Det här har kännts helt lagom men nu är min fundering rider vi för mycket???? Har en bekants bekant som tycker att vi gör det...hon känner inte mig och jag känner inte henne mer än till namn men hon har tydligen mycket att tycka om .....

Du rider absolut inte för mycket :) Så du ska inte lyssna på vad hon tycker ;)
Jag vet själv hur det känns, då jag när jag skaffade min quarter var den enda westernridande människan på hela orten. Då fick man höra ett och annat.
Så rid på du :banana:

Det finns alltid sånna, ofta avundsjuka människor som vill lägga sig i och förstöra. Alla hästar är ju olika och behöver därför olika träning. Personligen tycker inte jag att det låter för mycket. Så länge din häst är pigg och glad och tycker om att komma ut så är det ett gott tecken. Du verkar ju dessutom variera träningen vilket också är bra.

Lycka till med din pålla! :)

Jag har spannat in Lotus7 lite hon tar fina bilder av hästar och det är svårt att tar de i "action" så säga.
Ja att ta hit en proffs vill ja också men det är inte så många med känsla för hästar. Jag ska sitta igång dotter med krittor snart:rofl:

*KL*

Har inte skrivit här på ett tag men vi jobbar på.
Valborg rids i samtliga gångarter och det går jättebra.

En kamrat har tagit dom här bilderna!

14807933.jpg

14807932.jpg

hehehe... jo det hoppas jag med bara jag får bort den hemska krulliga pälsen han har så ställer jag upp i en showmanship, får se hur det ser ut efter vintern, köpte en ryktsten och den va mycke bättre än gummiskrapan jag använt innan. :bump:

Knapplånar...

Uppdatering av halt häst... Jo, hon är fortfarande halt. Provade idag att ta ut henne på en kort tömkörningstur och hon haltade i nedförsbacke ner mot banvallen (hård stabil väg hela vägen) men sen haltade hon inget. Dock, efter samråd med vet. direkt så ska vi avvakta ännu mer. Det kostar på att komma tillbaka efter en sån hälta som hon haft...:cool:.

Lånade mamman till min andra häst igår. Skönt att få komma upp i sadeln igen, lite. Ska roa mig att hjälpa till att starta upp henne innan hon flyttar tillbaka till syrran...måste ju ha en häst att rida:o

Och Cowgirls...ni är hur fina som helst:love:...och jag bara älskar din hästs namn:D

Sv: Re: Unghästtråd...

Jag har spannat in Lotus7 lite hon tar fina bilder av hästar och det är svårt att tar de i "action" så säga.
Ja att ta hit en proffs vill ja också men det är inte så många med känsla för hästar. Jag ska sitta igång dotter med krittor snart:rofl:

Exakt! Finns många som fotar bra i övrigt, men inte alltid är lika bra på hästar. Haha, vi ser fram emot din dotters bild! :D:rofl:

Här är våran 3 åring. Sto som heter Maidit from the bar
Vi har precis fått henne att förstå galoppskänkel:P
Det går bättre och bättre, hon har äntligen fått lite hull!

meja3r.jpg

Uppdatering om Chillisen.
I dag har vi spenderat många timmar på ATG kliniken.

Veterinären gjorde böjprov på alla ben, och
lillplutten visade kraftig hälta på alla ben :(

Det mest akuta satt i frambenen så vi börjar leta där.
Sederade alla leder och hovben i ena fram men fortfarade hälta :confused:

Vetrinären stod och kliade sig i huvudet? Fattade ingenting?
Älskar verkligen veterinärerna där :)

Chilisen var som ett ljus och fast han hade fruktansvärt ont så linkade han glatt fram i snabb trav :crazy:
Han fick så mycket beröm :smirk:
Men men 10 dagar på butta och stå i liten hage. Sedan ska vi tillbaka och leta vidare :)

*KL*

Igår var vi på trailträning och det gick jättebra!

Vi samlades några stycken och byggde upp lite olika trailhinder och så fick man öva själv på det man ville.

Det var första gången vi red med så många andra, tror vi va som mest 10 hästar i ridhuset samtidigt! Valborg skötte sig bra, hon blev dock väldigt glad i början och fick nästan till några små bocksprång!

Hon har nog bara gått över bommar någon gång tidigare men hon klarade det mesta galant.

Men det som var mest spännande var nog jutesäcken som man kunde släpa omkring på!
Oj vad hon var intresserad av den, men med lite skräckblandade känslor. Men vi lekte följa john med några andra ryttare några gånger innan vi provade själva. Först fick matte gå bredvid och släpa säcken vilket var okej, sen gick det även bra när matte satt på!:bump::bump:

Helnöjd med dagen och jag är jättestolt över henne!

Uppdatering om Chillisen.
I dag har vi spenderat många timmar på ATG kliniken.

Veterinären gjorde böjprov på alla ben, och
lillplutten visade kraftig hälta på alla ben :(

Det mest akuta satt i frambenen så vi börjar leta där.
Sederade alla leder och hovben i ena fram men fortfarade hälta :confused:

Vetrinären stod och kliade sig i huvudet? Fattade ingenting?
Älskar verkligen veterinärerna där :)

Chilisen var som ett ljus och fast han hade fruktansvärt ont så linkade han glatt fram i snabb trav :crazy:
Han fick så mycket beröm :smirk:
Men men 10 dagar på butta och stå i liten hage. Sedan ska vi tillbaka och leta vidare :)

Oj vad tråkigt, det lät inte alls roligt.:(
Hoppas att det löser sig och ni hittar problemen.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31