Unikt Föremål

C

C_L

VAD är detta?

Fakta: från sekelskiftet, annars ingen aning.

Har ni sett något liknade?

Bild%204634.jpg-for-web-large.jpg


Bild%204635.jpg-for-web-large.jpg



Någon med idéer?
 
Sv: Unikt Föremål

Är något avtagbart (går att skruva loss)?
Står det något under?
vad visas på översta skylten?

kan det tillhört någon frimurarorganisation?
 
Sv: Unikt Föremål

Är något avtagbart (går att skruva loss)?
Står det något under?
vad visas på översta skylten?

kan det tillhört någon frimurarorganisation?

På lilla skylten står det "IN RI"

Det står inte på något och det går inte att skruva loss något.
 
Sv: Unikt Föremål

Det är inte alls särskilt jätteovanligt och unikt med dödskallar på katolska krucifix, inte ens svenska dylika. :) Citerar betydelsen av symboliken:

You will see on some Crucifixes a skull and crossbones at the foot of the Cross. Aside from symbolizing victory over death, this skull more specifically represents the skull of Adam, said in Jewish and Christian tradition to have been buried at Golgotha, where Jesus was crucified. The Blood of Christ, the New Adam, redeems man, as symbolized by the skull of the First Adam. I Corinthians 15:22, 45: "And as in Adam all die, so also in Christ all shall be made alive...The first man Adam was made into a living soul; the last Adam into a quickening spirit."

(Således: det är ett katolskt krucifix, varifrån, närifrån och sådant har jag däremot ingen aning om)
 
Senast ändrad:
Sv: Unikt Föremål

Tack :bow:


Har fått samma svar på annan site, spännande!

Tycker det är supercoolt, vet inte om jag behåller det då det är lite "mörkt" för mig, men absolut en häftig grej!
 
Sv: Unikt Föremål

Tack :bow:


Har fått samma svar på annan site, spännande!

Tycker det är supercoolt, vet inte om jag behåller det då det är lite "mörkt" för mig, men absolut en häftig grej!

Sälj det på tradera. Garanterat nån gothare som betalar bra.

( Jag fick i runda slängar 100 spänn för ett gammalt vildsvinskranium som jag hittade i skogen....)

/KT
 

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 481
Senast: _Zacke_
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
988
Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
831
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp