unghästutbildare

R

rare

någon här som går/gått unghästutbildare på flyinge/strömsholm? vad krävs egentligen för att komma in? brukar det vara många sökande? kan man komma in enbart på att rida bra? hur mkt ska man själv kunna? vill så gärna komma in!!:bump:

Sv: unghästutbildare

Jag vill också gå där! har planerat sedan länge att söka men vet inte när. Har precis gått ur gymnasiet och börjat jobba så det kanske dröjer något år, när jag köpt häst och hunnit ha den ett tag och så. Vill också veta!!:bump:

verkar inte dom det fins någon som gått/går här:/

Både jag och sambon har gått unghästutbildningen. Och det var bland den roligaste perioden i mitt liv.

I första hand tar dom in på rid och hästhanterings erfarenheter, men sen går dom även på meriter och rekommendationer.

Ju mer erfarenhet man har ju lättare är det att komma in, men dom tar även in dom som inte har så jätte mycket erfarenhet heller (dvs. unga ryttare som kanske inte jobbat så mycket med hästar).

Man behöver dokumenterad riderfarenhet av minst B-tränare och sen gör det interljuv och ridprov.

Under ridprovat får du rida 2 hästar i både hoppning och dressyr.

Jag tycker att du ska ringa till Astrid Antonsson som är ansvar för unghästutbildningen på Flyinge.

På Strömsholm väljer man en inriktning också antingen dressyr eller hoppning, vet inte riktitigt vem som är ansvarig där men tror du kan ringa till Lotta Pettersson.

Lycka till:)

ok jag tänker nog satsa på flyinge. men vad bör man ligga på för nivå? jag hoppas gärna men inte alltför högt. är det bara ridprov? inge teori, kondition eller nåt som på hippolog?

*kl*

Puttar lite då jag oxå gärna vill veta lite mer. Jobbar på att skaffa mig all behörighet och har tänkt göra ett försök att söka till våren.

Man bör kunna rida alla typer av hästar, ha en bra sits och balans men även ha lite erfarenhet av unghästar, inridning och veta vad man håller på med.

Du bör även ha jobbat med hästar. Det är själva meriten du behöver.

När du kommer till interljuvn så kommer dom ställa olika frågor till dig, varför du söker, din inställning till hästar m.m.

Jag tycker du ska ringa till Alice.

Dom har säkert gjort om utbildningen sen jag och sambon gick där:)

Men hoppas du fick lite hjälp iaf:)

Intervju (sade ordmärkaren!)

En liten fråga - under utbildningen - riktar den sig enbart till folk som vill/kommer att jobba med halvblod ?
Ingår ngn kör-utbildning ?

Heheh oj då:o

Ja den är väl inriktiad till "vanlig" ridning dvs hoppning & dressyr.

Lite tömkörning men ingen direkt körning, då får man nog gå t.ex hippolog

Jag ska också försöka få ihop den behörighet jag behöver. Kommer nog ta ett tag. Ska troligen ta hem en äldre foderhäst nu att lära mig mer på. Men vill helt klart gå den utbildningen, vore sjukt kul! Undrar dock hur många sådana jobb det finns i stockholm?

Har en kompis som ville gå den utbildningen på flyinge men hon lade ner för det var så höga krav för att komma in.
Men bäst är väl att ringa och fråga!

Det verkar vara en jätterolig utbildning!

Det är ju kontakter eller starta eget som gäller för unghästutbildare. Det finns inte så jätte mycket jobb inom det men med rätt kontakter och det skaffar man sig när man jobbar m.m.

Sambon jobbar heltid som unghästutbildare/beridare medans jag tar in nån unghäst då och då och utbildar.

Till Line_n

Det är höga krav men det är unghästar som det handlar om och då behövs ju det erfarenhet och kunskap:)
Tycker det var tråkigt att din kompis la ner och hoppas verkligen att hon i framtiden försöker att söka igen, för utbildning är helt underbar:)
Och man lär sig så otroligt mycket!

Den utbildningen vill jag också gå. Det skulle verkligen vara min drömm. Försöker också skaffa mig behörigheten och kommer nog att söka till våren.
Är dock lite osäker på det här med intyg från A eller B tränare. Jag har ingen egen häst och har därför inte tillgång till en så duktig tränare :crazy:. Hur har ni i samma situation löst det? :confused:

Vill verkligen gå där, var nere på Flyinge förra helgen och blev helt frälst! :love::D

Under utbildningen så rider man ju unghästar, både lite äldre (4 - 6 år) och helt gröna hästar som ska ridas in. Dessa hästar är Flyinges egna eller hästar som andra har lämnat till Flyinge för att få utbildade. Det är då halvblodshästar. Sedan så ingår praktik i 2 sjuveckorsperioder. Vet dock inte hur det är om man vill göra den praktiken hos någon som inte har "halvblodshästar" eller hos någon som kör, men det går ju att fråga om.

Det står mer om inträdeskrav på Flyinges hemsida under Utbildning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 330
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 364
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 661
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 266
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31