Universitetsutbildning som inte håller måttet...

AnnDerry

Trådstartare
Ja, som rubriken antyder så har jag hamnat på en universitetsutbildning som har en orimligt låg nivå på undervisningen. Det är inte aktuellt att diskutera saken med skolan, eftersom ansvarig för utbildningen och institutionen är en av de problematiska lärarna och hen ska betygssätta mig nu i vår.

Vad bör jag göra? Vad kan jag göra? Var bör jag vända mig?

Google ger mig svaret UKÄ, men UKÄ verkar snarare ta emot anmälan om regelbrott, och dessutom bör man inte vara anonym vid en anmälan där om man vill att de ska ta den på allvar verkar det som.
http://www.uka.se/studentratt--till...-hogskola/vad-som-hander-med-din-anmalan.html
 
En universitetsutbildning innehåller oftast ett antal kurser, att någon eller några är lite sämre får man räkna med. Dessutom är det som student inte lätt att bedöma hur bra en kurs är.

Är det så att du själv betalt kursen och det verkligen är så att den inte håller måttet kanske det kan finnas skäl att klaga men inte annars.
 
En universitetsutbildning innehåller oftast ett antal kurser, att någon eller några är lite sämre får man räkna med. Dessutom är det som student inte lätt att bedöma hur bra en kurs är.

Är det så att du själv betalt kursen och det verkligen är så att den inte håller måttet kanske det kan finnas skäl att klaga men inte annars.

Det gäller 30 hp nu under våren, dvs studier på 100 %. Nivån kändes låg i höstas, pluggade 30 hp 100% då också, men nu är nivån under våren betydligt lägre. Det är alltså inte en enstaka kurs.

Jag behöver färdigheterna som kurserna utlovar, men får dem inte pga för låg nivå på undervisningen. Själva betygen kommer jag utan problem att klara, det är det tunna innehållet jag vänder mig emot.
 
Det gäller 30 hp nu under våren, dvs studier på 100 %. Nivån kändes låg i höstas, pluggade 30 hp 100% då också, men nu är nivån under våren betydligt lägre. Det är alltså inte en enstaka kurs.

Jag behöver färdigheterna som kurserna utlovar, men får dem inte pga för låg nivå på undervisningen. Själva betygen kommer jag utan problem att klara, det är det tunna innehållet jag vänder mig emot.
Är det någon speciell form av undervisning som krävs, typ laborationer eller så? Annars brukar det vara enkelt att läsa in själv.

Formellt tror jag det finns små möjligheter till skadestånd eller liknande om du inte betalt någon kursavgift. Men det finns ett fall där studenten stämde Mälardalens högskola tror jag det var för en dålig matematikutbildning hon betalat ganska mycket för och hon fick rätt i tings- och hovrätt men det kommer prövas i HD nu senare i år. I övrigt känner jag inte till något fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det man kan göra är att framföra klagomål till skolan, studentkåren och sen fylla i kursutvärderingen efteråt, eller helt enkelt hoppa av. Jag har hoppat av en utbildning som jag inte ansåg hade ett bra upplägg på utbildningen och lärare/föreläsare som inte var bra.
 
Är det någon speciell form av undervisning som krävs, typ laborationer eller så? Annars brukar det vara enkelt att läsa in själv.

Formellt tror jag det finns små möjligheter till skadestånd eller liknande om du inte betalt någon kursavgift. Men det finns ett fall där studenten stämde Mälardalens högskola tror jag det var för en dålig matematikutbildning hon betalat ganska mycket för och hon fick rätt i tings- och hovrätt men det kommer prövas i HD nu senare i år. I övrigt känner jag inte till något fall.

Detta gäller språkkunskaper på C1/C2 nivå, så det går väl att läsa in själv men det blir svårt att komma upp i flytande kunskaper i ett språk utan hjälp. Just nu är 22,5 hp kurser där vi skickar in inlämningar som sedan rättas baserat enbart på sitt (fakta-) innehåll, ingen feedback alls gällande grammatik, stavning, utrryck, formalia etc. När jag läst tekniska kurser har vi fått feedback både på nivån i språket och formalian i inlämningar som jämförelse.
Sen har vi ytterligare 7,5 hp muntlig kurs där vi har examinerande träffar där vi tex ska hålla referat, men inga träffar för att träna någon typ av uttal eller muntliga färdigheter.
 
Hör med studentkåren! De brukar ha någon som sysslar med kvalitet på utbildning. Och fyll i kursutvärdering som ni ska få möjlighet att göra

Kursutvärderingen ges till kursansvarig som även är den lärare som har de kurser med allra tunnast innehåll.
 
Det man kan göra är att framföra klagomål till skolan, studentkåren och sen fylla i kursutvärderingen efteråt, eller helt enkelt hoppa av. Jag har hoppat av en utbildning som jag inte ansåg hade ett bra upplägg på utbildningen och lärare/föreläsare som inte var bra.

Jag har inte möjlighet att hoppa av och inte få poängen då jag tar CSN och ska fortsätta plugga till hösten.
 
Detta gäller språkkunskaper på C1/C2 nivå, så det går väl att läsa in själv men det blir svårt att komma upp i flytande kunskaper i ett språk utan hjälp. Just nu är 22,5 hp kurser där vi skickar in inlämningar som sedan rättas baserat enbart på sitt (fakta-) innehåll, ingen feedback alls gällande grammatik, stavning, utrryck, formalia etc. När jag läst tekniska kurser har vi fått feedback både på nivån i språket och formalian i inlämningar som jämförelse.
Sen har vi ytterligare 7,5 hp muntlig kurs där vi har examinerande träffar där vi tex ska hålla referat, men inga träffar för att träna någon typ av uttal eller muntliga färdigheter.
Ok, då förstår jag. Tyvärr tror jag inte det är mycket du kan göra.
 
Ok, då förstår jag. Tyvärr tror jag inte det är mycket du kan göra.

Nej, jag börjar inse det. Det var därför jag startade tråden, i hopp om att kunna hitta en väg att försöka få till förändring. Som det är nu så är den utbildningen verkligen ett slöseri med skattepengar :(
 
Jag tror det är kåren som är bästa (och kanske även enda) instans. Vill du på allvar försöka förändra något så se till att ni pratar ihop er i kursen och lämna in ett gemensamt klagomål. Ett klagomål från en enskild student gör tyvärr inte så mycket.

Även om läraren är programansvarig så se till att missnöjet syns i kursutvärderingen. Vet ej hur det ser ut på andra universitet men hos oss publicerades sammanställningen av kursutvärderingen - fanns där missnöje så syntes det även utanför programledningen. Och även om det inte publiceras så borde även programansvarig ha någon att rapportera till högre upp. Och återigen - se till att ni är samlade i kursen.
 
Jag tror det är kåren som är bästa (och kanske även enda) instans. Vill du på allvar försöka förändra något så se till att ni pratar ihop er i kursen och lämna in ett gemensamt klagomål. Ett klagomål från en enskild student gör tyvärr inte så mycket.

Även om läraren är programansvarig så se till att missnöjet syns i kursutvärderingen. Vet ej hur det ser ut på andra universitet men hos oss publicerades sammanställningen av kursutvärderingen - fanns där missnöje så syntes det även utanför programledningen. Och även om det inte publiceras så borde även programansvarig ha någon att rapportera till högre upp. Och återigen - se till att ni är samlade i kursen.

Vi är få elever i kursen, och den går på distans. Jag misstänker att lärarna inte tycker att det är värt besväret att se till att vi får bra kunskaper. Tack vare att kursen är på distans så finns allt material väl dokumenterat, så det skulle vara rätt enkelt för någon utomstående att kolla igenom och se om vi verkligen får utbildning motsvarande 100%.
 
Nej, jag börjar inse det. Det var därför jag startade tråden, i hopp om att kunna hitta en väg att försöka få till förändring. Som det är nu så är den utbildningen verkligen ett slöseri med skattepengar :(
Det skiljer sig också generellt en hel del mellan olika fakulteter när det gäller kvaliteten på undervisningen, har du läst naturvetenskap innan så blir kontrasten ofta stor.
 
Det skiljer sig också generellt en hel del mellan olika fakulteter när det gäller kvaliteten på undervisningen, har du läst naturvetenskap innan så blir kontrasten ofta stor.

Jo, jag vet. Men jag trodde ändå att 60 hp studier, dvs heltid i ett år, borde ta mig från nästan C1-nivå till C2-nivå. Tyvärr verkar jag om jag har tur kunna klara ett C1-prov efter detta :(
 
Jag har bara läst svenska på universitetsnivå, men funderar på om det kanske är möjligt att det är skillnad i fokus i och med att det verkar vara en fortsättningskurs? Och tänkt att vara mer självständig? Finns kursen på andra universitet så du kan få någon form av översikt angående om nivån verkar stämma?
 
Vi är få elever i kursen, och den går på distans. Jag misstänker att lärarna inte tycker att det är värt besväret att se till att vi får bra kunskaper. Tack vare att kursen är på distans så finns allt material väl dokumenterat, så det skulle vara rätt enkelt för någon utomstående att kolla igenom och se om vi verkligen får utbildning motsvarande 100%.

Vi var 18 personer i min kurs och det gick att påverka ändå. Men det kräver att man är samlade och argumenterar på rätt nivå. Det där med "heltidsutbildning" t.ex. ett rätt dålig argument då det inte finns två universitetslärare som är överens om vad det innebär. Vad står det i kursplanen? Kursplanen är juridiskt bindande och hittar du argument där så har du genast betydligt mer hävkraft. Har du möjlighet att jämföra med liknande kurs från annat universitet?
 
Jag har bara läst svenska på universitetsnivå, men funderar på om det kanske är möjligt att det är skillnad i fokus i och med att det verkar vara en fortsättningskurs? Och tänkt att vara mer självständig? Finns kursen på andra universitet så du kan få någon form av översikt angående om nivån verkar stämma?

Kursens beskrivna innehåll låter alldeles lagom för heltidsstudier. Det är dock ytterst lite av innehållet i kursbeskrivningen som lärs ut, eller ens ges hänvisningar till var man skulle kunna hitta information och lära sig själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp