Perrito
Trådstartare
I mina hundinförskaffartankar (chihuahua nr två) har jag allt mer börjat överväga en unghund eller vuxen omplacering snarare än en valp. Valpar är jättesöta och går ju med fördel att forma mer fritt från början, o.s.v, men... i nuläget ser jag fler fördelar med en något äldre hund, förutsatt att jag kan hitta "rätt" individ vill säga.
Jag har kommit fram till följande grundkrav:
• SKK reg (så att jag kan kolla upp hälsa bakåt och hos syskon och ev avkommor så gott det går)
• Försäkrad kontinuerligt sedan valp
• Generellt frisk (vilket ju även skall framgå av vet besiktningsintyg)
• Bra tandstatus (ingen extrem tandsten, tandlossning eller katastrofalt bett som kräver kirurgisk åtgärd)
• Patellaundersökt ua (förutsatt att hunden är över 1 år)
• Mentalt stabil (inga extrema rädslor, aggressioner el dyl)
• Social- och miljötränad (van vid människor, hundar, olika miljöer och situationer etc)
Är jag orimlig i mina krav? Har jag missat något?
Förutsättningen för att det ska fungera är naturligtvis att hon (ja, det ska vara en tik) fungerar ihop med Bamse, min nuvarande hane. Jag tänker mig att en prövoperiod vore det optimala för att se att det fungerar för alla inblandade. Men är detta något man kan ha som krav? Kan man skriva någon typ av kontrakt för själva prövoperioden för att förtydliga vad det är man i så fall har kommit överens om?
Vilka dokument är det man ska vara noga med så att köpet går rätt till?
Sen skulle jag gärna vilja höra andras erfarenheter av just unghundar eller vuxna omplaceringar (oavsett ras), både bra och dåliga! All information är uppskattad och värdefull
Jag har kommit fram till följande grundkrav:
• SKK reg (så att jag kan kolla upp hälsa bakåt och hos syskon och ev avkommor så gott det går)
• Försäkrad kontinuerligt sedan valp
• Generellt frisk (vilket ju även skall framgå av vet besiktningsintyg)
• Bra tandstatus (ingen extrem tandsten, tandlossning eller katastrofalt bett som kräver kirurgisk åtgärd)
• Patellaundersökt ua (förutsatt att hunden är över 1 år)
• Mentalt stabil (inga extrema rädslor, aggressioner el dyl)
• Social- och miljötränad (van vid människor, hundar, olika miljöer och situationer etc)
Är jag orimlig i mina krav? Har jag missat något?
Förutsättningen för att det ska fungera är naturligtvis att hon (ja, det ska vara en tik) fungerar ihop med Bamse, min nuvarande hane. Jag tänker mig att en prövoperiod vore det optimala för att se att det fungerar för alla inblandade. Men är detta något man kan ha som krav? Kan man skriva någon typ av kontrakt för själva prövoperioden för att förtydliga vad det är man i så fall har kommit överens om?
Vilka dokument är det man ska vara noga med så att köpet går rätt till?
Sen skulle jag gärna vilja höra andras erfarenheter av just unghundar eller vuxna omplaceringar (oavsett ras), både bra och dåliga! All information är uppskattad och värdefull