universitetsfråga

ameo

Trådstartare
Moderator
Generell fråga.
Om man är antagen till ett program på universitetet, finns det då någon gräns för hur lång tid man har på sig att genomföra studierna?
Kan man bli utkastad om man är för långsam? Eller kan man genomföra det helt i sin egen takt om det behövs?
(förutsatt att programmet finns kvar på universitetet ifråga, givetvis)

Det går nog inte att ge ett generellt svar, det beror på vilket program. Men för de flesta funkar det att göra som du säger.

Ett program bygger ju på att kurserna ska klaras av i en viss ordning och hastighet och man har ett visst antal försök eller år på sig att tenta av en genomförd kurs men i många fall kan man få en individuell studieplan om man kontaktar studievägledningen och den som är programansvarig.

Svaret är: det beror på. Och regler kan ändras med tiden.

Vanligen kan du inte gå vidare till nästa nivå, om du inte har klarat av den föregående. Det finns också en tidsgräns för hur lång tid som får förflyta mellan olika kurser i samma examen (jag tror det är tio år).

Gäller det uppsats, så har du ingen självklar rätt att få handledning i oändlighet.

Men ofta funkar det. Man ser hellre att folk tar sina poäng långsamt än inte alls.

Det viktigaste är att föra en dialog med högskolan/universistet. Det är en sak att livet ställer till det och man får saker efter sig eller måste ta en paus. Det är en annan sak att helt försvinna, strunta i upprop obligatoriska moment utan förklaring.

De flesta skolor vill att man ska slutföra utbildningen, men i slutänden är det du som måste lägga in energi och arbete för att blir klar.

Linnéuniversitetet som jag huvudsakligen studerat vid har varit väldigt tillmötesgående.
Även med anpassningar pga funktionsnedsättning vilket underlättade enormt.
Har för mig jag hörde att man har rätt till fem tentamenstillfällen per tenta, dock utspridd på kursen och när kursen ges igen. Och har det gått tre eller om det var fem år så måste man omregistrera sig på kursen. Har dock inte testat något av det så vet ej.

Vi har studenter som började student hos oss för över tio år sedan som inte är klara och efter vad jag har förstått kan vi inte kasta ut dem.
Beroende på hur långt de har kommit på utbildningen så får vi försöka lappa ihop så att de får med sig det de ska kunna.
Vi har tentor/moment som är spärrar till högre terminer och vissa tentor har en maxgräns på antalet försök du har för att klara den (fem oftast) men då handlar det om resurskrävande examination.

Jag började på juristprogrammet 2007 och har fortfarande inte tagit examen, men har gjort alla kurser. Det har ibland gått år utan att jag pratat med universitetet, men de har alltid varit väldigt tillmötesgående över mina strapatser och misslyckanden.

Jag tror, om jag minns rätt, att t ex veterinär- och läkarprogrammet måste läsas inom en viss tid.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 227
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
755
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Om ni ska förbereda en presentation, föreläsning el dyl och ska göra tex en power point, ungefär hur lång tid behöver ni? Tidsmässigt... 2
Svar
23
· Visningar
1 324
Senast: Anna
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 125
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka