Unghundar med stort motionsbehov

Om du har instagram rekommenderar jag dig att följa veterinarmolin. Hon informerar bra och sakligt med forskning som källa. Hon lägger ut mycket information om allt möjligt veterinärt och har även frågestunder där man själv kan få svar på funderingar.
Hon försöker även få folk att inse vikten av motion för djuren, och att det inte är farligt för valpar/unghundar att motionera så länge man gör det med sunt förnuft. Hon försöker även få folk att förstå att man inte ska lyssna på gamla myter och förståsigpåare (eller som hon kallar dem, Carina).
Ska gå in och följa!
 
Hon gör bra inlägg men massiv triggervarning på kroppsfokus och motionshets inblandat med veterinärmedicinska poster. Synd att hon blandar dem.

Jag har absolut noll intresse av träning så de inläggen scrollar jag bara förbi. Jag förstår att hon skriver om det eftersom det är en lång resa hon gjort och det är en stor del av hennes liv, kontot är ju hennes privata så hon blandar ju in den biten också.
Men visst, jag kan hålla med om att hon gärna hade fått separera de två ämnena.
 
Vi var ute massor i skogen när Essa var under året. Hon fick vara lös stor del av tiden där (när man fick ha hund lös dvs).
Sambon har börjat jogga med henne nu när hon blev 1 år. Men hon har ju varit fullt nöjd med att få vara lös. Cykla har han inte vågat än, hon är en turbo som drar mycket i kopplet. Risken för att dra omkull är rätt stor. Sen cyklade vi en gång med vår andra hund på asfalt och hon fick sår på trampdynorna. Nej asfalten var inte varm och vi cyklade inte snabbt, men vi blev mer försiktiga efter det.
Men det är väl inte så vanligt att man.yklsr på asfalt med hund just därför? Eller är det?
Jag trodde att de allra flesta väljer mjukare underlag.
 
Men det är väl inte så vanligt att man.yklsr på asfalt med hund just därför? Eller är det?
Jag trodde att de allra flesta väljer mjukare underlag.
Jag cyklar på asfalt men mina hundar kan springa i vägrenen om de vill. Ibland springer de på asfalten men vi har låg fart där och jag har aldrig märkt av problem med trampdynor. Vi måste ta oss fram en bit på asfalt för att komma till bra grusvägar.
 
Vår unghund, en jämte, fick sitt första löppass igår, lite drygt 6 månader gammal 😊 Ingen längre runda, knappt 4km. Hon har varit med lös på promenaderna sedan hon var liten och kände väl förberedd för några kilometer i linan. Väldigt nöjd efteråt, tror att det nästan var jobbigast för henne att inte få springa precis som hon själv ville :laugh:

B4791300-F34E-45C2-A8E0-2D7ADB49B2FD.jpeg
 
Men det är väl inte så vanligt att man.yklsr på asfalt med hund just därför? Eller är det?
Jag trodde att de allra flesta väljer mjukare underlag.

Jag kan bara svara för mig själv. Men vi har en hel del asfalt innan man kan komma till grusvägar.
 
Jag tycker att tanken att unga hundar inte ska motioneras är så märklig. Man vet ju att lagom belastning och rörelse är stärkande och krävs för att få en stark och sund kropp och det oavsett om det gäller ett människobarn, en valp eller ett föl. Jag tror att det här har fått en glidning. Att det som sas från början blev något helt annat för det viktiga är att inte överanstränga utan att ha koll och låta individen vila vid behov. Ett barn, ett föl, en valp som röjer runt är okej medans ett barn, ett föl, en valp som tvingas med fast hen inte längre orkar inte är okej. Jag som har EDS märker det där jätteväl. När jag blir för trött börjar jag vricka fötter, knä och höfter och om jag då fortsätter ger ju inte rörelsen något positivt utan enbart negativt. Att pressa så ska man aldrig göra men att främja rörelseglädjen är aldrig negativt för en frisk kropp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det har nu gått ungefär en vecka sen jag flyttade med mina hundar till ny lägenhet, som både innebär flytt från stort till litet hem och...
Svar
15
· Visningar
4 254
Senast: Misiaczek
·
Övr. Hund Har filat lite på det nu sen helgen, men kommer inte riktigt på något bra. Hunden är runt 18 månader, tik, stående fågelhund...
2
Svar
27
· Visningar
3 331
Senast: lady_vip
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 702
Senast: em-pirre
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 052
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp