Uppbindning i tak

Trissa

Trådstartare
Jag tror inte det kommer att fungera att sätta vanliga uppbindningsringar i gången, så jag funderar på att fästa dem i taket. Ni som har erfarenhet av det, funkar det bra? Hur långa bör linorna/kedjorna vara? Jag har både ponny och stor häst, men det går förstås att göra någon sorts förlängning till ponnyn.

Sv: Uppbindning i tak

Jag har mina linor fästa högst upp på väggen. Hur långa linorna ska va beror ju på hur högt du har till tak och hur bred stallgång du har.
Jag tycker det är kanon bra att ha linorna högt! För det första så är det mindre skadligt för hästen med högt fästa linor om hästen skulle få för sig att stegra. För det andra så slipper man krypa om man ska gå runt hästen :)

Men du tycker inte de är i vägen när man går i gången och hästen inte står där?

Trissa skrev:
Men du tycker inte de är i vägen när man går i gången och hästen inte står där?

Men fäst ett gummiband i kroken i taket och sen halvvägs ut på repet/kedjan, som drar upp änden när det inte används

Nä alltså mina hänger så nära väggen så när det inte står nån häst där så hänger de ut med väggen bara:)

Funderar oxå på detta... Man kanske ska göra om o flytta upp bindringarna högt upp ist? Vilka fördelar/nackdelar finns det om hästen hänger sig i linorna? Hur blir det om man har en sådan uttöjningsbar gummibit (ni vet sådana svarta tjocka som kan töjas ut ganska mkt men som tillslut drar hästen tillbaka, dålig förklaring), har man ngn nytta av den då? Ger den bättre elelr sämre effekt beroende på om den sitter i taket eller i normal höjd?

Vad jag har hört så är det farligt att ha hästen uppbunden i två låga linor, specieelt om de inte kan gå av om hästen skulle stegra sig! Då kan hästen få allvarliga skador i nacken.

Gummilinor tycker jag absolut man ska ha fastsatta högt upp! Tycker det är jätteläskigt med sånna överhuvudtaget! De är ju till för att inte gå av om hästen blir rädd eller reser sig... Har fått förmig att det kan medföra stora skador okm hästen tar i allt vad den orkar och reser sig och linorna rycker tillbaka den.. :smirk:

Jag har två vanliga grimmskaft till min uppbindning. De sitter fast så högt upp på väggen som möjligt. De är fästa med balsnöre genom en hinkkrok (krok man kan köpa på typ börjes för att hänga upp hinkar i boxen) Så om hästen blir rätt går balsnörena av men grimmskaften sitter kvar i grimman så man har nått att ta tag i...

Du menar att man inte ska ha långa linor i väggen för att hästen då får mer fart när den rycker, dvs det blir mer kraft på nacke/nos eller vart den nu hoppar...? Men linor i taket har man ju inte så långa... Dessutom så slipper man just stegringsproblemet (kraft på nacken om hästen reser sig högre än linorna tillåter) eftersom hästen kan resa sig upp till taket om den så vill utan att linorna tar emot :)

Men meningen med sådana gummilinor är ju just att slippa det farliga stumma rycket som icke elastiska uppbindningar ger upphov till. Just att hästen hänger sig i linorna trodde inte jag var det farliga utan det att hästen kastar sig och får ett stumt tryck över nacken. Fast jag tänker bara hur det borde fungera rent fysiskt, tar hästen lite fart och slänger sig med hela sin tyngd och får ett stumt stopp så utvecklas mkt mer kraft än om den segdrar med hela sin tyngd.

Och att gummilinorna skulle "rycka tillbaka den". Har du sett sådna "in action"? Det har nämligen inte jag men jag trodde (annars uppfattar jag oxå dem som helt kass) att de bara bidrog till att hästen hela tiden kände ett "segdragande" tillbaka och då inte lika lätt får åanik som när den sitter bom fast o inte kommer en mm längre bort. Och att de skulle bidra till att långsamt dra hästen framåt. När hästen ger efter så dras väl iofs gummirepet ihop fort men då går ju antagligen hästen fram eftersom den släppt på trycket.

Och varför vill du ha just gummilinor högt upp och inte i väggen?

*nyfiken*

För att om hästen stegrar alt. slänger högt med huvudet så kan linorna ta emot om de sitter lågt alltså. Själv är jag helt emot gummilinor överhuvudtaget. Jag tycker det är bättre att man lär hästen att stå still istället. Är av den bestämmda uppfattningen att vill hästen komma lös så är det bäst att den gör det...:)

Min hovslagare berättade följande: " Han hade varit och skott hos en tjej. Hon hade gummilinor som satt lågt. När han sen skulle lyfta på frambenet tappade hästen balansen och försökte hoppa frammåt för att hitta balansen igen. De fjädrade gummi linorna tillbaka och hästen ramlade.. Ingen skadade sig men kunde ha slutat illa...

Men alltså jag tycker det känns bättre att hästen drar huvudet i taket om den reser sig än att den rycks ner igen...

Mina linor är så pass lösa att mina hästar kan gå runt lite och titta sig omkring om de vill det. De står snällt i gången och de verkar tycka om att kunna röra på huvudet.:) Vet att endel är av den uppfattningen att häsdten ska sitta fast så hårt att den knappt kan röra sig...

I vår stallgång är linorna bundna runt takbalkarna (ganska låg i tak) och det funkar perfekt.

Kanske dum undran..men ändå.

Om hästen vill klia sig på benet då??
Har aldrig sett ett stall med linor högt upp. Kan hästarna sträcka ner huvudet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 439
Senast: Edla
·
R
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 365
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 058
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka